Jag håller inte riktigt med om att första R1’an startade den moderna sporthojseran. Även om jag också gillar Yamaha så är den första R1’an - för mig - mer ”ett steg längs vägen”…
Hur långt man tittar tillbaka (eller framåt…) beror nog på egen ålder och egna referenser, men sådana steg har för mig varit:
1985 GSX-R 750, den första sporthojen med någorlunda modern layout, styv ramkonstruktion och med dåtida mått en herrejösses fyrtaktsmotor. Hojen som mer eller mindre eliminerade tvåtaktsmarknaden.
1987 FZR 1000, ännu mer effekt och framförallt ett ännu styvare chassi.
1992 Fireblade, 900cc, ett rent brott mot etablerade kubikreglementen och framförallt redigt mycket lättare än något annat på marknaden.
1996 GSX-R 750, första vettiga vätskekylda Suzukin, herrejösses-effekt ur bara 750 cc, fjädring och bromsar och förmodligen ”all time high” vad gäller chassistyvhet på en gathoj…
1998 YZF-R1, första ledande Yamahan sedan FZR, ytterligare ett redigt kliv uppåt i effekt, kort växellåda och äntligen någon som förstod betydelsen av ett lite mindre styvt chassie…
2004 ZX-10R, första vettiga Kawan sedan ZXR750 som inte var ”meeeh”, hojen jag skulle vilja påstå startade ”effektkriget” för det var snudd på dagens bromsbänkssiffror redan då…
Den av dessa som skapade mest ”buzz and fuzz” var definitivt 1985 GSX-R 750. Den hojen skapade något helt nytt som till viss del följs än idag. Det var ganska mycket snack om den första Firebladen också.
Av dessa var det nog minst snack om 1996 GSX-R 750, trots att denna hade överlägsen prestanda just då.
Ducati 916 och Honda RC30 passar - för mig i alla fall - inte in i ”sporthojens” utveckling. Ducati är en dussinhoj nu, definitivt inte då. Och en RC30 är en ren racehoj som jag aldrig sett framföras som ren gathoj.
916 är för övrigt snudd på en ren kopia på alla väsentliga chassiemått från just RC30, så jag har lite svårt att se innovationen bakom denna…? Möjligtvis att 916 får cred för mest efterapade design…?
Then again - alla behöver inte tycka lika.