Då det saknas servicebok..

ethic

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
-03, Suzuki Sv1000
Hejsan.. kollat in en del hojar att köpa på nätet och fastnade för en hoj som var bra i pris för en nybörjare som jag.. men saken är den att det saknades servicebok till hojen? Är det "big no-no"?:confused:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
har nog inte haft servicebok på nån av mina hojar, så jag säger ser den bra ut, går bra, och killen som äger den verkar hyffsat vettig och har servat den, go for it :yoparty

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Stirra dig inte blind på avsaknaden av servicebok.
Det kan vara en fullstämplad servicebok men hojen/bilen har ändå misskötts ganska illa. Samtidigt kan det vara en helt tom servicebok där ägaren vårdat sin älskling ömt.
Att någon stämplat serviceboken betyder inte att dom garanterat bytt olja. Det är ganska lätt att förfalska den.

Det bästa är givetvis kvitton från servicear och liknande men huvudsaken är ju faktiskt att hojen verkar välvårdad och motorn går bra utan några underliga missljud.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Det är en Kawasaki zr7 -02 1600mil med 5 ägare.

Så fort du handlat byt olja så är den saken ur världen. annars är det väl lungt om som tidigare talare sagt den ser och verkar ok. Granska den lite extra. Hur länge har senaste ägaren haft den. Är det bara 1 sessong så undrar alltid jag lite extra.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
För mig betyder inte avsaknad av servicebok ett piss. Man lär ju byta olja så fort man får hem den ändå. En kostnad på 500 spänn med filter, om man vet var oljepluggen sitter och har rätt verktyg.
Sen att hojen kräver en stor service ibland, som man ofta överlåter till en verkstad, då har man ju kvitton att visa upp.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Inget att bry sig om, de flesta har nog ingen sådan, försvinner med åren och servar man själv blir det ändå inga stämplar. Högst troligt har olja bytts varje år eftersom mc-ägara tycks ta hand om sina mc hur mycket som helst och har det bara gjorts varannat år kommer motorn inte rasa för det. Använd det som argument för lägre pris när du köper den.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycker avsaknad av servicebok,instruktionsbok,extranyckel och liknande säger en del om vad det är för person som haft det oavsett om det är bil,båt eller hoj men det verkar jag nästan vara ensam om.

Vääldigt ofta att alla böcker,papper och servicebok saknas så fort hojens garanti gått ut och hojen börjar bli några år,varför?

Är ju inget som tar stor plats så man gör sig av med den,inte som en tv-kartong direkt,försvinner i flytten verkar de flesta göra med..

Inget fel att den saknas men tycker att det ger ett seriösare intryck att ha alla papper på det som är gjort att visa upp inklusive en servicebok som bara är stämplad under garantitiden,känns mer som att den säljaren inte försöker dölja något.

Sen,att det är samma rektalundersökning av objektet oavsett bok,kanske ett olja,filter och kylar och bromsvätskebyte efter köp bara för att stilla det sista tvivlet är ju en annan sak.

Yamaha skickar med en mapp som rymmer allt i pappersväg som rör hojen och alla framtida kvitton och fakturor de närmaste 10åren minst,kanske är ensamma om det?

Min åsikt,kan handla utan historik men då ska det avspeglas på priset.

Henrik

ethic

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
-03, Suzuki Sv1000
hojen jag kollat på har enligt transportstyrelsen haft 5 ägare. Tänkte om man kunde kontakta tidigare ägare och kollat med den hur mycket hojen hade gått när denne sålde den vidare. Kan man få tag på tidigare ägare och hur ska man gå tillväga då?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...