Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
GSX R 750 var ett jäkla quantum leap på sin tid.

Hela Wiseguys parad är en enda räcka med ikoner allihop.
Absolut! Fantastiska hojar allihop som man gärna skulle vilja ha en av varje. Men hojarna före R1an var före min tid, även om jag är inne på såna hojar nu.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ursäkta alla R1 fans. Jag är uppvuxen med Yamaha RD och YZ i kubik, sönerna har kört cross på Yamaha. Tycker Yamaha är förbannat bra! Men ärligt... en gammal R1:a ?? Väcker inga känslor för mig överhuvudtaget. En dussinhoj som är lite lagom sådär. Volvo 740 för mig. Vit eller Blå spelar ingen roll (Fast en blå 740 är nog ovanligare än en vit ;) ).
Kan någon förklara grejen med R1?
Kan någon förklara hur man kan köpa en glidare/cromesläde? Samma fråga fast från en som gillar sporthojar. Naken hoj samma sak, dom finns för att folk vurpar så inihelvete och då är billigare att köpa o lösa in. Se skillnad på R1 o MT-10 samma chitt diffrent name.

En 80-tals r1 är väll prestanda mässigt uphetsande som min thunderace men snyggare.

Gsxr är en plastförsedd tjej moppe inte bra på något men ser frän ut.

929 en fantastisk maskin som är bättre än en del som kom senare från Honda.

Zx10 enda riktiga sporthoj en som sedan följts av lätta o kompromisslösa ättlingar i zx ledet.

Ducati 1098 hade motorn hållet på 1098/1198 är nog detta bland det yppersta, fantastisk form, smidig, lätt, ljudet, ljudet, ljudet tja superlativen tar slut.

Bmw 1000ss ????? visst fan det är en kompetent touring maskin maskerad som sporthoj.

Man gillar utseendet draget broms förmågan, möjligheten att slita ut tåjärnet på stövlarna och 100 kg mindre vikt än på en äventyrshoj eller crome apparat.

Tur vi gillar olika annars hade det i sann socialdemokratisk anda bara funnits en 350cc statligt godkänd maskin fartbegränsad till 80 km.

Brooklyn kan säkert berätta om när det var diskussion i statlig regi om cc o fart begränsning idéer.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag håller inte riktigt med om att första R1’an startade den moderna sporthojseran. Även om jag också gillar Yamaha så är den första R1’an - för mig - mer ”ett steg längs vägen”…

Hur långt man tittar tillbaka (eller framåt…) beror nog på egen ålder och egna referenser, men sådana steg har för mig varit:

1985 GSX-R 750, den första sporthojen med någorlunda modern layout, styv ramkonstruktion och med dåtida mått en herrejösses fyrtaktsmotor. Hojen som mer eller mindre eliminerade tvåtaktsmarknaden.

1987 FZR 1000, ännu mer effekt och framförallt ett ännu styvare chassi.

1992 Fireblade, 900cc, ett rent brott mot etablerade kubikreglementen och framförallt redigt mycket lättare än något annat på marknaden.

1996 GSX-R 750, första vettiga vätskekylda Suzukin, herrejösses-effekt ur bara 750 cc, fjädring och bromsar och förmodligen ”all time high” vad gäller chassistyvhet på en gathoj…

1998 YZF-R1, första ledande Yamahan sedan FZR, ytterligare ett redigt kliv uppåt i effekt, kort växellåda och äntligen någon som förstod betydelsen av ett lite mindre styvt chassie…

2004 ZX-10R, första vettiga Kawan sedan ZXR750 som inte var ”meeeh”, hojen jag skulle vilja påstå startade ”effektkriget” för det var snudd på dagens bromsbänkssiffror redan då…

Den av dessa som skapade mest ”buzz and fuzz” var definitivt 1985 GSX-R 750. Den hojen skapade något helt nytt som till viss del följs än idag. Det var ganska mycket snack om den första Firebladen också.

Av dessa var det nog minst snack om 1996 GSX-R 750, trots att denna hade överlägsen prestanda just då.

Ducati 916 och Honda RC30 passar - för mig i alla fall - inte in i ”sporthojens” utveckling. Ducati är en dussinhoj nu, definitivt inte då. Och en RC30 är en ren racehoj som jag aldrig sett framföras som ren gathoj.

916 är för övrigt snudd på en ren kopia på alla väsentliga chassiemått från just RC30, så jag har lite svårt att se innovationen bakom denna…? Möjligtvis att 916 får cred för mest efterapade design…?

Then again - alla behöver inte tycka lika.

Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag håller inte riktigt med om att första R1’an startade den moderna sporthojseran. Även om jag också gillar Yamaha så är den första R1’an mer ”ett steg längs vägen”…

Hur långt man tittar tillbaka (eller framåt…) beror nog på egen ålder och egna referenser, men sådana steg har för mig varit:

1985 GSX-R 750, den första sporthojen med någorlunda modern layout, styv ramkonstruktion och med dåtida mått en herrejösses fyrtaktsmotor. Hojen som mer eller mindre eliminerade tvåtaktsmarknaden.

1987 FZR 1000, ännu mer effekt och framförallt ett ännu styvare chassi.

1992 Fireblade, 900cc, ett rent brott mot etablerade kubikreglementen och framförallt redigt mycket lättare än något annat på marknaden.

1996 GSX-R 750, första vettiga vätskekylda Suzukin, herrejösses-effekt ur bara 750 cc, fjädring och bromsar och förmodligen ”all time high” vad gäller chassistyvhet på en gathoj…

1998 YZF-R1, första ledande Yamahan sedan FZR, ytterligare ett redigt kliv uppåt i effekt, kort växellåda och äntligen någon som förstod betydelsen av ett lite mindre styvt chassie…

2004 ZX-10R, första vettiga Kawan sedan ZXR750 som inte var ”meeeh”, hojen jag skulle vilja påstå startade ”effektkriget” för det var snudd på dagens bromsbänkssiffror redan då…

Den av dessa som skapade mest ”buzz and fuzz” var definitivt 1985 GSX-R 750. Den hojen skapade något helt nytt som till viss del följs än idag. Det var ganska mycket snack om den första Firebladen också.

Av dessa var det nog minst snack om 1996 GSX-R 750, trots att denna hade överlägsen prestanda just då.

Ducati 916 och Honda RC30 passar - för mig i alla fall - inte in i ”sporthojens” utveckling. Ducati är en dussinhoj nu, definitivt inte då. Och en RC30 är en ren racehoj som jag aldrig sett framföras som ren gathoj.

916 är för övrigt snudd på en ren kopia på alla väsentliga chassiemått från just RC30, så jag har lite svårt att se innovationen bakom denna…? Möjligtvis att 916 får cred för mest efterapade design…?
Givetvis har du helt rätt i det du skriver. Det beror så klart på ens egen ålder.
Jag skulle väl säga att för mig är starten för det som idag kallas sporthoj Gsx-r 750 - 85.
Men att R1an är gränsen mellan dom gamla och dom moderna sporthojarna. När man läser det du skrivit så förstår jag att det kanske allra mest är designen som gör det. Eftersom tekniken utvecklats i många steg.
Hur som är det fantastiska hojar och ikoner allihop och närmast hjärtat för mig ligger dom som precis som du säger var dussinhojar.

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kan någon förklara hur man kan köpa en glidare/cromesläde? Samma fråga fast från en som gillar sporthojar. Naken hoj samma sak, dom finns för att folk vurpar så inihelvete och då är billigare att köpa o lösa in. Se skillnad på R1 o MT-10 samma chitt diffrent name.

En 80-tals r1 är väll prestanda mässigt uphetsande som min thunderace men snyggare.

Gsxr är en plastförsedd tjej moppe inte bra på något men ser frän ut.

929 en fantastisk maskin som är bättre än en del som kom senare från Honda.

Zx10 enda riktiga sporthoj en som sedan följts av lätta o kompromisslösa ättlingar i zx ledet.

Ducati 1098 hade motorn hållet på 1098/1198 är nog detta bland det yppersta, fantastisk form, smidig, lätt, ljudet, ljudet, ljudet tja superlativen tar slut.

Bmw 1000ss ????? visst fan det är en kompetent touring maskin maskerad som sporthoj.

Man gillar utseendet draget broms förmågan, möjligheten att slita ut tåjärnet på stövlarna och 100 kg mindre vikt än på en äventyrshoj eller crome apparat.

Tur vi gillar olika annars hade det i sann socialdemokratisk anda bara funnits en 350cc statligt godkänd maskin fartbegränsad till 80 km.

Brooklyn kan säkert berätta om när det var diskussion i statlig regi om cc o fart begränsning idéer.
Äru bakisgrinig?. Det går över! ?
1998 Yamaha r1 är ikonen för alla oss som föddes kring 80 talets mitt. Jag kommer ihåg än idag när jag klev in på heds motor i Luleå och såg en för första gången. För 24 år sedan!. Sen om den var duglig eller inte spelade int så stor roll, men designen håller än i denna dag! . Jag ägde en förra sommaren. Inte en polka och 2 år för ny. Men ändå!

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
I vilket fall som, den stora tekniska grejen med 1998 YZF-R1 - i alla fall för mig - är att man staplade växellådans axlar ”på höjden” och lyckades därför bygga en redigt kort motor. Något som kanske borde ha använts till att ge mer utrymme till en längre sving, men som man istället använde för att bygga den dittills kortaste sporthojen…

I övrigt var väl 1998 YZF-R1 inte ”först” med just någonting…? Fjädring och bromsar kopierades från tidigare modeller och femventilskonceptet var ju redan ifrågasatt. Det Yamaha i så fall ska ha cred för är just sammansättningen av den korta växellådan, 1000 cc och existerande teknik. Tajmingen för denna sammansättning visade sig bli väldigt lyckad…

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
6F7FF85F-D8CB-4D15-B5AA-F70A46A1F6EF.jpeg
Tre av de har jag ”lyckats” pricka in :tungan

Suzuki -85 har jag missat, vet inte varför, troligen pga ekonomin på den tiden.
-96’an köpte pga att jag vurpat bort Firebladen :confused: Byttes snabbt bort efter provkörning av R1, men missade -98’an, blev en -99’a istället.

Skulle verkligen vara kul att provköra dessa idag, undrar vad man skulle tycka om de ?!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
1998 Yamaha r1 är ikonen för alla oss som föddes kring 80 talets mitt. Jag kommer ihåg än idag när jag klev in på heds motor i Luleå och såg en för första gången. För 24 år sedan!. Sen om den var duglig eller inte spelade int så stor roll, men designen håller än i denna dag! . Jag ägde en förra sommaren. Inte en polka och 2 år för ny. Men ändå!

Fifan, Lule och mitten 90-tal var ju guld för oss födda på 70-talet. Detta var ju efter att Kalix tappat Beppes Motor så vi hade bara en försäljare. Dom flesta kalixbor var säkert förbi till Lule två gånger per vecka under högsäsong. Heds, Tuben och Addo, vilka legender...

Kommer fortfarande ihåg provkörningen av en begagnad RG 500, från Addo till Persön och tillbaka. Blev tyvärr ingen affär för dåren ville ju ha typ 12.000:- för det gamla skrotet...

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Fifan, Lule och mitten 90-tal var ju guld för oss födda på 70-talet. Detta var ju efter att Kalix tappat Beppes Motor så vi hade bara en försäljare. Dom flesta kalixbor var säkert förbi till Lule två gånger per vecka under högsäsong. Heds, Tuben och Addo, vilka legender...

Kommer fortfarande ihåg provkörningen av en begagnad RG 500, från Addo till Persön och tillbaka. Blev tyvärr ingen affär för dåren ville ju ha typ 12.000:- för det gamla skrotet...

Rövarpris!

Så mycket för en omodern tvåtaktare...?

Dream on säger jag bara!

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja det kommer dom ju aldrig att bli värda, men jag kan vara shysst om någon har en till salu...

Många sålde lite grann i halvpanik efter något larm i typ Vi Bilägare eller så - som sade att tvåtaktare skulle förbjudas.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Äru bakisgrinig?. Det går över! ?
Nänä jag är Yamaha älskare och kommer utan att tveka köpa en polkaretta att ha i storarummet. Det är en ikon utan tvekan men den är inte speciellt mycket snabbare än ex fzr1000 sista versionen.
Den är kortare den är smalare den är lättare, allt hänger på den nya motorn Yamaha tog fram.

Om sedan en RD500 skulle dyka upp så får även den plats i storarummet, även en gsxr750 kan få plats.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nänä jag är Yamaha älskare och kommer utan att tveka köpa en polkaretta att ha i storarummet. Det är en ikon utan tvekan men den är inte speciellt mycket snabbare än ex fzr1000 sista versionen.
Den är kortare den är smalare den är lättare, allt hänger på den nya motorn Yamaha tog fram.

Om sedan en RD500 skulle dyka upp så får även den plats i storarummet, även en gsxr750 kan få plats.

Får du plats med det mellan alla SR250 du har köpt upp och ställt undan i samlingarna?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år