Dålig idé att kabla igång hoj med batteri som inte tar ladd?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, på grund av min egen frånvaro under lång tid har batteriet i hojen laddat ur sig såpass att det inte tar ladd (tänkte nu så här i jul ge hojen lite kärlek i form av underhållsladd). Det håller lite drygt 8 volt om man mäter direkt över polerna, men i praktiken är det helt dött. Min tanke var att kabla igång hojen med hjälp av bilbatteri och sedan köra lite försiktigt i snön för att "kicka igång" batteriet, som därefter förhoppningsvis tar ladd från laddaren. Funkar detta öht?

Har läst att man kan knäcka regulatorn genom en dylik manöver, något jag naturligtvis vill undvika. Har också googlat mig till olika metoder för att få liv i sulfaterade batterier men då jag inte har tillgång till en transformator med ställbar utström/spänning så det är tyvärr inget alternativ.

Det bästa är kanske att fortsätta ignorera hojen tills nästa gång jag ska köra på riktigt, och då skaffa ett helt nytt batteri?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja du riskerar att knäcka regulatorn då den försöker ladda för glatta livet. Lämna cykeln tills vårblommorna syns...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
8v och minusgrader? Du kan köpa ett nytt batteri då. Vid låg spänning så fryser batteriet lätt.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tar det inte laddning från en batteriladdare lär det inte ta det från hojen heller.

Låt bli att äta 10 pizzor och köp nytt till våren.:)
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Tar det inte laddning från en batteriladdare lär det inte ta det från hojen heller.

Låt bli att äta 10 pizzor och köp nytt till våren.:)

Det är ju inte riktigt sant iofs... generatorn laddar ju så fort motorn är igång, medans en underhållsladdare som han har inte märker att ett batteri är påkopplat om det inte finns nå kräm i det.

Men jag håller med, lägg undan 100 spänn i månaden o köp ett nytt till våren, jag kan rekommendera batterier från Max, dom har enligt mig lika bra prestanda som ett orginalbatteri, men kostar bara nån hundring mer än ett biltemabatteri.
 

Ozzi

Guest
En ctek ska inte han några problem att ladda ditt batteri, om det inte är några andra problem.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är ju inte riktigt sant iofs... generatorn laddar ju så fort motorn är igång, medans en underhållsladdare som han har inte märker att ett batteri är påkopplat om det inte finns nå kräm i det.

Men jag håller med, lägg undan 100 spänn i månaden o köp ett nytt till våren, jag kan rekommendera batterier från Max, dom har enligt mig lika bra prestanda som ett orginalbatteri, men kostar bara nån hundring mer än ett biltemabatteri.

Sorry såg inte att han hade en C-tek....ser det inte nu heller :va men om det nu är så att han har en så tryck på avsulfaterings-knappen som alla säger att dom har så skulle det fixa sig iallafall ju.:rolleyes:
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Sorry såg inte att han hade en C-tek....ser det inte nu heller :va men om det nu är så att han har en så tryck på avsulfaterings-knappen som alla säger att dom har så skulle det fixa sig iallafall ju.:rolleyes:

Han skrev att han skulle ge det lite underhållskärlek, då utgick jag från att han har en ctek eller motsvarande, men det är inte säkert som du säger :)

En ctek ska inte han några problem att ladda ditt batteri, om det inte är några andra problem.

Enda problemet med en ctek är att den inte kan ladda ett batteri som är helt tomt, därför kan man behöva ladda det med hojens generator efter att ha startat med kablar eller ladda ett tag med en vanlig laddare som skjuter på för att cteken ska haja att ett batteri är påkopplat.
 

Ozzi

Guest
Enda problemet med en ctek är att den inte kan ladda ett batteri som är helt tomt, därför kan man behöva ladda det med hojens generator efter att ha startat med kablar eller ladda ett tag med en vanlig laddare som skjuter på för att cteken ska haja att ett batteri är påkopplat.

Han hade 8V, inga problem för ctek`en att starta på det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ger batteriet 8V är det slut. Bara köpa nytt batteri. Se bifogad fil. Du måste byta txt till doc för det är en doc fil. Vad det gäller batteri så köpte jag hösten 2009 ett Biltema 80256 12V/9Ah 229kr batteri till min Suzuki och den startade utan problem när våren kom. Kanske för att jag samtidigt med batteriköpet köpte en Biltema MC-batteriladdare 37707 12V 500mA som jag laddade batteriet med i 24 h innan jag satte det i hojen. Innan jag körde lite med hojen på hösten 2009. Men det säjs ju att Suzuki är lättstartade...
Och har du en sk parallellladdningsregulator som fungerar genom att kortsluta övereffekten från generatorn kanske som mest 250W så är det som du redan upptäckt en katastrof att med startkablar ansluta en bil med 3000W generator till MCn.
Då brinner ju laddregulatorn omgående upp. Vilket jag tyvärr varit med om på min hoj.
 

Bifogat

  • Spänning-Laddning-Temperatur-101223.txt
    32 KB · Visningar: 52
Last edited:

Ozzi

Guest
Ger batteriet 8V är det slut. Bara köpa nytt batteri. Se bifogad fil. Du måste byta txt till doc för det är en doc fil. Vad det gäller batteri så köpte jag hösten 2009 ett Biltema 80256 12V/9Ah 229kr batteri till min Suzuki och den startade utan problem när våren kom. Kanske för att jag samtidigt med batteriköpet köpte en Biltema MC-batteriladdare 37707 12V 500mA som jag laddade batteriet med i 24 h innan jag satte det i hojen. Innan jag körde lite med hojen på hösten 2009. Men det säjs ju att Suzuki är lättstartade...
Och har du en sk parallellladdningsregulator som fungerar genom att kortsluta övereffekten från generatorn kanske som mest 250W så är det som du redan upptäckt en katastrof att med startkablar ansluta en bil med 3000W generator till MCn.
Då brinner ju laddregulatorn omgående upp. Vilket jag tyvärr varit med om på min hoj.

Detta "dokument" säger inte mycket, ett batteri kan laddas ur så pass mycket att spänningen sjunker till 8V utan att det är något fel på det, koppla in en glödlampa några dygn ska du se, att sen batteriets livslängd påverkas i negativ riktning är en annan sak, det står däremot i "dokumentet".
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej
Risken är att en cell är död.Det "brukar" vara det som hänt när spänningen obelastad går under 11-12V.Jag skulle prova med Cteck:en å se om batteriet tar ladding och framförallt håller laddningen
/FÅ
 

Ozzi

Guest
Hej
Risken är att en cell är död.Det "brukar" vara det som hänt när spänningen obelastad går under 11-12V.Jag skulle prova med Cteck:en å se om batteriet tar ladding och framförallt håller laddningen
/FÅ

:tummenupp, enkelt att kolla, bara att mäta syravikten på alla celler, då ser man direkt om en cell avviker.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han skrev att han skulle ge det lite underhållskärlek, då utgick jag från att han har en ctek eller motsvarande, men det är inte säkert som du säger :)

Ingen C-Tek, däremot en laddare, som liksom batteriet, är från Biltema för bil/båt/mc-bruk som automatiskt övergår till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Nu har jag, i brist på annan sysselsättning, tagit ur batteriet och tagit in det i värmen för att se om det gör någon skillnad. Tror iofs inte det kommer hjälpa men skadar inte att försöka.

:tummenupp, enkelt att kolla, bara att mäta syravikten på alla celler, då ser man direkt om en cell avviker.

Det är ett slutet gelbatteri (eller AGM kanske) från Biltema så jag kan inte mäta enskilda celler, men eftersom det stått utan underhållsladdning i säkert ett år är jag rätt säker på att det är sulfaterat bortom räddning. Vill väl mest ha något att pilla med, så vi får se om batteriet är möjligt att rädda. Om inte så har jag iaf fått skruva i några minuter.
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Det är ett slutet gelbatteri (eller AGM kanske) från Biltema så jag kan inte mäta enskilda celler, men eftersom det stått utan underhållsladdning i säkert ett år är jag rätt säker på att det är sulfaterat bortom räddning. Vill väl mest ha något att pilla med, så vi får se om batteriet är möjligt att rädda. Om inte så har jag iaf fått skruva i några minuter.

Stått så länge utan laddning och nere på 8V = Soptunnan, tyvärr.:(
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top