Dödsstraff och dess svårigheter

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
stoppa dom i en säck och släpp med huvudet förre från taket :)
Snabbt men horribelt :tummenupp

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det beror nog lite på hur världen ser ut också. Kan tänka mig att stödet för dödsstraff var relativt högt efter 9/11...

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Det beror nog lite på hur världen ser ut också. Kan tänka mig att stödet för dödsstraff var relativt högt efter 9/11...
Man vet att man är fullfjädrat assimilerad supersizemedlem i världens bästa land när man refererar till USA som världen. :lol

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Man vet att man är fullfjädrat assimilerad supersizemedlem i världens bästa land när man refererar till USA som världen. :lol

Du personligen kanske var helt opåverkad av det som hände, men för resten av världen var det en ganska stor grej... :mad:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Du personligen kanske var helt opåverkad av det som hände, men för resten av världen var det en ganska stor grej... :mad:
Fast det var ju inte det du skrev, inte ens i närheten faktiskt. Jag tror att människor världen över satt vid middagsbordet och sörjde, inte att de klämde fram nya argument för dödsstraff.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Jag tror att människor världen över satt vid middagsbordet och sörjde, inte att de klämde fram nya argument för dödsstraff.

Vad tycker du som tydlig icke-amerikan vore ett lämpligt straff för de som planerade och utförde 9/11 attackerna?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Vad tycker du som tydlig icke-amerikan vore ett lämpligt straff för de som planerade och utförde 9/11 attackerna?
Fängelse förstås. Lite Guantanamokänsla skulle passa, men med undantaget att det har föregåtts av en rättegång.

Dödsstraff vore bara att göra dessa människor en tjänst, det kanske du förstår om du lyckas resonera i termer bortom dagisålderns hämndaktioner.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Fängelse förstås. Lite Guantanamokänsla skulle passa, men med undantaget att det har föregåtts av en rättegång.

Nu får du allt vara lite mer precis - hur många år bör man sitta inne efter att ha planerat kapning av flygplan och sänkning av två byggnader på Manhattan?

Sverigefängelse med snus, porrtidningar och fria kondomer?

Dödsstraff vore bara att göra dessa människor en tjänst, det kanske du förstår om du lyckas resonera i termer bortom dagisålderns hämndaktioner.

Jaså det är redan dags för personangrepp?

Det handlar inte om hämnd, utan om handling och konsekvens. Det kanske du hade förstått om inte dina föräldrar varit syskon...

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Om man väljer att arbeta som bödel, kanske man inte bryr sig speciellt mycket om skuldfrågan?

Jag tror jag skulle kunna passa som bödel faktiskt. Det finns väl inga jag hatar så mycket som kreti och pleti? Och det är väl oftast de som hamnar i "stolen". Dessutom är det bara att inbilla sig att offret är en av de som absolut ska få motorhaveri på Essingeleden kl 07:45 varenda vardagmorgon så stryper man väl karln utan att blinka om man nu inte kan hitta en lämplig ven...

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det handlar inte om hämnd, utan om handling och konsekvens. Det kanske du hade förstått om inte dina föräldrar varit syskon...

Är det där ett bibliskt resonemang, öga för öga?
Annars är det väl knappast givet att konsekvensen av att döda måste bli att man skall dö själv. Självklart skall brottsliga gärningar få konsekvenser men de måste kunna vara av mer subtil natur.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Är det där ett bibliskt resonemang, öga för öga?
Annars är det väl knappast givet att konsekvensen av att döda måste bli att man skall dö själv. Självklart skall brottsliga gärningar få konsekvenser men de måste kunna vara av mer subtil natur.

Jag röstar för straffarbete där all eventuell vinst går åt att betala av sin samhällskuld eller till brottsofferfond. Hugga skog, kratta diken, plocka bomull går också bra. Detta ska vara minst fem dagar i veckan resten av livet eller de minst 25 åren de ska sitta. Ingen lön ska utbetalas.

Men du syftade kanske mer på fotboja och några timmars samhällstjänst när du pratar om straff av subtil natur. :va

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag röstar för straffarbete där all eventuell vinst går åt att betala av sin samhällskuld eller till brottsofferfond. Hugga skog, kratta diken, plocka bomull går också bra. Detta ska vara minst fem dagar i veckan resten av livet eller de minst 25 åren de ska sitta. Ingen lön ska utbetalas.

Men du syftade kanske mer på fotboja och några timmars samhällstjänst när du pratar om straff av subtil natur. :va

Nä, jag tycker straff skall vara kännbara till en viss gräns. De (låga) straff som utdöms tycks tyvärr inte har riktigt stöd i det allmänna rättsmedvetandet. Det är en komplikation som på sikt undergräver förtroendet för rättsväsendet. Å andra sidan är det, trist nog, klarlagt att fängelse är en mycket bra brottsskola. Det man inte kan får man raskt lära sig. Det är alltså tyvärr tveksamt om det är bättre människor som kommer ut från kåken. Jag tycker således det är helt fel att de flesta mördare döms till tio år. Detta kommer i och för sig att ändras till det bättre. Vad som är en lämplig påföljd för rattfylleri t ex är ju mycket individuellt. Här gör sig ju behandlingstanken högst påtagligt gällande.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år