Tomas Lofterud
Avdankad murvel
- Gick med
- 23 Jun 2005
- Hoj
- Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Dödshalka och mördarsmuts. Ser härligt ut5 mil i Tjockhult
Handskydd, värmehandtag och varmare kläder så är det bara att köra. Jag har kört en bra bit över 100 mil denna veckan, på en 650 stånka med fulla packväskor och toppbox. Sista 35-milaetappen var lite jobbig men det var i vart fall inget regn.Nu så. Tyckte för ett ögonblick att det var vår .. idag. Så jag tog fram och laddade batteriet till min KLX230, det var rätt så fulladdat hur som helst men en liten påfyllning blev det i alla fall.
View attachment 468856
Vägarna såg torra och fina ut från balkongen. På med hojkläderna och hjälmen! Och sen ut i solen! Minns ärligt talat inte om solen sken, men det kändes så. Det sken inombords i varje fall.
View attachment 468857
Skönt när hojen startar direkt, ingen choke, inga justeringar, bara vrida om nykeln och trycka på en knapp. Fan vad bortskämd man har blivit.
Här stannade jag en snabbis i Vårsta nere på bryggan vid sjön för att årets första åkbild. Kan det ha varit 2-3 grader, inget man vill tänka på.
View attachment 468858
Körde nästan till Nynäshamn (från Alby), via Rosenhill och tog en kopp varm choklad. Stannade en liten stund utanför Anderstorp och den där brinnande sophögen, tänkte värma mig lite då jag tyckte mig sakna känsel i fingrarna!? - "Just det, februari".
View attachment 468859
Kom hem stelfrusen och halvlam i kroppen, kunde knappt låsa upp dörren så orörlig jag var, nästan berusad. Men jag ångrar inte ett dugg, hojen fick motion och ny 98-bensin i tanken, och jag fick en påminnelse om hur det är att åka hoj på vintern. Nästa gång jag ger mig ut på två hjul måste det vara minst 7 grader, inte en grad mindre!
Tänker nu på det där med att frysa ihjäl, det är inte så dumt faktiskt om man får ha kul under tiden. Som att köra hoj t ex
Vad för handskydd? På hojen eller finns det nån varmare vante man kan köra över ens mc handskar man har till sommaren?Handskydd, värmehandtag och varmare kläder så är det bara att köra. Jag har kört en bra bit över 100 mil denna veckan, på en 650 stånka med fulla packväskor och toppbox. Sista 35-milaetappen var lite jobbig men det var i vart fall inget regn.
Gissar han menar det på bild 1 typ. Gör underverk att få bort vinden. Som komplement till värmehandtag som bara värmer insidan rekommenderar jag det på bild 2. Köpes billigt från "Kina-land" ?Vad för handskydd? På hojen eller finns det nån varmare vante man kan köra över ens mc handskar man har till sommaren?
Typ Barkbusters Storm funkar till det mesta. Längre sträckor i -10 kan styrmuffar användas. Jag körde förr med styrmuffar men nu bara med plastkåpor.Vad för handskydd? På hojen eller finns det nån varmare vante man kan köra över ens mc handskar man har till sommaren?
Som natt och dag. Du kommer aldrig plocka av dem. Jag kör fortfarande med mina tunna välventilerade handskar varje dag. Har plastkåpor och värmehandtag.Coolt. Ett par enkla plastkåpor att köra vår och höst kanske är enklare än tjockisvantar.
Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...Jodå, även den blekaste och mest anorektiskt utmärglade februari-solen börjar värma... Lite!
Tu-de-li-du!
View attachment 469051
Ha ha!Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Annars får vi försöka bygga oss en bil på två hjul och tro att vi åker mc.
Annars får vi sälja hojen och surfbrädan och istället köpa slalomskidor och skridskor, det är vad vi har att välja på i norra Europa.
Jösses - är det den tiden i månaden…??Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Annars får vi sälja hojen och surfbrädan och istället köpa slalomskidor och skridskor, det är vad vi har att välja på i norra Europa.
Nej, men: ska det vara njutbart att åka motorcykel, eller är det en kamp för att visa hur tuff man är? Mc-kulturen har väl uppstått och florerat i typ Kalifornien? Där kan man glida fram på en hoj i kortbyxor året om i 25-gradig värme, som det är tänkt. Mc används också mycket som bruksfordon i Afrika och Sydostasien, eftersom de har rätt klimat. I Alaska, Grönland, Sibirien och Sverige är det lite mer udda...man kan åka hoj hela året, men varför...?Ha ha!
Jävlar, tappade du körkortet på väg hem från jobbet!
Det var en bitter syn på tillvaron
Tre månader om året? April - november, blir långa månader ...Men varför låtsas som om vi bodde i Kalifornien..? Inse att vi lever vid polcirkeln, i Sverige kan man åka hoj tre månader om året, om det inte regnar och blåser vill säga...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|