damställ beg?

fidelie

Guest
Vill ha hjälp med typ det mest ang att skaffa utrustning. Kommer även denna sommar åka sporthoj som passagerare men tänkte tänka lite mer på säkerheten i år...

Vill ha tag i ett ställ (skinn?) begagnat till ett bra pris. Åker inte mkt men när jag väl åker så görs d ordentligt :rolleyes: Men jag vet inte alls vad jag ska kolla efter eller ens vilken storlek jag ska ha. Vad för skydd ska ingå för att det ens ska vara värt o lägga pengar på? Och vad kan jag tänkas ha för storlek som är 168 lång o väger 59 kg?

Mer tips om allt möjligt tas gärna emot :)

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Innan jag blev tjock vägde jag som du (längden har jag kvar), och ett Dianese Luce damstrlk 46 sitter fint. Det motsvarar ungefär 38/40 i vanliga kläder. Italienerna har lite andra storlekar än vi frodiga nordbor..
Kolla min profilbild så ser du hur det ser ut.
Sådana ställ finns till salu på Blocket, har hårda godkända skydd och är snyggt och skönt.

Sen är ju alla skapta olika varför du inte lär komma ifrån att åka och prova en massa ställ innan du hittar ett som sitter bra och snyggt.
Lycka till.

fidelie

Guest
duckie skrev:
2095066 Innan jag blev tjock vägde jag som du (längden har jag kvar), och ett Dianese Luce damstrlk 46 sitter fint. Det motsvarar ungefär 38/40 i vanliga kläder. Italienerna har lite andra storlekar än vi frodiga nordbor..
Kolla min profilbild så ser du hur det ser ut.
Sådana ställ finns till salu på Blocket, har hårda godkända skydd och är snyggt och skönt.

Sen är ju alla skapta olika varför du inte lär komma ifrån att åka och prova en massa ställ innan du hittar ett som sitter bra och snyggt.
Lycka till.

Tack så mkt!! Har jag iaf lite att gå efter ;) Men menar du man måste ha mindre i andra märken?

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Glöm inte bort att du måste ha ett ryggskydd också! :mattias

Som tur är har jag ett helt nytt oanvänt Dainese BAP3 (länk) passande för din längd som du kan få köpa för en väldigt liten peng.

PM:a om det är intressant.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Detta Dainese skulle passa dig perfekt!!!
Hon som hade det är 160 cm lång och vägde 56 kg.
Ser ut som nytt. :yoparty

PM:a om du är intresserad så diskuterar vi pris.

Bifogat

• dam.jpg
    dam.jpg
    41.6 KB · Visningar: 57

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
fidelie skrev:
2095258 Tack så mkt!! Har jag iaf lite att gå efter ;) Men menar du man måste ha mindre i andra märken?

Jag kan tänka mig att skinnställ från typ Halvarsson har lite andra storlekar anpassade för oss nordbor.
Jag gick i ett Spyke stlk 44 (dam) men det satt illa av andra orsaker. Det är jättesvårt att hitta ställ som sitter perfekt - det är bara att prova, prova, prova, prova.....
Tidigare hade jag ett Dianese herrstorlek 48, som passar halvbra på en kruvig kvinna. Om möjligt - köp ett damställ.

Och ja - ryggskydd måste du ha!

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
Hojlös pga skada
OT: Rasorblade! Byt din avatarbild, jag blev hypnotiserad och stirrade på en en kvart alldeles nyss :tuttar

fidelie

Guest
Har kollat runt lite på annonser nu och i endel står det "CE-godkända skydd". Är det typ samma som inom hästsporten, CE-godkänd ridhjälm annars är den inget att ha? Dvs ska man har det som krav när man köper eller är det bara "extra säkert"?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
fidelie skrev:
2101832 Har kollat runt lite på annonser nu och i endel står det "CE-godkända skydd". Är det typ samma som inom hästsporten, CE-godkänd ridhjälm annars är den inget att ha? Dvs ska man har det som krav när man köper eller är det bara "extra säkert"?

De är godkända, inget annat. Liksom din hjälm. skall oxå vara CE-godkänd

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
fidelie skrev:
2094931 Vill ha tag i ett ställ (skinn?) begagnat till ett bra pris. Åker inte mkt men när jag väl åker så görs d ordentligt :rolleyes: Men jag vet inte alls vad jag ska kolla efter eller ens vilken storlek jag ska ha. Vad för skydd ska ingå för att det ens ska vara värt o lägga pengar på? Och vad kan jag tänkas ha för storlek som är 168 lång o väger 59 kg?

Mer tips om allt möjligt tas gärna emot :)

Absolut högsta prio är ryggskyddet! Köp det du tycker är bäst, ska passa exakt.
Sen kommer hjälm och stövlar.
Pengarna som blir över kan du köpa skinnställ för.

fidelie

Guest
Rasorblade skrev:
2101839 De är godkända, inget annat. Liksom din hjälm. skall oxå vara CE-godkänd

Var väl det jag tänkte men det är inte lätt o komma på allt ;)

Mats757 skrev:
2101858 Absolut högsta prio är ryggskyddet! Köp det du tycker är bäst, ska passa exakt.
Sen kommer hjälm och stövlar.
Pengarna som blir över kan du köpa skinnställ för.

:confused: Då börjar jag ju i fel ände? Ska köpa hjälm till helgen i letar ställ. Stövlar kommer jag nog inte ens kolla efter, ryggskydd hade jag aldrig hört ngt om för en vecka sedan :va Men då får jag väl kolla efter det oxå...

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ducati
fidelie skrev:
2101866 Var väl det jag tänkte men det är inte lätt o komma på allt ;)

:confused: Då börjar jag ju i fel ände? Ska köpa hjälm till helgen i letar ställ. Stövlar kommer jag nog inte ens kolla efter, ryggskydd hade jag aldrig hört ngt om för en vecka sedan :va Men då får jag väl kolla efter det oxå...
Jag har ett Dainese Luce dam i strl 44. Använt max 5 gånger av tjej i samma storlek som dig. Givetvis får du ryggskydd med på köpet. Har även stövlar, hjälm och handskar. Ring mig om du vill prova, bor i Skåne.
mvh /Martin
0705-63 63 62

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
fidelie skrev:
2101866 :confused: Då börjar jag ju i fel ände? Ska köpa hjälm till helgen i letar ställ. Stövlar kommer jag nog inte ens kolla efter, ryggskydd hade jag aldrig hört ngt om för en vecka sedan :va Men då får jag väl kolla efter det oxå...

Precis som med underkläder, sitter det (ryggskyddet) bra använder man det gärna. Skulle du todas ramla baklänges ståendes på en gräsmatta utan att veta om det ligger någonting i gräset, utan skydd.
Ibland går det lite fortare på hojen. Och ryggen är så känslig för penetrerande föremål.

Hjälmen är så självklar, så den sitter alltid på. Naturligtvis ska den även sitta på när den är använd. Mao, väldigt bra passform, inget glapp, ingen risk att den ramlar av vid vurpa.

Fötter som är klämda under hojen vid en vältning är en väldigt vanlig skada.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!