datatrassel Xp

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
kör Xp pro..
ibland så kommer det upp skyltar som säger att det har blivit nå fel.. ibland bara om explorer.. tar man ok på den så stängs webläsaren..
ibland så kommer det upp andra som kan säga att msn har trassel.. eller så kommer TCP/IP.. överföring.. DC antagligen har problem då...

men va fan e de för fel..?? ibland kommer de skyltarna en efter en.. o allt försvinner tillbaka till skrivbordet när man klickar ok.

Nån fiffig som kan lista ut de... :confused:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Det är för att det är Windows. Det är en feature... :(

Du kan ju prova att ta hem Service Packs om du inte redan har dom. Finns på Microsofts hemsida.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Benjamin skrev:
Det är för att det är Windows. Det är en feature... :(

Du kan ju prova att ta hem Service Packs om du inte redan har dom. Finns på Microsofts hemsida.

ja men ja har redan 30 st såna packs.. det kommer automatiskt.. o ja installerar dom varefter ja får dom..
så det här är nåt som alla har .. samma trassel alltså`?

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Jag tror det finns tre service packs. Det du tar hem är mindre updates, men det är i princip samma sak.

Ja, jag tror i stort sett alla har det där problemet mer eller mindre. Själv har jag varit förskonad såna problem ett tag nu, men det är ingen självklarhet, snarare tvärtom.. :mad:

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Njaaaa...tror väl inte det é nått alla har.
Jag har inte haft det och andra jag vet som kör XP har inte sagt
nått om nått sån't problem.

Låter som om det é nått annat problem som behövs lösas Ambulans.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Får kika på Microsofts sida om ja hittar nåt.. men ja tror att när ja kollat där förut.. så kan man ju kolla sin dator mot deras sida.. om det finns nåt nytt.
den brukar säga att ja har alla nya uppdateringar...

jäääääävla irriterande är det allafall.. :mad:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
ambulans skrev:
kör Xp pro..
ibland så kommer det upp skyltar som säger att det har blivit nå fel.. ibland bara om explorer.. tar man ok på den så stängs webläsaren..
ibland så kommer det upp andra som kan säga att msn har trassel.. eller så kommer TCP/IP.. överföring.. DC antagligen har problem då...

men va fan e de för fel..?? ibland kommer de skyltarna en efter en.. o allt försvinner tillbaka till skrivbordet när man klickar ok.

Nu ska den blinde berätta vägen för den döve.........
Jag e KASS(!!!) på pc, men hade exakt samma probs som du och kör XP Pro oxå.
Snackade med en "för-stå-sig-påare" som sa att det garanterat var hårdvaru-relaterat fel och att jag bums skulle försöka göra den senaste ändringen "ogjord".

Well, det senaste jag gjorde innan MITT strul var att slänga in 256 Mb RAM-minne(till totallt 512), så jag tog sonika ut dem och VIPS så funkade fanskapet prexis som innan.....
:fakta
Tydligen var de olika minnena inte KOMPATIBLA som det heter på datorspråket... :rolleyes:

Ibland funderar jag fan på att slänga ut skiten och köpa ett Gameboy+en WAP-telefon................................. :tummenupp

Nåväl, det var ett tips, har du slängt in ngn ny pryl i burken så testa att ta väck den och pröva!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: datatrassel Xp

El Presidente skrev:
Nu ska den blinde berätta vägen för den döve.........
Jag e KASS(!!!) på pc, men hade exakt samma probs som du och kör XP Pro oxå.
Snackade med en "för-stå-sig-påare" som sa att det garanterat var hårdvaru-relaterat fel och att jag bums skulle försöka göra den senaste ändringen "ogjord".

Well, det senaste jag gjorde innan MITT strul var att slänga in 256 Mb RAM-minne(till totallt 512), så jag tog sonika ut dem och VIPS så funkade fanskapet prexis som innan.....
:fakta
Tydligen var de olika minnena inte KOMPATIBLA som det heter på datorspråket... :rolleyes:

Ibland funderar jag fan på att slänga ut skiten och köpa ett Gameboy+en WAP-telefon................................. :tummenupp

Nåväl, det var ett tips, har du slängt in ngn ny pryl i burken så testa att ta väck den och pröva!

hm.. intressant hörru... men saken är att ja har inte rört en enda skruv i min burk.. de är som den va när ja köpte den.
jag har dock uppgraderat från mellenium till Xp... sen va det en massa saker som inte skulle kunna köras tillsammans med xp , de sa datorn när ja installerade det nya os...
Det va bla min scanner.. men det fixade ja ju enkelt med nya drivare..
det är ju helt sjukt det här ibland... rätt va de är så kommer alla skyltar ...o ja klickar ok.. sen är det tomt på skrivbordet, o man får börja om från början...
tror fan ja ska bära ut skiten i soprummet ... :mad: :mad:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
ambulans skrev:
kör Xp pro..

FORMAT C: är det enda rätta.............

Pirre

InTranceWeTrust
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sv650s, Micron Helsystem, miniblinkers mm
Eller så installerar du om servicepacket pånytt även fast det nu redan skulle vara installerat. Kan vara systemfiler som har bytts ut mot annat språk annan version etc och som behöver "läggas tillbaka"

Kan vara en sista utväg innan du formaterar om C:\

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Pirre skrev:
Eller så installerar du om servicepacket pånytt även fast det nu redan skulle vara installerat. Kan vara systemfiler som har bytts ut mot annat språk annan version etc och som behöver "läggas tillbaka"

Kan vara en sista utväg innan du formaterar om C:\

ja jag har då inte nån lust att formatera... *suck*

Skorpan

Guest
Re: Re: datatrassel Xp

R1 Uffe skrev:
FORMAT C: är det enda rätta.............
håller med där
jag hade samma sak på min en gång (visserligen ME,men ändå exakt samma sak)
fick inte bort skiten så jag formatera hårddisken och ladda om allt
VIPPS.....så var det borta
har bara haft det en gång (som tur är) och ett minne i burken mm,så jag tror inte det är fel på burken
tror nog snarare windows krånglar
nu har jag sagt mitt :bow :rolleyes:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
bgix skrev:
Kör man XP verkar det som om man måste formatera om hårddisken lite då och då, har tvingats göra det två gånger sedan november '02.

Innan du gör det kan du ju alltid pröva att "restaurera" din nuvarande installation:

- Starta från din Win XP-CD

- Välj din nuvarande installation

- När du ser prompten C:\windows skriver du

chkdsk /r

och trycker Enter

Sen tar det ett bra tag medan burken skriver till HD och fixar, har du tur funkar den bättre efteråt.

det kan ju va värt att testa.... tackar :tummenupp

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Re: Re: Re: datatrassel Xp

Skorpan skrev:
håller med där
jag hade samma sak på min en gång (visserligen ME,men ändå exakt samma sak)
fick inte bort skiten så jag formatera hårddisken och ladda om allt
VIPPS.....så var det borta
har bara haft det en gång (som tur är) och ett minne i burken mm,så jag tror inte det är fel på burken
tror nog snarare windows krånglar
nu har jag sagt mitt :bow :rolleyes:

Håller också med... Format C: :tummenupp
Jag hade nått skumt fel nån gång... det gick inte att öppna några program alls :confused: Jag förstog ingenting så jag Formaterade om och då blev allt bra....
(jag vet inget annat sätt att lösa dataproblem) Man förstår ju inget när man öppnar burken ;) :).... Bara massa kablar å skit....

HA DE GÔTT

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Kör rensning

Eftersom det verkar på din beskrivning som om du kört en UPPGRADERING från ME till XP så skulle jag nog också rekommendera en fullständig rensning (Format), för att sen installera om hela klabbet..

Jobbigt som fan men effektivt.

Tror väl att de gjort det lite bättre på Win XP än tidigare operativ, men skulle ändå aldrig rekommendera att köra en uppgradering.

ALLTID bättre att köra en totalrensning av disken om man tänkt byta operativ, istället för att göra en uppgradering och få med sig alla småbekymmer från det tidigare operativet som var just anledningen till att man funderade på uppgraderingen.

Sen kan man ju faktiskt ibland iaf räkna med någon ruta, men inte för ofta för då är det något knas..

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Kör rensning

Bulan skrev:
Eftersom det verkar på din beskrivning som om du kört en UPPGRADERING från ME till XP så skulle jag nog också rekommendera en fullständig rensning (Format), för att sen installera om hela klabbet..

Jobbigt som fan men effektivt.

Tror väl att de gjort det lite bättre på Win XP än tidigare operativ, men skulle ändå aldrig rekommendera att köra en uppgradering.

ALLTID bättre att köra en totalrensning av disken om man tänkt byta operativ, istället för att göra en uppgradering och få med sig alla småbekymmer från det tidigare operativet som var just anledningen till att man funderade på uppgraderingen.

Sen kan man ju faktiskt ibland iaf räkna med någon ruta, men inte för ofta för då är det något knas..

Aha..ja de va ingen uppgraderings skiva utan en fullständig Xp men ja la den ovanpå.. så de kanske är där det är nåt fel.. att det ligger kvar under så att säga..
hm.. fan åxå.. :mad:

mmm

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
suck...
ambulans skrev:
ja jag har då inte nån lust att formatera... *suck*

ett litet tips på vägen...

Ska du ändå formatera c:, se till att partionera upp hårddisken, dvs dela upp hårddisken i flera delar (c:, d:, etc.).

Installera windows på c: och resten på övriga diskar...

På detta sätt kan man installera om windows utan att behöva ta backup på restarande data (dock fortfarande jobbigt).

Windows behövs installeras om med jämna mellanrum (beroende på användning), alla program städar inte upp efter sig så bra och diverse andra saker som ligger och stör. Man kan ofta märka en markant prestanda ökning efter en nyinstallation.

Som sagt bara ett tips på vägen...vet inte om du redan gjort har partionerat hårddisken.

Avslutningsvis...efter att ha talat med datorn några timmar (med släggan i ena handen) så har vi kommit fram till att allt skit e xp:s fel...OMINSTALLATION!!!

Så ja ska väl börja FORMAT C: nu...

edit/ fel ska ut å :öl

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Är man ute efter ett stabilt system så ska man försöka att köra med windows 2000. Eftersom det kommit upp i Servicepack 3 så är det skapligt stabilt. Till windows XP finns sp1....

Däremot Windows XP är lite instabilt. Verkar som XP är grymt känslig för vilken hårdvara man har samt vilka drivrutiner man använder sig av. På en del datorer flyter XP på lika bra som om det vore win2000...men på andra så är det ständiga problem...

Jag brukar rekomendera windows 2000 för de som är kräsna. De som kan överleva med lite lustigheter kan ju testa windows XP.

Fördelen med XP är främst uppstartstiden och stöd för fler prylar som standard...(vissa tycker även att det är en fördel med de flashiga menyerna osv)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
det bästa du kan göra nu, är köp en hårddisk, dom kostar ju knappt nåt nuförtiden....spara över allt du behöver till den nya disken och blås rent c: och installera om.....

annars kan du testa att reparera/ominstallera xp direkt utan att radera nåt på din hårddisk.

//R

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ravetrancer skrev:
det bästa du kan göra nu, är köp en hårddisk, dom kostar ju knappt nåt nuförtiden....spara över allt du behöver till den nya disken och blås rent c: och installera om.....

annars kan du testa att reparera/ominstallera xp direkt utan att radera nåt på din hårddisk.

//R

hm.. bra ide där faktist.. det börjar ju bli lite fullt på den ja har.. så det ska ja nog göra..

nån som vet va en 100 Gb kan kosta ?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...