Datum & platser klart för fortbildning 2007, SMC Väst

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Lagom till jul blev vi klara med datum och platser för våra fortbildningar 2007. Tyvärr är vi dock inte klara med anmälningsförfarandet men hoppas på att ha det klart till slutet januari/början februari (håll ögonen öppna här för info.). Men för er som gillar att ligga långt fram i planeringen kan ni ju om inte annat boka in datumen i er personliga kalender, bra va!? :)

Vi (SMC Väst) kommer alltså att köra BKK Steg 1 & steg 2 samt en sporthojskurs under 2007 enl. följande datum/platser:

22/4 - BKK Steg 1 - Kinnekulle ring
30/4 - BKK Steg 1 - Kinnekulle ring
16/6 - Sporthojskurs - Falkenbergs motorbana
11/8 - BKK Steg 2 - Falkenbergs motorbana

Kravet vi har, är inte nedsatt på pränt än men jag ger en kort vink om det här och nu, på BKK Steg 2 är att man har genomfört BKK Steg 1 eller liknande utbildning (ex. Sporthojskurs). Inte nödvändigtvis i SMC Väst´s regi, det går lika bra om man gått dessa kurser på annan plats för andra län.

Vad gäller sporthojskursen är den, av namnet att dömma, vigd för...rätt sporthojar. Vad är då en sporthoj??? Tja, vi får väl anledning att precisera oss lite närmare längre fram, när vi firat jul och blivit runda om magen misstänker jag. Men tills vidare kan du/ni väl själva fundera och försöka komma fram till om just DIN hoj är en sporthoj. Ett litet (H)Jultips...GW med sidovagn och släp platsar inte på denna kursen! ;) De är bra (bäst) på annat men inte just denna dagen (16/6 på Falkenbergs motorbana), hepp, :)

Edit: Stavfel

God (H)Jul och Gott Nytt År önskar:
Niklas/Micke & Peter

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Avarage skrev:
2669808

Vi (SMC Väst) kommer alltså att köra BKK Steg 1 & steg 2 samt en sporthojskurs under 2007 enl. följande datum/platser:

22/4 - BKK Steg 1 - Kinnekulle ring
30/4 - BKK Steg 1 - Kinnekulle ring
16/6 - Sporthojskurs - Falkenbergs motorbana
11/8 - BKK Steg 2 - Falkenbergs motorbana

BKK = broms o kurvkurs?
Du råkar inte veta om det räcker med steg 1 för att få lägre premie med smc försäkring (min cykel är i premieklass 7-11)

MVH Niclas

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
så om man bor i sthlm området så är det honka ner till Falkenberg som gäller?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
nskog skrev:
2670055 BKK = broms o kurvkurs?
Du råkar inte veta om det räcker med steg 1 för att få lägre premie med smc försäkring (min cykel är i premieklass 7-11)

MVH Niclas

Jopp, BKK Steg 1, BKK Steg 2 eller SMC Sporthojskurs är alla giltiga för att få teckna Folksams SMC Försäkring för hojar i försäkringsklass 7-11.

Men för att få mest korrekt och detaljerat svar bör du kontakta Folsam direkt och fråga på just din hoj!

Och BKK = Broms & KurvKurs så du har vunnit första pris i ... äääh, inte vet jag! Ha en god jul i alla fall! :)

Mvh!
// Niklas

wdac skrev:
2670079 så om man bor i sthlm området så är det honka ner till Falkenberg som gäller?

Joop, om man vill ligga på topp så...! :D

Nä, skämt o sido. Titta på SMC Stockholms hemsida (http://www.svmc.se/templates/DistrictPage.aspx?id=183) och sök info. via fliken "Shool" så misstänker jag att du kan hitta något. Om inte riktigt än så efter nyår någon gång kanske!? Vad vet jag!

Du kan ju också fråga på forumet på samma hemsida för län...rätt gissat STOCKHOLM, så är det förhoppningsvis någon vänlig skäl som svarar!

Annars är du självklart välkommen ner till oss! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Last edited:

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Avarage skrev:
2669808
Vad gäller sporthojskursen är den, av namnet att dömma, vigd för...rätt sporthojar. Vad är då en sporthoj??? Tja, vi får väl anledning att precisera oss lite närmare längre fram, när vi firat jul och blivit runda om magen misstänker jag. Men tills vidare kan du/ni väl själva fundera och försöka komma fram till om just DIN hoj är en sporthoj.

God (H)Jul och Gott Nytt År önskar:
Niklas/Micke & Peter

Hmm, om jag stänger av stereon på cykeln, och inte tar med mig microvågsungen, platsar min bumse som sporthoj då :confused:

Känns alltid knöligt när man ska försöka ta reda på om man platsar som sporthoj och glider runt med en BMW R1100S.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
R1100S-01 skrev:
2670214 Hmm, om jag stänger av stereon på cykeln, och inte tar med mig microvågsungen, platsar min bumse som sporthoj då :confused:

Känns alltid knöligt när man ska försöka ta reda på om man platsar som sporthoj och glider runt med en BMW R1100S.

Som sagt var, vi är inte riktigt på det klara med vår formulering. Så jag ber att få avvakta tills vi har ett så klart och tydligt dokument som vi snyggt kan publicera på webben. Jag återkommer med andra ord, det finns ju tid ännu till den 16/6 så vi skall nog få till någonting bra så alla blir nöjda! :tummenupp

Fast micron DEN får du allt lasta av oavsett BKK eller Sporthojskurs! :D

Mvh!
// Niklas

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
R1100S-01 skrev:
2670214 Hmm, om jag stänger av stereon på cykeln, och inte tar med mig microvågsungen, platsar min bumse som sporthoj då :confused:

Det går jättebra att hänga med de andra sporthojarna på en R1100S.
Det är bara det att du flinande har en lägre försäkring:tummenupp men den funkar bara på SMC eller BMW-klubbskörningar på bana.

Eller så hamnar du i kategorin oförsäkrad på andra arrangemang:gnissla inte lika kul.

Mer bankörning till folket!!
Fram för en bana närmre Stockholm:banana

/Maria

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Gunsan skrev:
2671991 Det går jättebra att hänga med de andra sporthojarna på en R1100S.
Det är bara det att du flinande har en lägre försäkring:tummenupp men den funkar bara på SMC eller BMW-klubbskörningar på bana.

Eller så hamnar du i kategorin oförsäkrad på andra arrangemang:gnissla inte lika kul.

Mer bankörning till folket!!
Fram för en bana närmre Stockholm:banana

/Maria

Absolut, det har inte så hemskt mycket med hojtyp att göra, så länge inga fasta delar av hojen tar i eller man helt enkelt saknar effekt (fast nu pratar vi inte utbildning utan tävling). Utan förarens erfarenhet och förmåga spelar en övervägande roll i vilket tempo en deltagare kan köra i och ändå ha kapacitet över för att lära nytt. Detta är också orsaken till varför vi har 4 olika hastighetsgrupper (BKK) och att vi inte övar i högre hastighet än max 75% av deltagarens förmåga.

Mvh!
// Niklas

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Inplanerat.

Så då blev samtliga dagar inplanderade i min kalender, Nu är det bara att vänta på att man kan anmäla sig.

Kinnekulle har man snurrat runt ett par ggr, men inte Falkenberg.
Ser fram mot nästa säsong med glädje.

Givetvis så tar jag bort micron innan jag kommer ner :rolleyes: .

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Avarage skrev:
2670178 Jopp, BKK Steg 1, BKK Steg 2 eller SMC Sporthojskurs är alla giltiga för att få teckna Folksams SMC Försäkring för hojar i försäkringsklass 7-11.

Har ni förhandlat om avtalen med Folksam?
Innefattar Sporthojkursen numera BKK steg 1 & 2? Så om man går Sporthojkursen så har man i princip gått både BKK 1 & 2?

När jag ringde folksam i slutet av året så krävdes baskursen + fortbildningskursen för att teckna SMC försäkring. Nämdes inget om sporthojkursen.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Ping skrev:
2673663 Har ni förhandlat om avtalen med Folksam?

Jag antar att du menar 2007 års avtal!?

SMC Riks sköter alla kontakter med Folksam för SMC´s del så kontakta SMC Riks (kansliet) för att försöka få svar på den frågan. Sorry!

Ping skrev:
2673663
När jag ringde folksam i slutet av året så krävdes baskursen + fortbildningskursen för att teckna SMC försäkring. Nämdes inget om sporthojkursen.

Under 2006 gällde följande:

BKK Steg 1, BKK Steg 2 (i den mån det genomfördes) samt Sporthojskurser var giltiga utbildningar var och en för sig för att få teckna Folksams sk. SMC-Försäkring. Allt enl. de uppgifter vi som arrangör på länsnivå har fått.

Vad som käller/kommer gälla (om det är klart än vill säga) är dock också en fråga du får ta upp med SMC Riks.

Ping skrev:
2673663
Innefattar Sporthojkursen numera BKK steg 1 & 2? Så om man går Sporthojkursen så har man i princip gått både BKK 1 & 2?

Nej, så kan man visserligen säga (du gjorde det just :D ) men sporthojskursens utbildningstid är en dag och BKK Steg 1 är också en dag liksom BKK Steg 2. Så vi hinner tyvärr inte ta upp allt på sporthojskursens enda utbildningsdag som vi går igenom på BKK Steg 1 + 2 dubbla utbildningstiden.

Väl valda delar av BKK Steg 1 resp. steg 2 finns med i Sporthojskursen (exakt kursprogram är inte klart ännu) medan vissa delar i sporthojskursen finns inte med i BKK Steg 1 eller steg 2.

Vi arbetar fn. på kursupplägget inför 2007 och är inte 100% klara än. So fort vi är det kommer vi att gå ut och marknadsföra kurserna med bla. en beskrivning av kursinnehåll. Så fn. får du och alla andra hålla er lite till tåls.

Det är juletider och vi är ju alla barn :tummenupp (åt minstånde jag) så det KAN vara lite jobbigt när man ser fram emot något kul :arsele :D Men den som väntar på något gott...(väntar oftast för länge)! :D :D :D

God Jul!
// Niklas

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
SMC-FÖRSÄKRING...
Jag har precis kontaktat Folksam samt SMC.
Folksam säger att för att få teckna en SMC försäkring för en hoj
i klass 7-11 krävs en avancerad SMC kurs. Folksam hänvisade
mig till SMC. Svaret jag fick från SMC är att en avancerad kurs är
= SPORTHOJSKURS.
Så för att teckna en SMC försäkring för "värsta" försäkringsklasserna krävs
alltså en SPORTHOJSKURS. Det räcker alltså INTE med BKK steg 1 och 2. De kurserna är för mindre effekt hojar...under klass 7...

Sedan så kanske det har skett några missar...men det är detta som gäller enligt infon som jag precis (idag) fått från SMC och FOLKSAM.

Mr Fazer

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
VFR 750 F -94
SMC försäkringen, som jag själv höll i under förra året att föreläsa om på våra BKK kurser så fick jag reda på och det stog i dokumenten jag har (2006) att klass 7-11 mc skall ha genom gått och blivit godkänd i en avanserad utbildning och då menades att man ska ha gått en antingen BKK 1 eller BKK 2 eller Sporthojs kurs hos SMC.
Klass 7-11 utbildas du av SMC Sporthojsinstruktörer

Klass 1-6 räcker det med en avrostning typ en kväll med lite bromsövning och lite slalom mellan lite konor och lite teori.
Detta är oxå nyttigt att gå egenom för dom som tycker att BKK är överkurs.:tummenupp
Klass 1-6 Smc instruktörer

Jag vet att man kan få lite olika besked från Folksam beroende på vem man pratar med.
SMC försäkringen är oxå något som kommer att förändras till att dom kräver upprepning eller fortsättningskurser men det har varit på tal om typ vart 3:e år.

Mvh Jonas

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
OK, här finns en viss risk för missförstånd. Och eftersom frågan gäller 2007 och inte 2006 måste vi be att få återkomma med antingen svar på din fråga eller hänvisning till VAR du/ni kan få korrekt besked!

En sak är dock säker och det är att 2006 fick man teckna Folksams "SMC Försäkring" för klass 7-11 hojar efter genomförd BKK vare sig det var steg 1 eller steg 2. Och självklart också efter genomförd Sporthojskurs.

Men som sagt var det verkar finnas andra uppgifter för vad som gäller 2007 så vi får be om att återkomma i frågan.

Mvh!
//Niklas

Mr Fazer

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
VFR 750 F -94
Ja jag kanske var lite snabb med svaret :rolleyes: utan att ha kollat på SMC hemsida och på folksams hemsida , men där står faktiskt det mesta man behöver veta.

Det kommer en lista under våren 2007 där det kommer att framgå även att vilka kurser som är godkända.:tummenupp

Det finns krav på upprepning vart annat år för att den skall fortsätta att gälla.

Länkar så länge:
http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/indexMotorcykel.htm

klicka gärna vidare från den sidan till SMC och läs mer om vad som gäller om kuser för respektive klass 1-6 och klass 7-11

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=972

Hoppas att detta skall undanröja lite tvivel o frågor.

Mvh Jonas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Och för att förtydliga det ytterligare så innebär detta att SMC Västs kurser, de jag gjort reklam för i första inlägget i denna tråd, är att anses som avancerade kurser och därmed berättigar till tecknande av SMC-Försäkringen hos Folksam för samtliga motorcyklar i försäkringsklass mellan 1-11. :tummenupp

Tydligare än så kan det inte bli, hoppas jag!:D

Mvh!
// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Hej i vintermörkret! ;)

Vill bara informera er om att vi jobbar febrilt på att få till anmälningen via web. Fn. jagar vi (för oss) rätt web-hotell där vi kan lägga den application vi skall köpa in. Så fort det är klart kommer vi att installera anmälningssidorna och databasen så ni kan börja anmäla er. Målet är att ha det klart i slutet av januari eller senast under första hälften av februari. Så håll ut, vi är på G! ;)

När det är klart kommer vi att lägga upp en länk i denna tråden så om ni håller koll på denna tråden emellanåt så missar ni inte tillfället!

Mvh!
// Niklas

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
om man har sporthoj och vill bli bättre förare ska man alltså gå spothojkursen vad är skilnaden mellan den och bkk. Om man bara är ute efter billigare försäkring så spelar det väll ingen roll

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
om man har sporthoj och vill bli bättre förare ska man alltså gå spothojkursen vad är skilnaden mellan den och bkk. Om man bara är ute efter billigare försäkring så spelar det väll ingen roll

sporthojskursens utbildningstid är en dag och BKK Steg 1 är också en dag liksom BKK Steg 2. Så vi hinner tyvärr inte ta upp allt på sporthojskursens enda utbildningsdag som vi går igenom på BKK Steg 1 + 2 dubbla utbildningstiden.

Väl valda delar av BKK Steg 1 resp. steg 2 finns med i Sporthojskursen (exakt kursprogram är inte klart ännu) medan vissa delar i sporthojskursen finns inte med i BKK Steg 1 eller steg 2.

Vi arbetar fn. på kursupplägget inför 2007 och är inte 100% klara än. Så fort vi är det kommer vi att gå ut och marknadsföra kurserna med bla. en beskrivning av kursinnehåll. Så fn. får du och alla andra hålla er lite till tåls.

// Niklas

Se det så här !!

BKK steg 1 är en mycket bra kurs. Inför 2007 vill vi utveckla oss ytterligare och kommer dels att köra en steg 2.

Vi kommer även att köra en sporthojskurs, där vi i första hand nischar oss mot sporthojar, eller kanske i praktiken personer som har en lite sportigare körstil. (mer om det här i vår kommande marknadsföring)

Följdaktligen kommer innehållen de olika kurserna att spreta lite, men sporthojskursen kommer att, precis som Niklas skrev, innehålla väl valda delar av steg 1 och steg 2. Den största skillnaden, är att vi siktar på en annan målgrupp.

Det exakta innehållet i kurserna kommer att vändas och vridas på, ända fram till kursstart, för att ni, som deltagare, ska få den bästa tänkbara kursen, när det väl är dags !!

Och ja, BKK steg 1 och 2, samt sporthojsutbildningen kommer vara grundande för rabatterad försäkring hos Folksam, vilket du också kan läsa om ovan, om du höjer blicken lite :7peta

Sporthojar är självklart välkomna även på BKK 1 och 2, likväl som... :va ,på våra sporthojsutbildningar

Micke

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM