Dags för renovering nu då

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
GSXR 1000 k6, RSV Mille, CB750
På väg hem från jobbet ida så stannar, hojen, ger lite svaga livstecken.
Som tur var så bor en polare där brevid, så ja rulla dit hojen. Mistänkte att stiftet had fari, tar bort stiftet å ser att där gnistan ska va mellan har blivit ihop bultat, böjer till bax de å d tänder fin fint, börjar undra hur d kunna blivi ihop klämt.

Körd vidare hem å den stannar igen, misstänker direkt stiftet, å d va d. Sen går d int å kick runt ibland heller, nu börjar man fundera.
Farsan fick komma å hämta mej.
Hemma skruvar vi bort toppen å hittar nånting som int hör hemma där, en smält metall bit, måsta ha vari den som bulta ihop stiftet.

Tar bort cylinder å ser att typ "halva" kolven är borta.
Men cylindern klara sej helt utan repor, "bara" en sprucken kjol, men som tur e så har ja en extra cylidner liggandes. Kännde oxå att vevstakslagren va slut å ramlagren va inge vidare dom heller, så d blir väll maskin renovering nu då, me tur så får ja igång den imorgon kväll.

Bifogat

• Kolven.JPG
    Kolven.JPG
    39.1 KB · Visningar: 75
  • Kolven2.JPG
    Kolven2.JPG
    41.2 KB · Visningar: 83

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Fel stake

Nu va alla lager i maskin bytta, cylindern borrad å ny kolv.
Han komma så långt att ja satt maskin på plats å allt annat, ska sätta på kolven å cyllen, märker då att kolven kommer på tok för högt upp och att nållagret som kolvtapen går igenom e på tok förstor. :va

De visar sej att dom har pressat dit fel vevstake. Vevstaken va till rg-f. Så man blir ju lagom glad när man har maskin på plats å man ha hålli på å skruva skiten för å få igång den. :(

Så de är väll bara å ta bort maskin igen då å klyva den.
Så kanske att man har den ihop på månda kväll då.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har inte läst riktigt allt, men det låter nästa som om det vore värt att tjacka en ny motor på skroten?

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
cRoC skrev:
Har inte läst riktigt allt, men det låter nästa som om det vore värt att tjacka en ny motor på skroten?

Nej nej, alla lager e byta men ja fick fel vevstake så, så de e no bara å skruva bort igen, har alla grejor ja behöver nyt så.

Så de va ju ganska störande att dom pressa dit fel, å de blev int så farligt dyrt heller, har gjort de mesta sj så. Blev 130€ för : ramlager, vevstakslager, kolv, borrning, steffor å en packninsats, å de e väll runt 1300kr.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Själv lyckades jag ha ihjäl min hoj igår på E18. Den ville tydligen inte längre :D

Ingen gnista. Totalt stendöd. Är nästan säker på att det är antingen CDI boxen då mitt batteri var ganska dåligt eller så är det tändspolen.
Så nu får hojen stå ett tag tills jag orkar mäta upp krämen.

En snällt par med släpkärra stannade och körde mig och hojen av motorvägen till närmaste bensinmack. Det kallar jag att hjälpa till! Hade dom inte stannat hade hojen stått kvar där.

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
RunkiZ skrev:
På väg hem från jobbet ida så stannar, hojen, ger lite svaga livstecken.
Som tur var så bor en polare där brevid, så ja rulla dit hojen. Mistänkte att stiftet had fari, tar bort stiftet å ser att där gnistan ska va mellan har blivit ihop bultat, böjer till bax de å d tänder fin fint, börjar undra hur d kunna blivi ihop klämt.

Körd vidare hem å den stannar igen, misstänker direkt stiftet, å d va d. Sen går d int å kick runt ibland heller, nu börjar man fundera.
Farsan fick komma å hämta mej.
Hemma skruvar vi bort toppen å hittar nånting som int hör hemma där, en smält metall bit, måsta ha vari den som bulta ihop stiftet.

Tar bort cylinder å ser att typ "halva" kolven är borta.
Men cylindern klara sej helt utan repor, "bara" en sprucken kjol, men som tur e så har ja en extra cylidner liggandes. Kännde oxå att vevstakslagren va slut å ramlagren va inge vidare dom heller, så d blir väll maskin renovering nu då, me tur så får ja igång den imorgon kväll.

Man kan ju bara säga att du ska vara glad att du inte hade en RgF för då hade det varit MYCKET dyrare hehe!!!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Out_Spinner skrev:
Själv lyckades jag ha ihjäl min hoj igår på E18. Den ville tydligen inte längre :D

Ingen gnista. Totalt stendöd. Är nästan säker på att det är antingen CDI boxen då mitt batteri var ganska dåligt eller så är det tändspolen.
Så nu får hojen stå ett tag tills jag orkar mäta upp krämen.

En snällt par med släpkärra stannade och körde mig och hojen av motorvägen till närmaste bensinmack. Det kallar jag att hjälpa till! Hade dom inte stannat hade hojen stått kvar där.

Fler sådana människor skulle det funnits.

:tummenupp

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Äntligen

Fick rätt vevstake ida, så d va bara å plocka ihop igen då.

Men nu e allt på plats å hon går fin fint.
Bara å köra in till då.

Så d sluta lycklit iaf. :banana :banana

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Out_Spinner skrev:

Ja det är jävligt schysst att hjälpa till så. När min hoj skar så stannade ett par med en chevapickis och körde hem hojen :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...