Dainese ryggskydd

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Nu är det dags för att nytt ryggskydd. Var dock 6 år sedan jag körde hoj. Då var det Dainese wave som gällde. Ser att Dainese har lite fler alternativ.
Vilket är bäst av wave, manis, pro armor och pro speed?
Gärna en bra kombo mellan skydd och ventilation.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är det dags för att nytt ryggskydd. Var dock 6 år sedan jag körde hoj. Då var det Dainese wave som gällde. Ser att Dainese har lite fler alternativ.
Vilket är bäst av wave, manis, pro armor och pro speed?
Gärna en bra kombo mellan skydd och ventilation.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Vad bär ni andra för ryggskydd? Är ni nöjda? Om ni skulle byta till något, vad skulle ni välja då?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har ett Alpinestars Nucleon (eller vad det nu heter) men skulle nog ha köpt Dainese om de hade haft i butiken när jag behövde.
Mitt skydd är helt ok men det Daineseskyddet jag tittade på var ännu mer bekvämt och hade hängslen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Alpinestars Tech-air airbag - ganska bekvämt men blir gärna lite svettigt.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Alpinestars nucleon kr2, eller nåt sånt, efter byte från Scott.
Saken:
Verkar relativt lika i kvalitet och säkerhet, men den första har även ett hårdare skydd längs ryggraden.

Motivet: Sporthoj och asfalt, ibland även bana, får mig att tro att den hårdare delen skonar ryggen mer i det fall den kanar mot underlaget. Skyddet är inte för klumpigt heller.1000010820.jpg1000010818.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Funder lite på en airbag. Får man plats med en sån under skinnstället? Och ersätter den isf rygg/bröst-skyddet helt?
Skinnstället måste ha strechpaneler som ger utrymme för västen. Det brukar stå på västtillverkarnas sidor hur mycket som behövs. Utan plats så är det dina revben mm som får ge plats.
En del västar har rygg och bröstskydd andra inte. Västen skyddar inte så bra mot islag i saker med liten yta. Ett bra ryggskydd är viktigt
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funder lite på en airbag. Får man plats med en sån under skinnstället? Och ersätter den isf rygg/bröst-skyddet helt?
Hur långt är ett snöre..... har två skinnställ och det ryms under båda, de är naturligtvis inte grymt åtsittande utan sitter normalt, ta med ställ o låt säljaren hjälpa till med bedömning. Ryggskydd finns och är utformat att rymma gaspatronen, bröstskydd är själva airbagen - dvs inget hårt skydd, mer känsla av ett innerfoder
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag kör med Pro Armor. Testade Alpinestars Nucleon KR-1 men totalt värdelös design på det. Storlek medium innebar att njurbältet var alldeles för långt, fanns ingen kardborre kvar att fästa i. Storlek small var helt enkelt för litet, skyddet hamnade i nacken. Är 1,85 och väger 75-80kg. Dainese Pro Armor medium satt som en smäck och det fina är ju att det inte blir så varmt i och med att det är hål överallt.
 

Bifogat

  • IMG_4456.jpeg
    IMG_4456.jpeg
    75.3 KB · Visningar: 13

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har ett Manis och en Held väst med ryggskydd och bröstskydd (inte airbag). Kör oftast i västen om jag ska köra en längre sväng.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Jag har också Dainese PRO Armor och är riktigt nöjd med den. Man känner knappt att man har den på sig, luftig, sitter bra även när man böjer sig och tar på skor eller annat.
Rekommenderar!
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag funderade på Wave innan jag bestämde mig för Pro Armor. Det kändes dock väl kompromisslöst då det har ett bikakematerial som deformeras vid krasch vilket innebär att skyddet sen är skrot. Säkert jättebra för att ta upp energi men jag skulle ju vara rädd att deformera det. Dessutom är Pro Armor som sagt väldigt luftigt och känns knappt på ryggen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad bär ni andra för ryggskydd? Är ni nöjda? Om ni skulle byta till något, vad skulle ni välja då?

Jag kör Helite eTurtle, alltså elektroniskt styrd airbag (med inbyggt hårt ryggskydd, samt patron som kan bytas på egen hand efter krasch). Det är en utanpåliggande variant så funkar med alla ställ. Hade jag bytt hade jag bytt ställ samt köpt en Alpinestars Tech Air 7x.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag kör Helite eTurtle, alltså elektroniskt styrd airbag (med inbyggt hårt ryggskydd, samt patron som kan bytas på egen hand efter krasch). Det är en utanpåliggande variant så funkar med alla ställ. Hade jag bytt hade jag bytt ställ samt köpt en Alpinestars Tech Air 7x.

Den från Alpinestars verkar riktigt intressant. Skulle nog kunna klämma in den i puckelstället utan att det blir för tight.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Den från Alpinestars verkar riktigt intressant. Skulle nog kunna klämma in den i puckelstället utan att det blir för tight.
Alpinestars har ganska bra youtube videoklipp där dom förklarar hur mycket plats man behöver ha i stället med västen på. Filmerna tror jag finns på deras hemsida
 

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Ort
Bangkok
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Kör med Alpinestars TechAir 5 under skinstället på bana och under jackan på väg i Thailand. Och ja, det kan bli varmt när det kryper närmare och över 35 grader Celsius.

Kommer att uppgradera till Alpinestars TechAir 7x så fort de kommer hit. Och kör inte en meter utan airbag. Har ett antal kompisar som kraschat på bana med TechAir 5 och inga skador (håller tummarna) innan vi började med airbag så gick nyckelbenen på löpande band hos kompisar (5 st nyckelben)
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top