Dålig tomgång GSXR 1100

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Hej på er!

Jag har nyligen köpt Mc igen :)

Men nu till det tråkiga... Den har stått stilla eller körts väldigt lite sedan förra året, tomgången är inget vidare när jag stannar vid ett stopp så ligger den på ca 1000-1200rpm för att sedan sjunka och dö efter ca 4-5 sek? kan det vara tomgångsmunstyckena som är igensatta??? för det går att hålla liv i den med gasen och få den att ligga stilla på 1200rpm utan problem...

Ytterligare ett problem som jag märkte häromdagen när jag hade tvättat den för första gången var att den ville bara gå på 3 cyl stundtals, först efter ca 1mils körning gick den som den skulle igen, fukt tänkte jag då är det problemet ur världen men icke, idag hände samma sak först efter en mil så går den hela tiden på alla utan problem, Stift? tändspole? annat?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej och grattis till en kanonhoj :tummenupp (ja när du får snurr på den vill säga)

Det låter spontant som det är dags för en förgasarengöring (hade samma problem på min -86 1100 och -89 750) Gammal bensin som blir stående i fuggarna över vintern är ingen höjdare...bensin är färskvara och fäller över tid ut en massa skit som sätter igen lite varstans. Ta isär och rengör. Rekommenderar även att du ställer upp tomgången (tror det är 1200 enligt manualen) till 1500-1600 rpm. På så vis får topp och kammar snabbare smörjning vid kallstarter...oljan ska ju både smörja och kyla så det är en liten väg att vandra innan den når fram.

Vad gäller ditt andra problem...vilket varvtal pratar vi om? Visst kan du kolla stiften men det kan mycket väl vara förgasarrelaterat. Jag tycker du ska börja med förgasarna. Funkar inte det kan tändspolarna vara läge att kolla.

Lycka till :tummenupp
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Tack Fazerfun! Varvtalet verkar inte ha någon betydelse när den går ner på 3 cyl, den går bara ner några sek för att hoppa igång på alla igen... Jag fick tips om att hälla i någon redline förgasarrens för att se om det hjälper.

Ang tomgången så verkar det inte så lätt att bara ställa upp tomgången till 1500 rpm jag har provat det, men så gasar man till den och då ligger den helt plötsligt på 2000 rpm. då sänkerman den ytterst lite men då är vi tillbaka på samma som från början den dör efter några sekunder om man släpper gasen helt, men går att parera med gasen :) men det är jobbigt att köra så.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tack Fazerfun! Varvtalet verkar inte ha någon betydelse när den går ner på 3 cyl, den går bara ner några sek för att hoppa igång på alla igen... Jag fick tips om att hälla i någon redline förgasarrens för att se om det hjälper.

Ang tomgången så verkar det inte så lätt att bara ställa upp tomgången till 1500 rpm jag har provat det, men så gasar man till den och då ligger den helt plötsligt på 2000 rpm. då sänkerman den ytterst lite men då är vi tillbaka på samma som från början den dör efter några sekunder om man släpper gasen helt, men går att parera med gasen :) men det är jobbigt att köra så.

Har du CV40:eek:rna på den eller har du annan typ av förgasare?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack Fazerfun! Varvtalet verkar inte ha någon betydelse när den går ner på 3 cyl, den går bara ner några sek för att hoppa igång på alla igen... Jag fick tips om att hälla i någon redline förgasarrens för att se om det hjälper.

Ang tomgången så verkar det inte så lätt att bara ställa upp tomgången till 1500 rpm jag har provat det, men så gasar man till den och då ligger den helt plötsligt på 2000 rpm. då sänkerman den ytterst lite men då är vi tillbaka på samma som från början den dör efter några sekunder om man släpper gasen helt, men går att parera med gasen :) men det är jobbigt att köra så.

Förgasarrengöring kan hjälpa men jag tycker du ska göra det ordentligt: plocka isär och rengör, det är inte så svårt. Vet du när förgasarna synkades senast? Om inte kan det kanske vara läge även för det om den stått länge. Efter det kan du ge dig på tomgången.

En annan sak jag tänkte på: du sitter inte å åker med choken ute? Min 91a dog också vid tomgång (rödljusen) och gick bara att hålla igång med gasen. Upptäckte till slut att choken inte var i botten och att den helt enkelt gick tokfett.
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Kawwa: Är det CV40 som är original så är det dom.

Fazerfun: Ja jag har väl inget att välja på än att plocka isär förgasarna :-(
Ingen aning när dom synkades senast. Jag trycker tillbaka Choken nästan med än gång jag har åkt iväg. men vajern kanske är för sträckt eller liknande så den inte går tillbaka som den ska. Min chokespak sitter på styret i handtaget, inte nere på förgasarna
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Jag passar på att slänga in ett par frågor till :)

Gäller GSXR 1100 -91
Vilken olja ska jag ha eller rekomenderar ni? Tändstift?
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Jag använder Motul 300V den funkar kanon.
Hälsn. Per
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Kan ni rekomendera någon bra web butik för Suzuki där det mesta finns, då det inte finns någon rolig butik där jag bor.

Behöver beställa lite grejer, stift, ev nya spolar, renoverings kit till förgasarna mm
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag använder Motul 300V den funkar kanon.
Hälsn. Per

Skriver under på det :tummenupp 5100 funkar också.

NGK Iridium (eller Densons motsvarande)...fint ska det vara till en sån klenod :tummenupp

Kan ni rekomendera någon bra web butik för Suzuki där det mesta finns, då det inte finns någon rolig butik där jag bor.

Behöver beställa lite grejer, stift, ev nya spolar, renoverings kit till förgasarna mm

Finns bara ett ställe för gammelgixxrar: MC-shopen i Karlstad. De har ALLT...inte billigast men de kan Suzuki, jag lovar :tummenupp
 
Last edited:

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Fazerfun: Jag satt och läste en massa inlägg inatt och ett par inlägg av dig om Dyno Jet, mycket intressant då jag har ett kvitto på att min hoj är dyno jetad på någon firma i Västerås.

Det kanske sitter Dyno Jet grejer i mina förgasare också där av den dåliga tomgången. Hur ser man att det är Dyno Jet är det instansat i munstycke och övriga grejer? Är det på det viset så är det ju bara att köpa nya nålar och munstycken och emulutionsrör om jag har förstått det hela rätt!

Vet du vad det skulle kosta?
Behöver man gå upp något i munstycks storlek om det sitter ett 4-1 Lazer system på?
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Hej igen!
Inget verkar hjälpa... f-n va trött man blir när det inte funkar.

Jag har bytt till nya stift (original NGK) och då fick jag reda på varför den bara gick på tre cyl ibland, tändhattarna satt inte på ordentligt, ett problem borta:)

Vad det gäller tomgången så är den fortfarande kass, något bättre men långt ifrån bra:mad:

Jag har plockat bort förgasarna och rengjort ordentligt med breaklen och tryckluft, och kollade blandskruvarna enligt haynes, skruvades lätt i botten och skruvades ut 2 varv. Men den gick lika illa på tomgång.

Rusar man till den så faller den till 2000rpm för att sakta gå ner till ca 1000rpm en stund sedan dör den. Vad är det för fel???

Så jag lämnade in den på en MC verkstad i måndags för synkning av förgasare och hämtade den idag. Såg lovande ut då han startade upp den och den låg på ca 1200-1300 rpm. körde en sväng och helt plötsligt så låg tomgången på 3000rpm så jag sänkte den med ställratten till ca 1200rpm igen men då vill den dö igen efter några sekunder:mad:
Så jag ställde upp den lite och gasade till, då gick den ner till ca 2000rpm för att sedan sakta öka till 3000rpm igen utan att jag gjorde någonting. Det reparatören hade gjort var att skruva in blandskruvarna ett halft varv, så nu är dom utskruvade 1.5 varv istället för 2 som det står i manualen.

Hjälper det att gå upp till 0.45 på tomgångsmunstycket? (Det sa Mc reparatören) den går lite oroligt på tomgången dom få gånger man lyckas få den att gå en liten stund på tom gång och så smäller den lite när man släpper gasen när man kör

Förgasarnas bestyckning är:
Tomgångsmunstycket 0.40
Huvudmunstycke 130
Emultionsrör 624 P2
Nål 6ZD13
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hej igen!


Hjälper det att gå upp till 0.45 på tomgångsmunstycket? (Det sa Mc reparatören) den går lite oroligt på tomgången dom få gånger man lyckas få den att gå en liten stund på tom gång och så smäller den lite när man släpper gasen när man kör

Förgasarnas bestyckning är:
Tomgångsmunstycket 0.40
Huvudmunstycke 130
Emultionsrör 624 P2
Nål 6ZD13


Vad det gäller avgassmällar vid gassläpp så brukar det kunna bero på för mager blandning, kolla tändstiften hur dom ser ut på tomgång och mellanregister. Fetta upp blandningen på lågfartsskruvarna lite och provkör. Glöm ej att räkna varv så att du hittar tillbaka om det inte hjälper. Nu vet inte jag hur CV40:eek:rna ser ut i konstruktionen, är blandskruven en bränsle eller luftskruv? På mina RS fuggar så hade nålen som tätade sätet för luften gått av i 2 fuggar. Kolla det så att det inte är det som spökar.
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Kanske kan vara läge att kolla upp ventilspelet också..
Min 750 brukar gå som en kratta på tomgång när det börjar vara dags för ventiljustering. Bara ett litet tips från en amatör! :tummenupp
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
Vi har redan gått tillbaks ett halft varv törs man gå ner ytterligare? Ett halft varv till eller? Då blir ju inställningen bara ett varv från botten.
Eller ska jag sätta dit större munstycken, från 0.40 till 0.45?

Kan den dra tjuvluft, så den går magert pga det?
Kawwa:
Du tycks ju ha en lika dan cykel som jag, om du står på tomgång och varvar till den, går den ner till 1200rpm direkt eller mellan landar den på något annat varvtal innan den sakta kryper ner till 1200rpm eller det varvtal du har inställt?

Ang skruvarna så är dom hela och dom sitter på undersidan precis innan insugsgummit

stranglefoot: Ja det kan ju vara en möjlighet kanske, men det hörs inget klapprande som om det vore för stort spel. Gemför med bilmotor som jag har skruvat mycket med. Har aldrig mekat med Mc.
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Vi har redan gått tillbaks ett halft varv törs man gå ner ytterligare? Ett halft varv till eller? Då blir ju inställningen bara ett varv från botten.
Eller ska jag sätta dit större munstycken, från 0.40 till 0.45?

Kan den dra tjuvluft, så den går magert pga det?
Kawwa:
Du tycks ju ha en lika dan cykel som jag, om du står på tomgång och varvar till den, går den ner till 1200rpm direkt eller mellan landar den på något annat varvtal innan den sakta kryper ner till 1200rpm eller det varvtal du har inställt?

Ang skruvarna så är dom hela och dom sitter på undersidan precis innan insugsgummit

stranglefoot: Ja det kan ju vara en möjlighet kanske, men det hörs inget klapprande som om det vore för stort spel. Gemför med bilmotor som jag har skruvat mycket med. Har aldrig mekat med Mc.

Men det skadar ju inte att kolla! Då kan du ju alltid utesluta det! :tummenupp
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Vi har redan gått tillbaks ett halft varv törs man gå ner ytterligare? Ett halft varv till eller? Då blir ju inställningen bara ett varv från botten.
Eller ska jag sätta dit större munstycken, från 0.40 till 0.45?

Kan den dra tjuvluft, så den går magert pga det?
Kawwa:
Du tycks ju ha en lika dan cykel som jag, om du står på tomgång och varvar till den, går den ner till 1200rpm direkt eller mellan landar den på något annat varvtal innan den sakta kryper ner till 1200rpm eller det varvtal du har inställt?

Ang skruvarna så är dom hela och dom sitter på undersidan precis innan insugsgummit

stranglefoot: Ja det kan ju vara en möjlighet kanske, men det hörs inget klapprande som om det vore för stort spel. Gemför med bilmotor som jag har skruvat mycket med. Har aldrig mekat med Mc.

Min går ner till ungefär 500 varv över inställt för att sen falla till inställtvärde efter 10-20 sekunder. Har iof RS 36:eek:r. Ang. tjyvluft så är det heltklart möjligt, testa med att spraya startgas runtom där det kan tänkas att den tar in tjyvluft.
 

MorganH

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Ort
i lägenhet
Hoj
GSXR 1100 -91
När man justerar ventilerna kan man göra det på plats eller måste man lyfa ur motorn?
Är det ställskruvar eller är den inchimsad med brickor, isf måste lyfta kammarna för att justera, stämmer det?

Vad ska spelet vara?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
När man justerar ventilerna kan man göra det på plats eller måste man lyfa ur motorn?
Är det ställskruvar eller är den inchimsad med brickor, isf måste lyfta kammarna för att justera, stämmer det?

Vad ska spelet vara?

Eftersom du har en -91:a så har du shimstoppen, du kan justera ventilerna med motorn i ramen och du behöver INTE ta ur kamaxlarna, det går med en skruvmejsel att föra vipparmen åt sidan och plocka shimset med en magnet.

Du shims med diametern 7,48mm (de flesta verkstäder har sortiment)
Annars har jag ett sortiment om du behöver nån enstaka...

Ställ du 0,20 på insug och 0,30 på avgas, har du tur så kan du flytta runt shimsen och inte behöva byta så många.

Lycka till
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top