Tegel, det finns ett retorisk fel som heter att göra en ”halmdocka”, d v s att lägga ord i andra mun och argumentera mot det. Det ska Du nog undvika om diskussionen ska bli meningsfull.
Du har redan fått hänvisningar till SMCs historiska insatser, bl a ”Rapport 13”. Du har avfärdat dessa men en fnysning utan några som helst egna argument för varför påståendena skulle vara felaktiga vilket inte är okey.
Senast togs en tuff batalj kring ”30-punktslistan”, vi fick bort listan men det kostade på andra sätt.
Under många år har vajerräckena i princip lyst med sin frånvaro vid nyinvesteringar och tillverkaren har rasat i pressen mot SMC, nu ser vi exempel på att släta räcken dyker upp här och var. SMC slår sig inte för bröstet men visst kan vår argumentation såväl nationellt som internationellt kring att även underhåll- och livstidsanalys bör beaktas mer än tidigare ha hjälpt till...
Och tro mig - på den politiska agendan diskuteras fortfarande differentierade hastigheter för olika fordonsslag som en fullt realistiskt modell för framtiden.
Vi är stolta över kurserna, det är också det roligaste vi gör - men det är trots allt på plats 2-4 de kommer, det politiska är viktigast. För medlemmarna. Det är kul att kurserna uppskattas - men alla 65 000 medlemmarna har trots allt andra intressen som ska tillvaratas.
Utan att bli alltför långrandig - SMC har inte jättelätt att kommunicera förtroligt med tjänstemän och politiker alla gånger på det nationella planet, dessutom fattas en hel del beslut som påverkar oss i Bryssel eller inom ramen för FN eller andra internationella samarbetsorgan. Därför har SMC tvingats engagera sig internationellt och storpolitiskt, helt enkelt för att säkerställa att våra synpunkter beaktas.
Vi funderar ständigt på hur publika vi kan vara med fram- och motgångar, ibland måste saker få ta tid och ibland är det inte produktivt att avslöja för mycket av vad som sker förhandlingsbordet - i alla fall om vi vill vara välkomna tillbaka. Här finns det kanske anledning att tänka till kring balansen framöver.
Men till sist kvarstår faktum - den som engagerar sig i SMC inser snabbt bredden i den verksamhet som produceras och att vi faktiskt gör skillnad! Du är vad jag förstår inte medlem, Du har tydligen mycket begränsad insyn i trafikpolitiskt arbete och har inte påvisat någon konkret invändning mot vad SMC säger sig göra. Så jag tror tyvärr inte det är meningsfullt att föra en mer ingående diskussion med de förutsättningarna.
Om Du vill lära Dig mer föreslår jag återigen att Du läser igenom de fem senaste årens verksamhetsberättelser och för all del alla de remissvar som SMC publicerar angående trafikpolitiska förslag. Därefter föreslår jag att Du blir medlem och kontaktar kansliet med de eventuellt kvarvarande frågorna. Och SMC är alltid i stort behov av medlemmar som kan hjälpa till att driva trafikpolitiska frågor även regionalt, inom distrikten. Faktiskt är det behovet betydligt större än för kursverksamheten - där vi också ständigt letar nya ideella.
Ha en god fortsättning på julhelgerna