Dåligt oumph när man startar

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Hej
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.

Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).

Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.

Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.

Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)

Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?

Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?

Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?

/Snart vår :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Hej
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.

Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).

Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.

Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.

Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)

Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?

Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?

Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?

/Snart vår :)
Biltemas batterier är ett lotteri, det är min egna erfarenhet.
Jag skulle satsa på ett kvalitetsbatteri, och börja där.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Men - varför behöver batteriet laddas en vanlig pendlardag och varför skulle det dräneras mellan körningarna på en bandag?
Kan det inte vara något annat än just batteriet som är knas?
Laddar den som den ska, något som drar tjyvström med tändningen av?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Förstår vad du menar.

Detta är crossplane motorn som kom 2009 & som fortfarande sitter i R1:an.
vanliga radfyror (R1 98-2008) klarar av att starta på lägre spänning
men från 2009, så kräver den mer kraft för att starta.
jag har haft massor av hojar under många år & har bara bytt batteri på dem med crossplane.
1 ggn på 2009, 2 ggr på 2016


testa att mäta spänningen pp batteriet när den är avstängd
mät vid tändning på
mät vid start
mät när den är igång

har den under 12,5-12,6 vid avstängd = byt batteri
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd, på tomgång och vid 5000 varv.
Kolla gärna spänningen när du kör på startmotorn.
En manual för din hoj och årsmodell är bra.

Dina siffror är en bra start. Ditt problem verkar vara vanligt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tips:
När man köper batterier så mäter man spänningen i butiken. Ej under ca 12,5 volt.
Butiker underhållsladdar inte sina nya batterier under lågsäsong. Inte ens de som säljer kvalitetsbatterier vad jag vet.

Jag köpte ett på Biltema i Gustavsberg. Mätte hemma. 9 volt. Åkte tillbaka med det. Bytte utan problem. Tjejens attityd var inget vidare. Vi kan inte hålla och underhållsladda alla batterier under vintern. Det skulle man förstå. Knappast. Batteriet med 9 volt. Var hamnade det tro? På hyllan? Det går ju att ladda upp. Funkar säkert hela säsongen. Kanske två. Sedan sprids ryktet. Skitbatterier.

Några dagar senare åkte jag till Biltema Haninge. Med universalinstrumentet. Mätte det första. 12,6 volt. Duger åt mig.
Pratade med en kvinna bakom disken om 9 voltsbatteriet i Gustavsberg. Ja då är det förstört sa hon. Exakt.

Batteriet jag hade som jag skulle ersätta var också från Biltema. Två år. Laddade till 12,7 i vilospänning. Det dök när jag körde på startmotorn så hojen startade inte. Batteriet var kass trots 12,7 volt.

Anledningen till det var att min stator lagt av. Istället för att mäta spänning på tomgång och vid 5000 varv så köpte jag ett nytt Biltemabatteri. Korkat, jag vet. Startade fint, åkte några mil. Mätte när jag kom hem. Ca 11 volt. Mätte stator och laddrelä bägge visade fel värden. Vanliga fel på TDM900 vid ca 10000 mil. Lämnade in för byte. Funkade fint sedan med batteriet med förkortade livslängd överlevde inte vintern. Nytt batteri igen. Biltema. Jag köper endast Biltemabatterier och har gjort det sedan de öppnade butiken i Botkyrka.

Jag har läst om olika kvalitetsbatterier som har lagt av efter alldeles för kort tid i förhållande till dess kvalitetsrykte. Köp kvalitet om ni vill. Köp helst från en batch som levererats till butik på våren. Köp inte nya batterier i februari utan att mäta först.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Upplevde också att motorn snurrade långsamt vid startförsök på min 2016 och så var den från första dagen helt ny och jag skulle säga att 6 Ah är helt enkelt för lite mos för en sådan motor. Fick man inte igång den på andra eller tredje försöket så var det kört. Efter nåt år så bytte jag till lithium och det blev bättre.

Har du testat mäta upp batteri-spänningen när motorn går? Minst 13.7 V ska du läsa av
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Generatorn på moderna hojar (från 2001 och framåt, Triump Sprint RS -01, GSX1300R -08) ger med motorn igång 14,3 Volt över batteriet oavsett varvtal med tänd belysning.
Har du inte 14,3 Volt på din R1:a över batteriet med tänd belysning oavsett varvtal med motorn igång så är det nått fel. Som jag ser det.
1) Laddningsregulatorn ?
2) Bränd stator
3) Någon glappkontakt / oxideradkontakt / skadad kabel
På min SV650S var det som på din, startar hemma efter kört 1 timme parkerat, kommer tillbaka efter kollat Aeroseumutställningen och den går knappt att starta. Pust. Kom hem ....
Efter felsökning, inget fel på statorn så löstes problemet med ny laddningsregulator .....
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Om man köper ett YUASA så har man i alla fall tagit bort en felkälla, och det är att det kan ha stått på hyllan och självurladdat.
Ett batteri som levereras torrladdat kan förvaras i princip oändligt länge, för att sedan aktiveras med en ampull med syra när det ska tas i drift.

YUASA_1.jpg
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Har SkivAnkan generator på hojen? (det står saker i första inlägget, som tyder på att så inte är fallet)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hej
Har haft några cyklar under mina år och dessa har alltid haft bra tryck i startmotorn när man skulle starta (när batteriet är fulladdat och friskt).
Skaffa en R1 2017 för några år sedan och fick nästan direkt byta batteri (för det var opålitligt), bytte till ett gelbatteri från biltema som enligt spec. är 6 Ah och 130 CCA (har haft sådana förut utan problem) och det är detta som sitter i.

Känslan när man startar är att det känns trögt, nästan som den håller på att dö när man skall starta och på en bandag märks det genom att varje start blir mesigare och mesigare, liksom inget oumph (kan inte förklara bättre). Känns som motorn knappt roterar. Kanske det är karaktären för denna motor, men känslan är att en till start och den kommer inte gå igång (har dock inte hänt ännu).

Samma sak en vanlig pendlardag, man kopplar ur laddaren på morgon startar och kör några mil till jobbet, när man sen skall hem så känns det som på håret att den skall starta.

Så jag är inne på att skaffa ett nytt batteri för säsongen och undrar om man kan få lite input.

Ett klassiskt YUASA med samma spec. 130 CCA och 6 Ah, tror ni detta ger bättre oumph än nuvarande (borde ju inte eftersom spec. är samma?)

Eller ett Lithium från biltema med 150 CCA och 2,4 Ah, borde ge mer kraft i start, men kanske dräneras fortare mellan passen på en bandag?

Eller kan ett Lithium skicka iväg långt mycket mer startström än blybatteriet när det är sjysst väder (20 grader eller mer)?

Någon som upplevt samma fenomen (dåligt oumph) och gjort ett batteribyte som löst det?

/Snart vår :)
Jag satte ett Biltema litiumbatteri i min buell jag ägde.
Var som natt och dag. Skuttade igång. Pang på rödbetan
Det som satt från början var ett yuasa.
Hade den bara en vecka med litium sen såldes den
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag köper inte Biltema Batteri!
Jag hade ett som svullnade,så att jag hade svårt att få bort det.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top