Min Zündapp KS 125 Sport från 70-talet hade 15hk och gick att få upp i drygt 100km/t, under gynnsamma omständigheter kanske 110 enligt mätaren. Om man skulle få för sig att skjutsa en tjej var toppfarten istället 80km/t, och då på 4:ans växel. 5:an var inte att tänka på då.
Samma effektuttag gällde de flesta 125r då, som Suzuki GP/GT 125, Honda K3 (upplevdes som slöare då den var 4-takt), Yamaha RD 125.
Jag hade senare en Yamaha FS1 med trimcylinder, men den var inte i närheten effektmässigt. Jag fick upp den i 55-60 km/t, betydligt snabbare än en vanlig moppe, men nån 125:a blev den inte.
Jag hade en -71 å den gjorde utan problem 120 knyck... En klass kompis i gymnasiet hade en -72 å den gjorde oxå 120 utan problem... Några andra polare senare hade -73 på 17,6 hk gjorde klart mer...
Att du knappt fick upp din i 100 kan väl ha göra me att de va dax att byta kolv eller kolv ringar. .