DiscoDuck IV
Medlem
Hej
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.
Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).
Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.
Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.
Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)
Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?
Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?
Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?
/Snart vår
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.
Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).
Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.
Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.
Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)
Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?
Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?
Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?
/Snart vår