Då får man väl ta och presentera sig då...

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
CBR1100XX -98 (såld) - 2013 KTM SuperMoto R
Hejsan hoppsan!

Då var det väl dags att introducera sig själv, efter många års anonymt slösurfande här på sh.

Sitter just nu mitt smack i Tokyo, med ett nytt tjusigt japanskt körkort för tung motorcykel. Alla som funderar på att skaffa japanskt mc-kort i Tokyo kan tacka mig för att jag fixat att ambassaden översatt vägverkets regler till japanska och skickat till japanska vägverket. Jag lovar, byråkrati är jättekul!

Hur som helst, har haft tungt kort (ett svenskt sådant) sen 2003, även om det tyvärr inte blivit jättemånga mil. "Min" första hoj var en FJR1300 (jag delade denna 250-kilos best med min käre far). Kanske inte den smidigaste cykeln att börja på, men efter det känns allt annat hur lättstyrt som helst! Varför har ingen berättat att en cbr600rr är lika lättstyrd som en mountainbike!? :D Några från Lunda-området kanske kommer ihåg mig då jag var med på nån körning med några SH-medlemmar runt södra skåne förra hösten. Min FJR1300 till trots så tyckte jag nog allt att motard-gänget var lite slöa i kurvorna :D

Nu har man börjat jobba på riktigt, och därmed börjat hiva in lite pengar till moppekassan, så snart blir det nog en cbr1000rr. Känns ju lite bittert att sitta med helt ny hjälm och hela kittet utan att ha någon cykel!

Eftersom japanska motorcyklar är begränsade i standardutförande (en cbr1000rr har tex inte mer än 99hästar), så kommer jag väl att be om lite hjälp på meck-forumet. Vem vet, man kanske till och med hittar någon själsfrände som är bosatt här i Japan?

Med vänliga hälsningar,
Rasmus a.k.a. Kashiwagi

Fritzon

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Hoj
CBR1000RR
Det lät ju fräckt ! Har du bosatt dig i Japan permanent el du ska jobba där ett tag? Hur ligger priserna på hojar rent generellt därborta jämfört med här?

Är det inte svårt att köra högerstyrd MC ? :D :arsele

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Ah! En Ängelholmare! Själv kommer man ju från Skepparkroken :)

Jag är permanent bosatt i Tokyo :yoparty Priserna i Japan är väldigt fördelaktiga, speciellt med den svaga yenen. Fast jag tjänar ju Yen, så det är väl inte så relevant att tänka i svenska kronor för min del.

Och jo, det är faktiskt lite konstigt med högerstyrd hoj :D Det kändes ju lagom skumt att svänga in på "fel" sida av vägen i början! Fast frågan är om det inte kommer att bli tvärtom för min del. Jag kommer väl att fronta med nån lastbil när jag kommer hem till Sverige :gnissla

Fritzon

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Hoj
CBR1000RR
Hehe, där ser man, nästan gamla grannar ju =)

Jo det är klart, blir kanske lite fel att räkna om till kronor och jämföra med svensk lön :tummenupp

Haha ja precis. Jasså du har planer på att komma tillbaka till Suecia i framtiden då? Då får åka ner på Affes då och ta några lektioner i "normalt framförande av hoj" :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Välkommen! :hej
Hade fått för mig att så stort som 1000cc var totaltförbjudet i Japan, men jag kanske blandar ihop med nåt annat land...? :va

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Nä, förbjudet är det inte, men inte långt ifrån. De är inte alls heta på saker och ting med lite effekt i. Så vill man ha en sak med lite sprutt i så får man ta och köpa sig en omvänd-import. Alltså, en motorcykel som först exporterats till typ Europa, för att sedan importera den igen. Då är det helt plötsligt en helt annan sorts cykel. De japanska sportcyklarna, som säljs i Japan, är rätt så annorlunda (till stor del för att körningen inte alls tillåter samma utsvävningar som i Sverige). Mycket, mycket stop-and-go varianten. Riktigt små och knixiga minivägar med stopp etc.

CBR600RR är tex inte bara begränsad i elektroniken, insug/utblås utan även kamaxel är annorlunda. Varför ska man köpa sporthoj när effektkurvan ser ut som en gammal Puch Dakota? :va

Å andra sidan betalar man _ingenting_ (jag som 25-åring på 1000cc sporthoj betalar cirkus 5000 om året för helförsäkring) för försäkring. :yoparty

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Välkommen! Permanent bosatt i Tokyo, cool! Blir nyfiken, varför? Släkt där, flickvän, jobb, etc?

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Jag har letat jobb specifikt i Japan. Hela förra sommaren spenderades på diverse jobbmässor och intervjuer här i Tokyo. Även om det inte låter så kul så var det en rätt så festlig upplevelse.

Hur som helst, några månader senare så sitter jag här med mitt fast kostymjobb tills jag trillar av pinnen :)

Släkt? En sån skaffar man väl bäst genom att nuppa med eventuell framtida flickvän? :D Skämt å sido, varken flickvän eller släkt. Ville helt enkelt bo i Japan, så jag skaffade mig ett jobb här.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hur är det med språket? Funkar engelska?:tummenupp

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Ujuj, känns lite billigt att lyfta sin egen tråd, men men...:tungan

Jag har bott i Japan tidigare, och råkar även ha en sån där fancy universitetsexamen i "japssnack" :D

ps. Har precis pratat med min hyresvärd, och det är fritt fram att parkera mc framför porten...ett steg närmre mc-ägande! :yoparty

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kul! Frågan är väl om du får tid över att köra? Det ska ju jobbas fram till chefen går hem vid ca 21:00, sedan ska man after-worka lite, sedan i säng för att vakna tidigt och ge sig av till jobbet igen, eller? :)

Välkommen hit i alla fall!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...