Dainese (utan rabatt) vs Berik/Arlen Ness (med rabatt)

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Hej

Fick precis reda på att min pappas (obskyrt lilla) företag som håller på med etanolkonvertering av mc, bil och båtmotorer är återförsäljare åt Duells. Till min fråga. Jag vet att Dainese är bra, men om man skulle få Berik/Arlen Ness till 30-40% rabatt, är Dainese då fortfarande värt pengarna? Skit samma design, tycker alla dessa tillverkare har snygga grejer, men är kvalitén avsevärt bättre hos Dainese? När det gäller kängor, är Oxtar något att ha? Vet inte hur mycket rabatt han har, men 30% är det minst.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kvalitén är nog ungefär densamma.
Bryr du dig inte om designen så kör på Berik/Arlen Ness.

Stövlar har jag Oxtar TCS EVO eller vafan det heter, derast blingblingmodell. Är nöjd. Men ska du ha det bästa så är det Daytona Security Evo II/III som gäller.

Kan tillägga att jag själv kör med Dainese, gillar deras design, i synnerhet retrogrejerna de kommit ut med de senaste 2 åren.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker Berik och Arlen Ness är snyggare än Dainese också och jag vet att Arlen Ness/Berik är lika bra kvalitetsmässigt plus att de sitter bättre på mig som är stor och kraftig nordbo, inte liten italienare som Dainese tillverkas för...
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Har väl hört en del negativ om Berik/Arlen Ness. Framför allt deras dragkedjor fast jag vet inte hur det är nu. Det viktigaste är att hitta ett som sitter bra.

Oxtar däremot gillar jag skarpt. Sitter kanon på mina fötter. Men det är samma där. Testa så dom passar din fot. En nackdel med oxtar är att dom knirrar nåt jävlusiskt när man går med dom. Men vem fasiken vill gå :)
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Har kört med Beriks helställ förra säsongen, vet inte hur bra det håller för marksyning, men det har varit lite småsaker jag har stört mig på.
Dels har har gummibokstäverna som är fastlimmade släppt på halskragen och en sömm har gått upp. Men några stora grejer har det väl inte varit.

Har kört oxtar tcs evo rx förra säsongen. Underbar stövel bara jobbigt hålla en vit stövel ren.:gnissla
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Dede skrev:
2698891 Har väl hört en del negativ om Berik/Arlen Ness. Framför allt deras dragkedjor fast jag vet inte hur det är nu. Det viktigaste är att hitta ett som sitter bra.

Oxtar däremot gillar jag skarpt. Sitter kanon på mina fötter. Men det är samma där. Testa så dom passar din fot. En nackdel med oxtar är att dom knirrar nåt jävlusiskt när man går med dom. Men vem fasiken vill gå :)

Angående trubbel med blixtlåset: Betyder detta att Dainesekläder är felfria, eller att blixtlås är problem med Berik/Arlen, medan Dainese har andra problem? Någon som hört nånting som brukar fela på Dainese?
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Dede skrev:
2698891 Har väl hört en del negativ om Berik/Arlen Ness. Framför allt deras dragkedjor fast jag vet inte hur det är nu. Det viktigaste är att hitta ett som sitter bra.

Oxtar däremot gillar jag skarpt. Sitter kanon på mina fötter. Men det är samma där. Testa så dom passar din fot. En nackdel med oxtar är att dom knirrar nåt jävlusiskt när man går med dom. Men vem fasiken vill gå :)

Kan även säga att Stöveln Alpinestar SMX plus knirrar och knarrar hela tiden. :huvet
Alla hör ju var man är iallafall när man klivit av hojjen.. :hihi
 

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
The Duck skrev:
2699215 Angående trubbel med blixtlåset: Betyder detta att Dainesekläder är felfria, eller att blixtlås är problem med Berik/Arlen, medan Dainese har andra problem? Någon som hört nånting som brukar fela på Dainese?
Arlen Ness dåliga drag kedjor ska, vad jag har hört, vara fixade nu. Dom ställen som säljs nu skall ha en ny typ av kedja.
Tror inga fabrikat är helt felfria... Tex så var det nån här på forumet som köpt sig Dainese värsting handske, Speedmetal, har jag för mig den heter (en bit över 2000 kr iaf). Sömmarna var kassa på hans exemplar, så handsken sprack när han skulle ta på sig den en gång!
Dock är ju inte Dainese direkt kända för dålig kvalite överlag. Och detta är nog inte direkt nått vanligt problem.

Både Dainese och Arlen Ness gör bra ställ. Kör själv med ett vürsting Dainese ställ (inga problem med det, hel nöjd), men hade jag fått rabatt på ett Arlen Ness så hade jag hellre tagit det.

MVH
/PL0J
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag har ett Arlen Ness-ställ och Spykes värsta ställ för 15k. Känner ingen skillnad mer än att Spyke-stället är riktigt lätt och skydden sitter bättre.

Kvalitétsmässigt på Arlen ness så är det bra saker. Min dragkedja pajjade på mitt ställ, och mina knäpuckar flög av i hastigheten. Först den ena, sedan den andra någon vecka efter. Men det är värt att köra Arlen ness.

Jag har en kompis som köpte Dianese's värstinghandskar (rossi edition) med titanskydd osv. Sömmarna gick sönder efter 100 mil. Väldigt dålig kvalité. Så dyrast är väl inte bäst antar jag.

Kör på Berik/Ness om dom nu har fixat sina dragkedjor.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Jag har ett Dainese och är nöjd med det.
Men med den priskillnaden som du nämner är det väl ingen snack om saken.
Ett berik/arlen ness lär vara många tusenlappar billigare än Dainese med den rabatten du har.

/Dan

Edit: Det beror ju givetvis på om din kropp passar bra i ett "berik" ställ,
har aldrig provat ett själv, men har fått erfarenheten att vissa ställ inte passar vissa kroppstyper.
T.ex. ett Alpinestar ställ inte gick att dra igen dragskjedjan över vaden när jag provade ett sist.
 
Last edited:

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Sthlm
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Snyltar lite på tråden..

Även jag står i begrepp att köpa ställ & givetvis är det viktigt att välja ett som sitter bra. Jag är nyfiken på några av Alpinestars värstingställ.. Nån som har Alpinestars-erfarenheter?

Kommer i vilket fall slå till på deras Supertech-stövlar då de sitter grymt skönt!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Dainese älskare man är!

Men jag har haft ett antal Dainese ställ och aldrig de billigaste, hade ett ställ som sprak i sömnen i rygg, Bora stället gick dragkedja sönder på.
X-Metal handskar som Rossi körde med gick sönder 2:a dagen (Se bild) :)

Däremot Alpinestars som jag också haft en del skulle jag nog vilja påstå är bättre än Dainese, men just nu finns inga snygga Alpinestarställ enligt mig.

Arlen Ness har jag aldrig provat men funderar själv på ett sådant till denna säsong eller ett Dainese Pedrosa ställ (Se bild)
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    57.8 KB · Visningar: 95
  • 2.jpg
    2.jpg
    71.1 KB · Visningar: 112
  • Dainese.jpg
    Dainese.jpg
    99.9 KB · Visningar: 123
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
RobVance skrev:
2700320Nån som har Alpinestars-erfarenheter?

Japp grymt bra ställ..

Särskilt detta!! 7000 från Tyskland med moms o frakt. Nypris här var 16.000
 

Bifogat

  • IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    85.6 KB · Visningar: 200

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
RobVance skrev:
2700320Nån som har Alpinestars-erfarenheter?

Jepp. Vurpade i ett delat v4 för några år sen. Gled iofs inget på asfalt utan mer pang bom rakt ner i backen o snurra några varv. Såg ut som nytt utan skador ända tills saxen på sjukhuset kom fram :rolleyes:
Köpte ett A-star igen och kört med i 2 säsonger utan några problem alls :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Daniese's karborre och hängslen på ryggskydd suger rejält
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
sTf_paPs skrev:
2700402 Daniese's karborre och hängslen på ryggskydd suger rejält


Vet inte om jag kan hålla med, Dainese hängslen etc är långt bättre än Clover som jag har att jämföra med iallafall.
Men ett bättre alternativ än skydd med hängslen är Dainese Gilet-serie av ryggskydd som sitter i västar.

Fick hem mitt Gilet Wave 2 för ett par dagar sedan och det verkar sitta mycket bra - återstår att testa under ställ.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
xyx skrev:
2700407 Vet inte om jag kan hålla med, Dainese hängslen etc är långt bättre än Clover som jag har att jämföra med iallafall.
Men ett bättre alternativ än skydd med hängslen är Dainese Gilet-serie av ryggskydd som sitter i västar.

Fick hem mitt Gilet Wave 2 för ett par dagar sedan och det verkar sitta mycket bra - återstår att testa under ställ.


Kanske skulle prova det ,finns det om man är 195cm.

Karborre och ena hängslet pajade efter 7 månaders användning på mitt Daniase och när jag klagade på det sa butiken att det brukar va så :huvet

Som tur är har jag en kompis som är en hejare på att sy. Karborre från Domus, sitter som berget. Syns inte att det är bytt.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
sTf_paPs skrev:
2700419 Kanske skulle prova det ,finns det om man är 195cm.

Karborre och ena hängslet pajade efter 7 månaders användning på mitt Daniase och när jag klagade på det sa butiken att det brukar va så :huvet

Som tur är har jag en kompis som är en hejare på att sy. Karborre från Domus, sitter som berget. Syns inte att det är bytt.


Jorå, finns Wave 3 som ska passa till längder över 2 meter.
Jag är 187cm och Wave 2 XL sitter bra. Wave 3 L eller XL borde passa dig.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
MrNice80 skrev:
2699260 Kan även säga att Stöveln Alpinestar SMX plus knirrar och knarrar hela tiden. :huvet
Alla hör ju var man är iallafall när man klivit av hojjen.. :hihi

Om man tar lite siliconsparay så blir man av med knarret. :rolleyes:
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
sTf_paPs skrev:
2700419 Karborre och ena hängslet pajade efter 7 månaders användning på mitt Daniase och när jag klagade på det sa butiken att det brukar va så :huvet

Vilket skitsnack. Det är reklamation, OM du har kvittot kvar givet.

Till frågan.

Vad det gäller Daninse har det funkat i en marksyning i 130 för mej. Förutom skrapmärken även en cm i en söm som gick upp.

Vad det gäller Arlen Ness vet jag två som har dessa ställ & båda har fått trasiga dragkedjor. Men som någon skrev, tror detta fel är åtgärdat.

Det är en djungel att hitta rätt, lycka till med köpet.

// Ullis

Holy Rider skrev:
2700442 Om man tar lite siliconsparay så blir man av med knarret. :rolleyes:


Sant :tummenupp
Eller får man gå tillsammans med andra Alpinestarsstövlar, då behöver man inte känna sej utpekad.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top