Dagens tips - billig mc-olja (OBS! Tidsbegränsat erbjudande)

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA

Skynda att fynda, gäller fram till midnatt!
:tummenupp

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Skynda att fynda, gäller fram till midnatt!
:tummenupp
Bra tips. Synd att de inte har 5w-40 som min ena hoj kräver. 10w-40 finns det gott om i garaget.

Annarskanmanköpaoljapåswedolstordunkbilligtmenintebiltemadåskärdendirektpungt

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bra tips. Synd att de inte har 5w-40 som min ena hoj kräver. 10w-40 finns det gott om i garaget.

Annarskanmanköpaoljapåswedolstordunkbilligtmenintebiltemadåskärdendirektpungt
Vilken hoj känner skillnad på 5w-40 och 10w40?

Marginellt billigare än SBK racing om man köper i bulk (Swedol eller de med OKQ8 oljesortiment) och den oljan litar jag betydligt mer på (helsyntet vs. delsyntet).

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vilken hoj känner skillnad på 5w-40 och 10w40?

Marginellt billigare än SBK racing om man köper i bulk (Swedol eller de med OKQ8 oljesortiment) och den oljan litar jag betydligt mer på (helsyntet vs. delsyntet).
Inte en aning om det blir någon skillnad. Det är en tuono i detta fallet. Toppade faktiskt upp den med 0,5l 10w-40 nu eftersom jag inte hade något annat hemma och oljenivån var under minimumstrecket.

Jag kommer köra den ner till nollgradigt iaf. Smidigast hade varit om någon kunde övertyga mig att 10w-40 funkar lika bra som 5w-40 så jag kan köra på min vanliga olja(biltema). Känner mig typ 90% säker på att det kommer funka lika bra med 10w-40. Samtidigt så är inte olja något att snåla på för mycket. Ett oljebyte på den hojen kostar 329kr med biltema och Motul 7100 5w-40 knappt det dubbla. Så för mig 300kr per år för att sova gott på natten. Kan vara värt det.

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har man lite tjockare olja än rekommenderat så blir det viktigare att varmköra innan man använder högre varvtal. 5w-40 eller 10w-40 spelar ingen större roll.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Inte en aning om det blir någon skillnad. Det är en tuono i detta fallet. Toppade faktiskt upp den med 0,5l 10w-40 nu eftersom jag inte hade något annat hemma och oljenivån var under minimumstrecket.

Jag kommer köra den ner till nollgradigt iaf. Smidigast hade varit om någon kunde övertyga mig att 10w-40 funkar lika bra som 5w-40 så jag kan köra på min vanliga olja(biltema). Känner mig typ 90% säker på att det kommer funka lika bra med 10w-40. Samtidigt så är inte olja något att snåla på för mycket. Ett oljebyte på den hojen kostar 329kr med biltema och Motul 7100 5w-40 knappt det dubbla. Så för mig 300kr per år för att sova gott på natten. Kan vara värt det.
Ner till "nollgradigt" kommer 10w-40 fungera utan problem. Jag skulle dock hellre kört på både Biltema, Motul eller SBK racing jämfört med denna olja.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Vad är det för otäckt med castrol?
Det finns två bättre/dyrare varianter för oljenördar ;)
Helsyntetisk:

Racing:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Det finns två bättre/dyrare varianter för oljenördar ;)
Helsyntetisk:

Racing:
Och dubbelt så dyr som SBK racing.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad är det för otäckt med castrol?

Säkert mycket men för egen del har eller hade dom någon olja som kanske alla verkstäder blivit pålurade. På den tiden när jag handla mc lite mer frekvent fick jag det där skräpet som "nyservat" minst två gånger iaf och det stöka till växlingarna någe grönjävligt.

Det här var säkert 10 år sen men avsmaken sitter kvar i fotleden ännu så jag avstår hellre. Precis som battlaxdäck jag fått med på några nyare hojar = sämst och bara skicka så fort det gick, skulle aldrig köpa märket i övrigt där heller.

Min erfarenhet och hävdar inte facit men du frågade =)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Säkert mycket men för egen del har eller hade dom någon olja som kanske alla verkstäder blivit pålurade. På den tiden när jag handla mc lite mer frekvent fick jag det där skräpet som "nyservat" minst två gånger iaf och det stöka till växlingarna någe grönjävligt.

Det här var säkert 10 år sen men avsmaken sitter kvar i fotleden ännu så jag avstår hellre. Precis som battlaxdäck jag fått med på några nyare hojar = sämst och bara skicka så fort det gick, skulle aldrig köpa märket i övrigt där heller.

Min erfarenhet och hävdar inte facit men du frågade =)
+1

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jag har upplevt att den får kopplingen att klibba ihop rätt permanent efter vintern, på flera olika hojar, från olika märken.
Skumt...
Har använt den i mina 6 senaste hojar - allt från småstånkor till radfyror på 1000cc och 150 hk - utan att få den effekten.
:unsure:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Skumt...
Har använt den i mina 6 senaste hojar - allt från småstånkor till radfyror på 1000cc och 150 hk - utan att få den effekten.
:unsure:
Ja, hade det varit så i ALLA hojar så hade ju troligen produkten försvunnit från marknaden, det är ju helt enkelt vissa lameller den inte är kompatibel med. Men det är ju också den enda oljan som har haft den effekten, både i dom hojarna och andra, så den är ratad i mitt garage.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC