Datorspelnostalgi!

  • Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja nån mer en jag som längtar tillbaks till dom gamla hederliga liren?
Amiga/Atari/C64 osv

Jag sitter för tillfället och tankar en emulator innehållande Wizball.

Vart så jeddra sugen på att lira det.
Wizball_Poster.png

[YOUTUBE-ID]xxhP6vD3unY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jag har en Atari 1040ste ståeendes hemma hos mor och far man kanske skulle hämta hem den. :kär :tac2

Jag har en Nes emu skiva till mitt PS1 med ca 3000 spel på, där liras blandannat ProAm 1c2 ,Gunsmoke,Supermario 1 2 3, Ice Climber,Castelavania,Kid icarus,Boubble boubble,Excitebike,Ikari Warriors,Zelda,Punchout mm mm mm

Nöjer ni er med att köra emulatorer eller har ni "grejerna" kvar?

Vilka lir drömmer ni er tillbaks till?

Vilka gamla spel sitter ni och kör?


Dem roligaste till Atarin har jag glömt bort namnen på :huvet ett som jag kommer ihåg som roligt som jag gärna skulle vilja lira igen är ett spel där man var en liten gul kyckling som hoppade omkring på en massa farliga banor.

Nån som känner igen det?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har tyvärr inget nes/snes. Dom andra maskinerna är jag för ung för.

Men nintendo-spelen liras friskt på ps2:an :yoparty
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag var en Amiga-kille, även om man i unga år hyrde NES och spelade Zelda, Rygar, Ice Hockey, Punch Out, Kid Icarus och Metroid.

Amigan var full av sköna lir typ Ports of Call, North & South, Wings, Hostages, Persian Gulf Inferno, Pinball Dreams, Armourgeddon, Lotus Esprit Turbo Challenge 1 & 2. Shit, vi satt och spelade de sistnämnda varenda dag efter skolan ett tag. Vi var som dagens counterstrike-nördar (fast sexigare på något sätt).

Innan Amigan rockade jag C128D och ett av tidernas bästa spel, Sid Meiers Pirates!

Vilka minnen! En nörds uppväxt är den bästa man kan ha!
 

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Emmaboda
Hoj
Letar
Jodå visst finns det ett NES där hemma det bruka åka fram någon gång varje år...
brukar mest lira ProAm, Gunsmoke, Ice Hockey, Supermario 1, Ice Climber, Boubble boubble, Excitebike och Punchout.
Punchout är nog min absoluta favorit :yoparty
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fordelen med de gamla spelen ar ju att det inte tar 4 dagar att lara sig kontrollerna och komma igenom testbanan. A andra sidan sa var ju inte bandaren till c64:an direkt snabb, sa man hade ju haft gott om tid att lara sig...

Lite lackert var det allt nar fildelningen var begransad till turbospel och kopierade NKOTB-kassetter... :hihi
Filmer kopierades med hjalp av seriekopplade VHS-bandare. 10 ar senare borjade hembranda CD-skivor skickas kors och tvars over landet...
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Jag var en Amiga-kille, även om man i unga år hyrde NES och spelade Zelda, Rygar, Ice Hockey, Punch Out, Kid Icarus och Metroid.

Amigan var full av sköna lir typ Ports of Call, North & South, Wings, Hostages, Persian Gulf Inferno, Pinball Dreams, Armourgeddon, Lotus Esprit Turbo Challenge 1 & 2. Shit, vi satt och spelade de sistnämnda varenda dag efter skolan ett tag. Vi var som dagens counterstrike-nördar (fast sexigare på något sätt).

Innan Amigan rockade jag C128D och ett av tidernas bästa spel, Sid Meiers Pirates!

Vilka minnen! En nörds uppväxt är den bästa man kan ha!

Samma som ovan fast C64 före Amigan, IK+ rockar än idag. :yoparty

Sedan gillade jag ett spel som hette moonstone (el. liknande till amigan) var riktigt kul.:)
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Jag lirade på ett sånt här:
videopac2.jpg

Philips G7000. De bästa spelen var nog PacMan och Slalom. Pixlar stora som hus...


[edit] Sen blev det både Sega 8-16-32 bit och Nes med Sonic och SuperMario. Några 1000 matcher med Mario Hockey har det väl blivit. Och Gunsmoke ska vi inte tala om, eller RC Pro Am. Tur att det finns emulatorer...
avclub_gool11.jpg



En hel del C-64 hann man väl med där mellan också. Barbarian och Summer/Wintergames var favoriterna där. Och nåt annat "olympics)-spel där man var nån skotte som hävde öl, balancerade på stockar och kastade yxa eller nåt. Vad hette det??
Fan, en hel del Amiga har det blivit också. Monkey Island och Fade to black... Sen blev det lite uppehåll till PS och PS2.


[edit]Inte att förglömma: Alla Game&Watch-spelen. Donkey Kong (dubbel), Snoopy Tennis, Hockey och Boxning (de sista 2 med utdragbara handkontroller för 2 player action) har jag fortfarande kvar. Fire Rescue och Popeye hade jag också.
gamewatch.gif


Brorsan hade ett Super Mario med genomskinlig display. Det var coolt.
30207_M.jpg
 
Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Växte upp med ett sånt här som min bror faktiskt har kvar.
Minns spel som PacMan, Space Invaders,Asteroid, Donkey Kong mfl ...
 

Bifogat

  • atari%202600%20console%20and%20controllers.jpg
    atari%202600%20console%20and%20controllers.jpg
    38 KB · Visningar: 61

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Amiga ja! :kär Jag har fortfarande kvar min A1200 å min A4000! Giana Sisters, POW, F18 Interceptor(?), Canonfodder, PacMan, Pirates, Spitting Image mm :) Those were the days!
Kommer ihåg när jag hade min A500, å byggde ut den till 1mb ram, det var ju abnormt mycket! Köpte Deluxe Paint IV också, men jag råkade få AGA-versionen, så det blev en lång väntan innan jag fick min A1200! :hihi
Min A1200 bygdes ut med 68030 och 8mb minne till, å då snackar vi fast mem, inte bara chip mem, jäklar så fort det gick :hihi Matteprocessor sattes självklart också i, eller rättare sagt, det ingick i Blizzard-kortet! Ett år fick jag en hårddisk i julklapp också. Mor å far hade tagit datorn en dag å stoppat i den när jag va i skolan. Självklart upptäckte jag att datorn lät annorlunda, å hårddisklampan flimrade till i 1ms vid boot. Men dom spelade högst oskyldiga när jag frågade. Så väntan på julafton blev lååååång! Det var med viss spänning jag öppnade paketet med disketten med installationsprogrammet, och ännu större var det när jag stoppade den i datorn. Men besvikelsen var total när dom hade fått fel diskett i affärn! Det var en tomdiskett dom hade fått! Jahapp, bara å vänta tills helgen var över! Det var jobbiga sekundrar, dom tre dagarna! :( Å det blev inte bättre när dom berättade att dom hade haft öppet hela julafton, så jag hade hunnit dit redan då! :huvet :mad:
Men när allt lirade, då var det Jag, gud å alla andra, i den ordningen! :hihi 170mb hårddisk, det var lixom oändligt stort! Det är det inte idag... :hihi
Å det här var långt innan internet fanns, BBS'er började väl blomma upp, men 28,8kbps-modem var snabbt. Men nog kopierades det spel iaf, irl! Visserligen fanns det något slags kopieringsskydd, men med speciella kopieringsprogram så funkade det iaf :tummenupp
Demos var även stora på den tiden, helt otroligt läckra prylar som utnyttjade allt i 8, 16 å 50MHz-processorer, som inte hade många mips, men som ändå klarade av att morpha saker i 3d-tunlar som snurrade runt, spela musik å ändra alla färger, samtidigt, hur mjukt å fint som helst! Å det var demos som fick plats på 880k-disketter! :Bugar Dagens mjukvaruutvecklare har lite att lära där :fakta
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Har en A4000 och en A500 som står uppkopplade. Nätverkskort i 4000:n mm.
Som någon skrev tidigare är det trevligt att bara kunna sätta sig och lira en timme utan att lägga en dag på att sätta sig in i hur kontroller och spel fungerar.

Favoriter är bl a. Benefactor, Hostages, Speedball II, Giana sisters mfl.

Demoscenen finns ju kvar men i mindre omfattning än när det begav sig.
På piratbukten finns ett par DVD:er med överförda klassiska Amiga demos som Enigma mm. att dra ner och se i sin DVD-spelare.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Amiga ja, det var tider. Numer finns det ju bra emulatorer, man kan väl i princip välja vilken processor den ska ha? Var ett tag sen man provade, kanske läge att ladda hem nåt sånt igen. Min A500 sålde jag tyvärr när det var dags att köpa moppe :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Sensible Soccer, Testdrive, Moonstone, Ports of Call osv osv osv.


Amiga500. :fakta

sensible_soccer_v11_9.png


smok4.png


portsofcall_002.png


gormig_121777.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top