Död CDI-box?

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Någon som doktorerat i ämnet Transistortändning?

Jag har en Suzuki GSX-R1100 -92 med (kanske?) defekt CDI-box.
Ingen gnista på stiftet, har kollat tändspolar inkl. tändkablar, pulsgivare, tändstift samt alla elanslutningar. Allt OK enl. värden i mekhandboken.
Bara CDI-baxen kvar då...
Problemet är att förra året gick hojen bra, under vintern har jag plockat isär det mesta för storservice och rengöring.
Nu när det är dags för start...ingen gnista.
Det känns osannolikt att CDI-boxen skulle ha dött bara så där utan anledning.:va
(Naturligtvis var batteriet bortkopplat när jag började dra isär elkontakterna)

Eftersom CDI-boxen kostar en slant skulle det kännas bra att konstatera felet innan jag byter den.
Någon som vet hur man kan testa den?

På Suzuki-verkstaden sa de att de inte med 100% säkerhet kunde felsöka den, (kan ju också bero på att de inte ville/hade tid...) utan gav rådet att prova boxen på en annan hoj.

(Svårt när man inte känner någon som har en R-1100...)

Sååå...doktor någon?
Eller en ägare av R-1100 89-92 i Stockholm som är villig att byta CDI-box och provstarta (en flaska vin kan vara inblandad...)

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag micklat lite med CDI-boxar, främst till utombordare iofs, men det sitter en elektrolytkondensator i dom som har en förmåga att självdö efter ett antal år, i alla fall om den var av mindre bra kvalitet från början.
Det jättesvåra brukar vara att komma åt den då den gissningsvis är ingjuten i epoxi?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag micklat lite med CDI-boxar, främst till utombordare iofs, men det sitter en elektrolytkondensator i dom som har en förmåga att självdö efter ett antal år, i alla fall om den var av mindre bra kvalitet från början.
Det jättesvåra brukar vara att komma åt den då den gissningsvis är ingjuten i epoxi?

Är den ändå paj kan man skala bort plastskalet och lägga den i ugnen i en bunke i typ 200 grader, då smälter epoxyn och kortet kommer fram, men inte för länge, då kan elektroniken ta skada...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Är den ändå paj kan man skala bort plastskalet och lägga den i ugnen i en bunke i typ 200 grader, då smälter epoxyn och kortet kommer fram, men inte för länge, då kan elektroniken ta skada...
Hehe låter riskabelt :p
Mycket riskabelt..!!!!
(Efter att ha pysslat med elektronikkvalitet i 30 år så...har jag nog rätt. Nu också..:rolleyes:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Mycket riskabelt..!!!!
(Efter att ha pysslat med elektronikkvalitet i 30 år så...har jag nog rätt. Nu också..:rolleyes:

Haha jaja, betvivlar inte din kunskap. Bara aldrig hört man ska ungsbaka elektronik, undantag för mobiler som åkt med ner i toaletten, kanske 2 dagar på ett element dock ;)

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Lösningen!

Problemet löst!
Bäst att komplettera tråden med lösningen:
Batteriet...
Låter ju ganska elementärt, och det första jag gjorde var att koppla in ett bilbatteri med startkablar. Men då på polerna på originalbatteriet.
Då fick jag ingen gnista på stiften.
Efter mycket pysslande, så testade jag med en annan tändspole..gnista!
Fast då hade jag kopplat bilbatteriet med startkablar direkt på hojens batterikablar (originalbatteriet bortplockat).
Testade sedan original-tändspolen...gnista!
???:confused:
Lurigt!
På något sätt måste det risiga mc-batteriet sänkt spänningen även från bilbatteriet. Låter skumt, men faktum är att allt funkade när jag tog bort mc-batteriet.

Så, nu iväg till Biltema efter ett nytt batteri!:)
Tack till er som svarat med tips!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...