Nu blev jag ledsen
Jag vet inte om jag är extra känslig och omanlig, men jag har lätt för att gråta. Oftast gråter jag inte för att jag är ledsen, utan snarare för att jag blir berörd. Det är inte alltid så lätt att förstå vad det är som berör mig så på djupet, men då och då drabbar det mig bara.
Jag satt i min bil på väg mot Sturup. Musiken kom ur högtalarna. Plötsligt började tårarna plötsligt rinna. Jag förstod inte varför. Jag var tvungen att stanna bilen, torka tårarna och tänka efter. Vad var det som hände? Jo, det var musiken, men vad var det egentligen?
Låten heter ”Det kom ett brev” med Bo Sundström & Frida Örhn. (finns på Youtube) De gör den fantastiskt, men det var texten som tog tag i mig. Det var en dikt av Pär Lagerkvist. Får se om du förstår vad det var som grep mig.
Det kom ett brev om sommarsäd,
om vinbärsbuskar, körsbärsträd,
ett brev ifrån min gamla mor
med skrift så darrhänt stor.
Ord intill ord stod klöveräng
och mogen råg och blomstersäng,
och Han som över allting rår
från år till år.
Där låg i solen gård vid gård
inunder Herrens trygga vård,
och klara klockor ringde fred
till jorden ned.
Där var en lukt av trädgårdsgång
och av lavendel, aftonsång
och söndagsfriden då hon skrev
till mig sitt brev.
Det hade hastat natt och dag
utan att vila, för att jag
långt borta skulle veta det
som är från evighet.
Var det någon som förstod? Nej varför skulle ni det. Det är knappt jag gör det själv. Det tog ett tag innan texten sjönk in. Min reaktion kom när jag hörde sången för
kanske femte gången.
Pär Lagerkvists gamla mor skriver ett brev till sin son. Hon beskriver livet. Hon gör det med så stark känsla att han känner doften den nykrattade trädgårdsgången och lavendeln som blommade där hemma. Med så målande ord att han ser bilden av blommande körsbärsträd och mogen råg.
Samtidigt berättar hon om den som rår över allt. Om Honom som håller livet i sin trygga famn. Hon lyckas förmedla allt det vackra i naturen och allt det sköna i en ledig söndags-eftermiddag. Men samtidigt är hon oerhört angelägen om att han skall förstå att det finns något mer.
Brevet har färdats lång väg och lång tid för att han skall få det. För att han säkert skall förstå vad som är viktigt i livet. Vad som är av evighet.
Förövrigt så tycker jag Trajjaförare är några jävla fjollor