Dax för byte av kolv? Aprilia RS!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hej!
Jag har sökt lite här i forumet och sett att många rekomenderar att man ska byta kolv vid 1000 mil.
Min Aprilia RS -02 har precis passerat de 1000 milen och det är så att den går faktiskt jävligt dåligt nu.
Alla strypningar är borta så den gick väldigt bra innan, den var ganska slö under 5000-6000 rpm men vid 7000 rpm stack den iväg som satan. Har varit uppe i 160km/h med den. Numera så går den knappt att köra med över 8000 rpm den bara bluddrar och har sig. Även när jag har den i friläge så kan man ibland inte varva den mer än till 7000 rpm för då bara bluddrar den fast man gasar fullt ut. Nu senast när ja va ute och körde så provade jag att försöka köra fort men den gick inte ett skit mer än i 130km/h.
Tror ni att det är kolven som är sliten?

Vad kostar de delar som behövs för att byta kolv m.m?
Kan man byta den själv eller bör man lämna in den till verkstad?

Tack på förhand! :hej

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
det är nog inte kolvens fel. Nåt annat som är fel.

tex. avgasporten?

Solid snake

Guest
Jag hade satsat på avg porten om jag var du, eller kasst stift, men om det inte är någondera och du köper kolv så kan jag hjälpa dig att byta den.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
stoooffe skrev:
tror du det?
Den har ju fungerat perfekt innan så varför skulle avgasporten jävlas nu?

allt kan jävlas när du minst annar det, inget fungerar perfekt..

Kolla så att den rör sig/inte vajern har gått av.mm

Solid snake

Guest
stoooffe skrev:
Okej jag ska ut och kolla vajern i sånna fall, inget annat annars som jag ska kolla efter? Förutom stiftet som solid nämnde?

Mnjää, om du inte har tummen mitt i handen så _KAN_ du pilla av avgassystemet och se om porten rör sig + att du kan slå en kik in i cylindern och se så den inte är full av repor osv.

Edit: ha inte motorn igång när du glor in i cylindern, bara ett tips... :rolleyes: :näsblod

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
hade de vart kolven så hade du mestadels märkt effektförlust på låga varv.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Solid snake skrev:
Mnjää, om du inte har tummen mitt i handen så _KAN_ du pilla av avgassystemet och se om porten rör sig + att du kan slå en kik in i cylindern och se så den inte är full av repor osv.

Edit: ha inte motorn igång när du glor in i cylindern, bara ett tips... :rolleyes: :näsblod

hahah okej men det är lugnt jag känner en snubbe som är väldigt duktig på motorcyklar så han hjälper mig :)

Edit: Jag ska försöka se till att den är avstängd :3freak :rolleyes:

Solid snake

Guest
stoooffe skrev:
Okej! Men det skumma med skiten är att den går bättre nu på låga varv än innan :3freak :va och så vägrar skiten på de höga varven :confused:

Porten eller stiftet.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Din avgasport kan ha kletat fast som min gjorde.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
H4 skrev:
Kan inte vara något med förgasaren?
låter rätt osanorlikt att en hoj kan få högre bränsleblandning bara sådär helt plötsligt.. :D men visst.. ditt huvudmunstycke kanske har lossnat.. :rolleyes: :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...