Dålig koppling?

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
Tjena!

Är ingen van mc-ägare än så tänkte höra mig för här, hoppas ma inte blir idiotförklarad..:rolleyes: ställde in hojen för några veckor sen. När jag var o varmkörde den nu i helgen såg jag att bakhjulet snurrar fast det är neutralläge, ökade med varvtalet men gick ändå stoppa med ett finger utan problem..

Dags för ny koppling?:confused:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe, det är fullt normalt att oljan drar med sig utgående axel.

Vad som inte är normalt är att stoppa in ett finger i roterande hjul :D

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
skönt att höra! har att göra ändå utan att byta koppling också i vinter!

Haha till mitt försvar kan jag förtydliga o säga att jag satte fingret ovanpå däcket :cool:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
skönt att höra! har att göra ändå utan att byta koppling också i vinter!

Haha till mitt försvar kan jag förtydliga o säga att jag satte fingret ovanpå däcket :cool:

Frågan har varit uppe förut också och den snabba förklaringen var den du fick av mig.

Den lite längre är att när motorn är igång och växeln i neutral så har inte kopplingen ett dugg med saken att göra, kopplingen är ju utsläppt.
Kopplingen är alltså i totalt ingrepp.
Neutralläget är ett läge där inga drev går i mekaniskt ingrepp.
Oljan som kastas upp av den roterande axeln bildar då en kil mellan dom drev som inte är i ingrepp och driver då runt den utgående axeln lätt.
När oljan är kall, tjock och seg driver det mer, när den är varm, tunn och lättflytande driver det mindre.

Det är samma princip som används i så kallade visco-kopplingar på vissa bilar med fyrhjulsdrift, det är bara mindre spel mellan den drivande och utgående axel (där använder man flera skivor som sitter väldigt tätt för att maximera greppet oljan får) och en mycket tjockare/segare/mera vidhäftande "olja".

Så, nu har du lärt dig något nytt, frågan var inte alls dum, och frågar man inte får man inte heller veta!

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...