Coola Ola
Progressiv klassicist
Ja, på grund av min egen frånvaro under lång tid har batteriet i hojen laddat ur sig såpass att det inte tar ladd (tänkte nu så här i jul ge hojen lite kärlek i form av underhållsladd). Det håller lite drygt 8 volt om man mäter direkt över polerna, men i praktiken är det helt dött. Min tanke var att kabla igång hojen med hjälp av bilbatteri och sedan köra lite försiktigt i snön för att "kicka igång" batteriet, som därefter förhoppningsvis tar ladd från laddaren. Funkar detta öht?
Har läst att man kan knäcka regulatorn genom en dylik manöver, något jag naturligtvis vill undvika. Har också googlat mig till olika metoder för att få liv i sulfaterade batterier men då jag inte har tillgång till en transformator med ställbar utström/spänning så det är tyvärr inget alternativ.
Det bästa är kanske att fortsätta ignorera hojen tills nästa gång jag ska köra på riktigt, och då skaffa ett helt nytt batteri?
Har läst att man kan knäcka regulatorn genom en dylik manöver, något jag naturligtvis vill undvika. Har också googlat mig till olika metoder för att få liv i sulfaterade batterier men då jag inte har tillgång till en transformator med ställbar utström/spänning så det är tyvärr inget alternativ.
Det bästa är kanske att fortsätta ignorera hojen tills nästa gång jag ska köra på riktigt, och då skaffa ett helt nytt batteri?