Tjena!
2009-2011 hade jag ett Kirishima R. Gick då ifrån ett två delat Dainese till detta helstället. Passade min dåvarande hoj väl dvs det var rejält förböjt i armar och ben (en pina att förflytta sig i) dock i stort sett totalt avlastat när man väl satt på hojen. Dainese är enligt mig för dem som är lite kortare. Jag är 187cm vägde väl då runt 76-78kg, stället var storlek 52, och upplevde att det sträckte rätt bra mellan grenen och axlarna. Det blev bättre på hojen, men så fort jag klev av fick jag lätta dragkedjan och kasa ner det någon cm ifrån axlarna.
I övrigt, förträffligt bra ventilerat och ett helhetsintryck som är utöver det vanliga. Otroligt bra kvalitet på dragkedjor och kadborreanslutningar. Inget skav eller någon jobbig söm någonstans.
http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=2001
Jag upplevde heller aldrig stället som kallt på något sätt, trots att det var så väl ventilerat, men förstår inte hur det gick till riktigt. Kör alltid med funktionsställ under. Har för mig det var lyftintag högst upp på puckeln som då blir som ett huv-scope när man ligger ner på hojen. Det intaget sped luften på ryggen vilket tillsammans med honeycomb ryggplattorna gjorde att det svalkade skönt varma sommardagar.
Har nu sålt sporthojen och gått över till tjockismotard har därför bytt stället till ett alpinestars Monza helställ storlek 52. Betydligt billigare ställ och passformen är väl sådär. Toppar just nu vågen på ca 83kg och vi får anta att jag fortfaranade är lika lång. Sitter slimmat på kroppen. Vaderna är sjukt tighta, kan knappt stänga dragkedjorna. Däremot är detta en dröm att ha på sig längdmässigt. Spänner inte i närhet lika mycket mellan grenen och axlarna varsig sittandes på hoj eller gåendes. Ventilationen får jag se till våren, men det ser lovande ut.
Har inte testat just mx-1 racing, men jag skulle tippa på att är du lite smalare så spelar nog valet mellan dessa två ställ mindre roll. Är du däremot lite längre så hade jag lätt valt aplinestars. Visst att dainese känns j-kligt racigt, men väl på hojen så är dem nog rätt snarlika.
Kan vara värt att kolla upp vad knäpuckerna kostar också. Dainese vet jag hade en höger och en vänsterpuck, medan jag misstänker att alpinestars har vändbara. Har inte kollat just den biten så noga då jag kör motard ett tag nu. Men jag vet att puckarna till Dainesestället är inte gratis i alla fall.
Kör du sjukt mycket bana så kanske valet mellan dessa två ställ rent komfortmässigt är svårare, men jag gissar (utan att veta) att puckarna till alpinestars är billigare så även här hade jag valt A-stället. Vi får anta att dem är lika säkra även om Daineseställets finish var outstanding.
Hursom... lycka till i valet, kanske hjälpte det något.
//KaliZ
Edit: kom på en sak till. Är man sjukligt pedantisk så kanske jag kan nämna att knäskydden satt som en smäck på Dainese, medans jag upplever att knäskyddet inte sitter riktigt lika gott på Alpinestars stället jag har nu. Detta är självklart individberoende så som säkert tusen andra kommer skriva. PROVA först, köp sedan.