Då damp räkningen ner (SMC)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det lutar mer och mer mot att lönerna måste offentliggöras, eftersom dom hela tiden försvaras.
...och det kommer inte att ske. SMC är formellt även en arbetsgivarorganisation och tillämpar individuell lönesättning, hur kul är det för medarbetare att se sina personliga villkor stötas och blötas publikt? Någon j-a ordning måste det vara... ;)

Det man gör i en ideell organisation är att man tillsätter en ideell styrelse man har förtroende för och som man litar på leder verksamheten utifrån medlemmens intressen. I annat fall byter man ut den.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för svar.

Vad ligger snittlönen...

I årsredovisningen finns det specat att lönen är i snitt 59900kr/anställd. Not 5...

Not 4. - övriga externa kostnade, är för övrigt väldigt intressant. https://forumbilder.com/i/rqeI
Förbrukningsmaterial 900k
Transport 2,9 mil
PR 900k
Kontorsmaterial 650k
Tele och post 3,5 mil
Övrigt 2,7 mil. Vad består den posten av?

Vad ligger styrelsearvodet på i snitt för de 8 styrelsemedlemmarna?
Tegel, Du måste nog respektera att individuella lönedelar eller lönestatistik inte kommenteras publikt.

Men Du läser not 5 i bokslutet fel - läs gärna den fortsatta texten på sidan åtta. Där framgår att summan även innefattar ersättning för instruktörer (ej anställda) och uppdragstagare. Därför blir Din kalkyl fel.

Ett axplock ur övriga frågor:
Resor - se School ovan, internationellt arbete etc.
Post - en stor kostnad är distributionen av medlemstidningen MC-folket.
Övriga poster - är kostnader som inte inryms i övriga rubriker. SMC använder såväl baskonton som aktiviteter för den interna kostnadskontrollen men när bokslutet sammanställs är det rätt hårt uppstyrt till få rubriker. Jag tror Du behöver kolla igenom verksamhetsberättelsen, bl a angående omfattningen av School-verksamheten innan Du fortsätter Din analys. Det förtjänas att poängteras att verksamhet och bokslut granskas av såväl ideell verksamhetsrevisor som av auktoriserad revisor.

Styrelseledamöter jobbar ideellt, de har inget arvode utan får en del av sitt lönebortfall täckt av en timersättning vid möten under dagtid. Reskostnad ersätts mot verifikat (bok och räkning) eller statlig milersättning.

Nu tror jag att vi gått igenom det mesta och därmed sätter jag P för denna del av debatten. Att vara intresserad är nog bra, att diskutera kostnadsposter och ersättningar utan att kunna produktionen/verksamheten blir rätt meningslöst. I min värld.

Ha en fin kväll!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
...och det kommer inte att ske. SMC är formellt även en arbetsgivarorganisation och tillämpar individuell lönesättning, hur kul är det för medarbetare att se sina personliga villkor stötas och blötas publikt? Någon j-a ordning måste det vara... ;)

Det man gör i en ideell organisation är att man tillsätter en ideell styrelse man har förtroende för och som man litar på leder verksamheten utifrån medlemmens intressen. I annat fall byter man ut den.
Då får man hoppas på massavhopp som reaktion på den här attityden.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då damp räkningen ner

Då får man hoppas på massavhopp som reaktion på den här attityden.

Ptjaa, visst är internetforum lite speciella - men när räknefel blir upphöjda till sanning, när bokslut kommenteras utan insikt i verksamheten och när Du hoppas på avhopp för att medarbetares integritet respekteras, då visar de sig inte från sin bästa sida. Och beskrivningen kring den demokratiska processen är ingen åsikt, det är en direkt konsekvens av föreningens stadgar.

Om det är citatet från C H Hermansson Du avser med Din kommentar lever jag fortfarande i tron att det ska vara möjligt att skriva med glimten i ögat på denna site anno 2020.

Om jag är för tydlig för någon må det vara så, jag är en av många individer och på intet sätt representativ för hela SMC. Men när det handlar om arbetsgivaransvar, individer och potentiellt kommande rekryteringar finns det för mig personligen ingen anledning att inte vara så tydlig som det bara är möjligt.

En god jul tillönskar jag Dig :)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ptjaa, visst är internetforum lite speciella - men när räknefel blir upphöjda till sanning, när bokslut kommenteras utan insikt i verksamheten och när Du hoppas på avhopp för att medarbetares integritet respekteras, då visar de sig inte från sin bästa sida. Och beskrivningen kring den demokratiska processen är ingen åsikt, det är en direkt konsekvens av föreningens stadgar.

Om det är citatet från C H Hermansson Du avser med Din kommentar lever jag fortfarande i tron att det ska vara möjligt att skriva med glimten i ögat på denna site anno 2020.

Om jag är för tydlig för någon må det vara så, jag är en av många individer och på intet sätt representativ för hela SMC. Men när det handlar om arbetsgivaransvar, individer och potentiellt kommande rekryteringar finns det för mig personligen ingen anledning att inte vara så tydlig som det bara är möjligt.

En god jul tillönskar jag Dig :)

Hur kan man få insikt i verksamheten när ni vägrar svara på vissa frågor? Jag tycker att ideella föreningar ska genomsyras av transparens men det tycker uppenbart inte SMC. De vill ha våra pengar men de vill inte tala om vad de gör med våra pengar. Branschorganisationen Giva håller med mig. https://www.givasverige.se/tryggt-givande/loner-i-ideell-sektor/

Som sagt, jag har belägg för att SMC har miljonlön i toppen och höga löner generellt. Långt över snittlönerna i länken ovan. Snittet har jag redan redovisat men om någon vill ha individuella löner så kan jag ge det via PM. Att SMC hävdar att det är räknefel men samitidigt säger sig inte vilja redovisa lönestatistik är motsägelsefullt och beklagligt.

Alla får göra vad de vill med sina pengar men jag tänker inte skänka mina slantar till 13,5 anställda på ett kansli i Borlänge som på allvar menar att de kan påverka lagstiftare och att de stoppat lagförslag(sic). Igen, utan att belägga det alls.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då damp räkningen ner

Hur kan man få insikt i verksamheten när ni vägrar svara på vissa frågor? Jag tycker att ideella föreningar ska genomsyras av transparens men det tycker uppenbart inte SMC. De vill ha våra pengar men de vill inte tala om vad de gör med våra pengar. Branschorganisationen Giva håller med mig. https://www.givasverige.se/tryggt-givande/loner-i-ideell-sektor/

Som sagt, jag har belägg för att SMC har miljonlön i toppen och höga löner generellt. Långt över snittlönerna i länken ovan. Snittet har jag redan redovisat men om någon vill ha individuella löner så kan jag ge det via PM. Att SMC hävdar att det är räknefel men samitidigt säger sig inte vilja redovisa lönestatistik är motsägelsefullt och beklagligt.

Alla får göra vad de vill med sina pengar men jag tänker inte skänka mina slantar till 13,5 anställda på ett kansli i Borlänge som på allvar menar att de kan påverka lagstiftare och att de stoppat lagförslag(sic). Igen, utan att belägga det alls.

Tegel - Vi har visat att Du läst bokslutet fel. Sedan må jag generellt påpeka att Du sannolikt inte vet varifrån människor har samtliga sina årliga inkomster, om Du inte har tillgång till deklarationer på individnivå.

För att göra en riktig bedömning må Du ha tillgång till SMCs lönelista för anställda, det är ju vad SMC betalar ut till anställda som är intressant. Den är inte publik och den redovisar snittlöner betydligt lägre än de siffror Du orerat om i denna tråd.

Så - med detta ber jag att få önska även Dig en god jul :)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tegel - Vi har visat att Du läst bokslutet fel. Sedan må jag generellt påpeka att Du sannolikt inte vet varifrån människor har samtliga sina årliga inkomster, om Du inte har tillgång till deklarationer på individnivå.

För att göra en riktig bedömning må Du ha tillgång till SMCs lönelista för anställda. Den är inte publik och den redovisar snittlöner betydligt lägre än de siffror Du orerat om i denna tråd.

Så - med detta ber jag att få önska även Dig en god jul :)
”If you say so”. Hade inte förväntat mig ett annat svar.

God Jul från mig också! :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alla får göra vad de vill med sina pengar men jag tänker inte skänka mina slantar till 13,5 anställda på ett kansli i Borlänge som på allvar menar att de kan påverka lagstiftare och att de stoppat lagförslag(sic). Igen, utan att belägga det alls.

Hej.
Trist inställning, och då blir det ju en låst fråga, lite mer som att se på de delar som man irriterar sig på.
Visst, jag tittar också i plånboken, men tycker att summan som jag avsätter till SMC varje år är försumbar när jag reflekterar över de upplevelser som jag har haft förmånen att berikas av.
Det finns en organisation på riksnivå, som letar sig ner till en lokal nivå, där enskilt engagemang gör skillnad.
Det är fantastiska krafter och människor som verkar för att vi inte bara ska överleva rent fysiskt genom att utvecklas som individer bakom styret, utan även överleva som klientel och kollektiv.

Jag säger det också för att jag själv varit i den utsatta situationen, där några anklagar mig för att dränera en verksamhet på pengar.
Som IT-ansvarig på en skola med knappa resurser så kände jag att min kuskap på det området var en bra sak att bidra med, mitt sätt att ge till nästa generation.
Några läser taxeringskalendern, och naturligvis så kan jag inte tjäna sådär mycket pengar på mitt dagliga jobb, alltså måste en ansenlig mängd komma från skolverksamheten.
Att jag lyft noll kronor från skolverksamheten, och varit totalt dränkt i övertid på grund av projekt och beredskap, det fick aldrig något utrymme i dessa individers tankebanor.
Så jag är förmodligen fortfarande en svårt tärande, sniken och överbetald människa i deras ögon, men i min mening är inte helheten beaktad, väldigt tråkig känsla.

Mitt förslag är att du letar dig längre in i verksamheten, går på ett möte, och ställer dina frågor.
Gå in med öppet sinne, konstruktiva tankar och öppna frågor, så tror jag att diskussionen kommer att kunna utvecklas på ett sundare sätt än att anonymt ”kasta paj” på ett forum.
Då finns det stora möjligheter att diskutera ersättningsnivåer, IT-kostnader och andra saker som även är påverkbara.
Jag är av den filosofin att jag vill inkludera människor, men det är svårt via sociala media och SMS har jag lärt mig, det fysiska mötet är så mycket bättre där.
Och med det sagt så tycker jag inte illa om vare sig dig eller dina tankar, dom har vi alla rätt till, men ska vi utvecklas och nyttja kraften i olikheten så bör vi välja ett forum där det finns en sådan växtkraft.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta SMC-are jag känner till lägger veckor av ideell tid för att andra motorcyklister skall få ett mer utvecklande, säkrare och framförallt roligare MC-liv.

För detta får dessa engagerade människor : milersättning, fika och ibland också käk.

Att dividera om det är värt en femhundring eller inte, tja man kanske helt har missat att det finns både en politisk verksamhet och en i högsta grad praktisk?

Åk på en kurs och betala 300 kr för en heldags vidareutbildning. Vad kostar det hos de privata aktörerna? Räcker 3000?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
"Rädda 125:an" var ju uppe tidigare i tråden och så här såg det ut då:

Bike nr 2-81 SMC - kopia.jpg
Bike nr 2-81 SMC - kopia (2).jpg
(Fick tyvärr dela upp bilden).

Vad kostade en helsidesannons i Sveriges största mc-tidning (Bike nr 2/81)?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bara att SMC varit med om att betala för denna undersökning är värd hela medlemsavgiften. :Bugar

https://investigativeresearch.org/documents/Dynamics of Motorcycle Crashes_final.pdf

Nu är jag fördomsfull men jag tror inte Tragikvärket hade varit positiva till att sponsra en undersökning som visar att deras mantra, hastigheten, inte är en avgörande faktor när det gäller motorcykelolyckor...

Tror du att det kommer göra någon skillnad?

Edit. Om inte TV vill agera utifrån data/verkligheten/empiri så varför skall vi lyssna på dem öht? Sitter de med en slumpgenerator när de ska fatta beslut eller vad är grejen?
Skulle det vara "vårat" jobb att presentera någon form av bevis som stödjer en viss ståndpunkt? Jag kan tycka att det är rimligare(och billigare) att isf ist peka på hål i deras beslutsunderlag och argument och säga att antingen tar ni fram data på detta som saknas eller så kan ni lika gärna ta över jobbet som clowner på cirkus. Lika mycket auktoritet båda två.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tror du att det kommer göra någon skillnad?

Tragikvärket kommer naturligtvis fortsätta med sitt mantra om hastigheten, som faktiskt stämmer för bilister, men utan SMC är vi definitivt rökta. :fakta

Men "Enade vi stå, söndrade vi falla" känns ju lite "vänsterblivet" så vi får väl ge upp det här med att köra motorcykel... :(

Fast arbetsgivarna går ju samman och det är väl mer "högerblivet" och det är ju inte fel har vi fått lära oss! :hej

https://www.youtube.com/watch?v=Ow0GzV6YxhQ
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jösses. Jag trodde ett tag att den här diskussionen var slut.

Till alla som inte förstår att SMC behövs, och tycker att det arbete som SMC gör kan skötas av vem som helst (du och jag?) på ideell basis utan lönekostnader, vill jag sända en uppmaning:

Gör det då.

* Driv på Riksdagens trafikutskott och se till att deras underlag och beslut tar hänsyn till mc-förarnas intressen.
Gör det obetalt på ledig tid, på kvällar eller helger (eller på jobbet?). Res dit och uppvakta dem personligen på egen bekostnad. Eventuell mot ersättning för förlorad arbetstid om du behöver ta en dag ledigt från jobbet.

* Bearbeta Trafikverket så att de tar hänsyn till mc-förarnas intressen.
Gör det obetalt på ledig tid, på kvällar eller helger (eller på jobbet?). Res dit och uppvakta dem personligen på egen bekostnad. Eventuell mot ersättning för förlorad arbetstid om du behöver ta en dag ledigt från jobbet.

* Åk till Bryssel och påverka beslutfattare i EU när det gäller körkort, försäkringsfrågor, restriktioner för mc i städer och annat.
Gör det obetalt på ledig tid, på kvällar eller helger (eller på jobbet?). Res dit och uppvakta dem personligen på egen bekostnad. Eventuell mot ersättning för förlorad arbetstid om du behöver ta en dag ledigt från jobbet.

* Erbjud juridisk hälp till mc-förare som kört omkull på grusiga asfaltvägar och behöver advokathjälp i fajten mot Trafikverket.
Gör det obetalt på ledig tid, på kvällar eller helger (eller på jobbet?). Res dit och gör det personligen på egen bekostnad. Eventuell mot ersättning för förlorad arbetstid om du behöver ta en dag ledigt från jobbet.

* Driv på frågor om mc-parkering nationellt och regionalt.
Gör det obetalt på ledig tid, på kvällar eller helger (eller på jobbet?). Res dit och uppvakta dem personligen på egen bekostnad. Eventuell mot ersättning för förlorad arbetstid om du behöver ta en dag ledigt från jobbet.

* Ordna subventionerad körutbildning för att göra medlemmarna till bättre och säkrare förare.
Gör det obetalt på ledig tid, på kvällar eller helger (eller på jobbet?). Res dit och gör det personligen på egen bekostnad. Eventuell mot ersättning för förlorad arbetstid om du behöver ta en dag ledigt från jobbet.

* Förhandla fram förmåner som lägre pris på mc-försäkring.
Gör det obetalt på ledig tid, på kvällar eller helger (eller på jobbet?). Res dit och uppvakta dem personligen på egen bekostnad. Eventuell mot ersättning för förlorad arbetstid om du behöver ta en dag ledigt från jobbet.

... hur länge skall jag fortsätta?

Den dagen ni gör det lika bra eller bättre än SMC - på ledig tid, på kvällar eller helger, på egen bekostnad eller mot ersättning för förlorad arbetstid - den dagen kommer jag allvarligt överväga att betala medlemsavgift även till er förening.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Enligt många i tråden är SMC världens mest effektiva och mest respekterade mc-förening. Många i tråden verkar också tro att mc hade varit förbjudet i Sverige som det inte vore för SMC.
Vad har ni för belägg för det?
Finns det något annat jämförbart land där mc har förbjudits?
Vad säger EU om vi skulle förbjuda mc?
Har det någonsin ens röstats i riksdagen om ett förslag att förbjuda mc?

Påstår SMC att mc hade varit förbjudet om de inte funnits? Den frågan vill jag gärna ha svar på.
Om ja, vill jag ha belägg för det. Om nej, så är det andra som sprider det ryktet.

Min uppfattning är att lagarna hade sett likadana ut utan SMC. SMC gör mycket bra med utbildningar etc. men bör nog tänka över vad deras lobbying verkligen gör för skillnad. Det är såklart roligare att syssla med lobbying än med kurser men det är trots allt andras pengar de leker med.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Enligt många i tråden är SMC världens mest effektiva och mest respekterade mc-förening. Många i tråden verkar också tro att mc hade varit förbjudet i Sverige som det inte vore för SMC.
Vad har ni för belägg för det?
...Min uppfattning är att lagarna hade sett likadana ut utan SMC. SMC gör mycket bra med utbildningar etc. men bör nog tänka över vad deras lobbying verkligen gör för skillnad. Det är såklart roligare att syssla med lobbying än med kurser men det är trots allt andras pengar de leker med.
Tegel, det finns ett retorisk fel som heter att göra en ”halmdocka”, d v s att lägga ord i andras mun och argumentera mot det. Det ska Du nog undvika om diskussionen ska bli meningsfull.

Du har redan fått hänvisningar till SMCs historiska insatser, bl a ”Rapport 13”. Du har avfärdat dessa men en fnysning utan några som helst egna argument för varför påståendena skulle vara felaktiga vilket inte är okey.

Senast togs en tuff batalj kring ”30-punktslistan”, vi fick bort listan men det kostade på andra sätt.

Under många år har vajerräckena i princip lyst med sin frånvaro vid nyinvesteringar och tillverkaren har rasat i pressen mot SMC, nu ser vi exempel på att släta räcken dyker upp här och var. SMC slår sig inte för bröstet men visst kan vår argumentation såväl nationellt som internationellt kring att även underhåll- och livstidsanalys bör beaktas mer än tidigare ha hjälpt till...

Och tro mig - på den politiska agendan diskuteras fortfarande differentierade hastigheter för olika fordonsslag som en fullt realistiskt modell för framtiden.

Vi är stolta över kurserna, det är också det roligaste vi gör - men det är trots allt på plats 2-4 de kommer, det politiska är viktigast. För medlemmarna. Det är kul att kurserna uppskattas - men alla 65 000 medlemmarna har trots allt andra intressen som ska tillvaratas.

Utan att bli alltför långrandig - SMC har inte jättelätt att kommunicera förtroligt med tjänstemän och politiker alla gånger på det nationella planet, dessutom fattas en hel del beslut som påverkar oss i Bryssel eller inom ramen för FN eller andra internationella samarbetsorgan. Därför har SMC tvingats engagera sig internationellt och storpolitiskt, helt enkelt för att säkerställa att våra synpunkter beaktas.

Vi funderar ständigt på hur publika vi kan vara med fram- och motgångar, ibland måste saker få ta tid och ibland är det inte produktivt att avslöja för mycket av vad som sker förhandlingsbordet - i alla fall om vi vill vara välkomna tillbaka. Här finns det kanske anledning att tänka till kring balansen framöver.

Men till sist kvarstår faktum - den som engagerar sig i SMC inser snabbt bredden i den verksamhet som produceras och att vi faktiskt gör skillnad! Du är vad jag förstår inte medlem, Du har tydligen mycket begränsad insyn i trafikpolitiskt arbete och har inte påvisat någon konkret invändning mot vad SMC säger sig göra. Så jag tror tyvärr inte det är meningsfullt att föra en mer ingående diskussion med de förutsättningarna.

Om Du vill lära Dig mer föreslår jag återigen att Du läser igenom de fem senaste årens verksamhetsberättelser och för all del alla de remissvar som SMC publicerar angående trafikpolitiska förslag. Därefter föreslår jag att Du blir medlem och kontaktar kansliet med de eventuellt kvarvarande frågorna. Och SMC är alltid i stort behov av medlemmar som kan hjälpa till att driva trafikpolitiska frågor även regionalt, inom distrikten. Faktiskt är det behovet betydligt större än för kursverksamheten - där vi också ständigt letar nya ideella.

Ha en god fortsättning på julhelgerna :)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tegel, det finns ett retorisk fel som heter att göra en ”halmdocka”, d v s att lägga ord i andra mun och argumentera mot det. Det ska Du nog undvika om diskussionen ska bli meningsfull.

Du har redan fått hänvisningar till SMCs historiska insatser, bl a ”Rapport 13”. Du har avfärdat dessa men en fnysning utan några som helst egna argument för varför påståendena skulle vara felaktiga vilket inte är okey.

Senast togs en tuff batalj kring ”30-punktslistan”, vi fick bort listan men det kostade på andra sätt.

Under många år har vajerräckena i princip lyst med sin frånvaro vid nyinvesteringar och tillverkaren har rasat i pressen mot SMC, nu ser vi exempel på att släta räcken dyker upp här och var. SMC slår sig inte för bröstet men visst kan vår argumentation såväl nationellt som internationellt kring att även underhåll- och livstidsanalys bör beaktas mer än tidigare ha hjälpt till...

Och tro mig - på den politiska agendan diskuteras fortfarande differentierade hastigheter för olika fordonsslag som en fullt realistiskt modell för framtiden.

Vi är stolta över kurserna, det är också det roligaste vi gör - men det är trots allt på plats 2-4 de kommer, det politiska är viktigast. För medlemmarna. Det är kul att kurserna uppskattas - men alla 65 000 medlemmarna har trots allt andra intressen som ska tillvaratas.

Utan att bli alltför långrandig - SMC har inte jättelätt att kommunicera förtroligt med tjänstemän och politiker alla gånger på det nationella planet, dessutom fattas en hel del beslut som påverkar oss i Bryssel eller inom ramen för FN eller andra internationella samarbetsorgan. Därför har SMC tvingats engagera sig internationellt och storpolitiskt, helt enkelt för att säkerställa att våra synpunkter beaktas.

Vi funderar ständigt på hur publika vi kan vara med fram- och motgångar, ibland måste saker få ta tid och ibland är det inte produktivt att avslöja för mycket av vad som sker förhandlingsbordet - i alla fall om vi vill vara välkomna tillbaka. Här finns det kanske anledning att tänka till kring balansen framöver.

Men till sist kvarstår faktum - den som engagerar sig i SMC inser snabbt bredden i den verksamhet som produceras och att vi faktiskt gör skillnad! Du är vad jag förstår inte medlem, Du har tydligen mycket begränsad insyn i trafikpolitiskt arbete och har inte påvisat någon konkret invändning mot vad SMC säger sig göra. Så jag tror tyvärr inte det är meningsfullt att föra en mer ingående diskussion med de förutsättningarna.

Om Du vill lära Dig mer föreslår jag återigen att Du läser igenom de fem senaste årens verksamhetsberättelser och för all del alla de remissvar som SMC publicerar angående trafikpolitiska förslag. Därefter föreslår jag att Du blir medlem och kontaktar kansliet med de eventuellt kvarvarande frågorna. Och SMC är alltid i stort behov av medlemmar som kan hjälpa till att driva trafikpolitiska frågor även regionalt, inom distrikten. Faktiskt är det behovet betydligt större än för kursverksamheten - där vi också ständigt letar nya ideella.

Ha en god fortsättning på julhelgerna :)
Rapport 13 var för 45 år sedan... En rapport genererar inte lagändring per automatik. Kan du garantera att den rapporten blivit lag om SMC inte funnits?

Delar av 30-punktslistan hade inte gått att genomföra utan grundlagsändring, den föll redan där. Kan du garantera att 30-punktslistan blivit lag om SMC inte funnits?

Vajerräcken. Vad jag kan se har ni lyckats få till en handfull underglidningsskydd i Sverige. Kan du garantera att det hade varit fler vajerräcken om inte SMC funnits?

Att ha olika hastighetsbegränsningar för olika fordon har vi redan nu, både för lastbil och bil med släp t ex. Även moped. Vilken hastighetsbegränsning diskuteras just nu för mc och var diskuteras den? ”Tro mig” är inte helt sakligt enligt mig.

Jag tycker inte att en ideel organisation ska strunta i att svara på frågor till icke medlemmar. Om jag blir medlem, svarar du då?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rapport 13 var för 45 år sedan... En rapport genererar inte lagändring per automatik. Kan du garantera att den rapporten blivit lag om SMC inte funnits?

Delar av 30-punktslistan hade inte gått att genomföra utan grundlagsändring, den föll redan där. Kan du garantera att 30-punktslistan blivit lag om SMC inte funnits?

Vajerräcken. Vad jag kan se har ni lyckats få till en handfull underglidningsskydd i Sverige. Kan du garantera att det hade varit fler vajerräcken om inte SMC funnits?

Att ha olika hastighetsbegränsningar för olika fordon har vi redan nu, både för lastbil och bil med släp t ex. Även moped. Vilken hastighetsbegränsning diskuteras just nu för mc och var diskuteras den? ”Tro mig” är inte helt sakligt enligt mig.

Jag tycker inte att en ideel organisation ska strunta i att svara på frågor till icke medlemmar. Om jag blir medlem, svarar du då?

Tegel - att be mig ”garantera” är lika meningslöst som att jag ber Dig ”garantera” - helt enkelt för att att ingen människa kan veta hur skeendet eller beslutet skulle ha fallit ut om inte insatserna gjorts.

Vad jag vet - är att en stark organisation med sakliga argument framförda på ett professionellt sätt gör skillnad.

Hastigheten - det finns en krockvåldsstudie för olika fordonsslag som påvisar att en rimlig hastighet för MC, om föraren inte ska löpa oacceptabel stor risk att dödas eller skadas svårt i samband med en olycka, vid färd på väg utan mitträcke skulle vara 60 km/h. Det är en av många rapporter som nu diskuteras internationellt, det finns även andra studier som bl a SMC initierat som nyanserar den studien något. Lite info: https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete...t/Finns-nagon-saker-hastighet-pa-motorcykel-/

Och presentationen av den undersökning Old Badger hänvisade till några inlägg tidigare:
https://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2020/Elaine_Hardy_web.pdf

Tro mig, innebär att jag av olika skäl inte känner mig bekväm med utveckla saken ytterligare. Ett av dessa är att SMC i vissa fall hanterar frågeställningar ett par år innan de realiseras i förslag eller remisser. Du är fri att avstå att tro.

Njae, som ideellt engagerad inom SMC är det egentligen inte i dessa forum vi debatterar, och egentligen är anledningen till att jag besvarat Dina påståenden så långt framför allt att de inte varit korrekta.

Nu tror jag vi klarat av de flesta och att deltagarna i tråden själva får möjlighet att bilda sig en uppfattning i den egentliga frågan - är medlemsskap i SMC en väl investerad slant?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top