Daxx för Sporthoj!! Köpråd??

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
hejsan svejsan nu har det blivit vår och jag kan inte hålla tankarna i styr för snart är det dags för nytt hojköp då man fyller 18 om ett litet tag o får köra hoj :cool: :hojcbr

Så nu måste jag fråga er som kan lite mer än jag om sporthojar..

# Vilken hoj ska man ta i 30-40.000:- tusen klassen? Yamaha R6 / Suzuki Gsxr?
(iaf de enda jag hittat som ser någolunda moderna ut)

# stor fördel med suzuki's gamla insprut? har R6 insprut i gamla modellerna?

# vilkten TID på året är hojarna som billigast! vinterhalvåret eller hösten??

# borde jag bry mig om hur många mil de gått?!

# kan jag enkelt strypa hoj till 25KW så den blir laglig för mig?

nått annat som skulle kunna va bra att veta?

TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!!!:tuttar

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
R6 1999-2002; Förgasare

GSX-R 600 1992-2000; Förgasare

Vet inte vad du menar med suzukis "gamla insprut", men i den prisklassen du kikar blir det svårt att få någon av dem med sprut. Milen behöver du inte bekymra dig något över om hojen i övrigt är i fint skick och servad enligt intervallerna (folk har sån helvetes milnoja). Allt under 10000 mil är OK enligt mig (du kommer inte hitta en hoj i den klassen som gått tillnärmelsevis 10000 mil).

Svårt att säga vilken av dem du ska satsa på då jag inte har tokerfarenhet av någon av dem. R6:an känns lite modernare om man kikar på runt -00. Ny hoj för yamaha, utan några dumma gamla lösningar som släpar efter. Min personliga åsikt är att R6:an är jävligt mycket snyggare, och de flesta köper ju hoj efter utseende. Det är din bedömning som styr där. Som alltid, provkör!

Strypa till 25kW är ju oftast enklast på en förgasarmotor då du kan köra med enkla brickor eller andra flödeshämmare. Begränsa gasspjäll är en idé dessutom. Både yamahan och suzukin är nog ungefär lika lätta att strypa så länge det är förgasare på de bägge. Som sagt, ska du ha en med sprut får du nog slanta uppåt 50k i alla fall skulle jag tro.

EDIT: Hösten kan vara billigare att köpa under, men generellt tycker jag alltid det är dyrt.
//Morphine

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
Vet inte vad du menar med suzukis "gamla insprut", men i den prisklassen du kikar blir det svårt att få någon av dem med sprut.

Som sagt, ska du ha en med sprut får du nog slanta uppåt 50k i alla fall skulle jag tro.

EDIT: Hösten kan vara billigare att köpa under, men generellt tycker jag alltid det är dyrt.
//Morphine

jag tackar för såpass seriöst svar. Jag ska ju iofs givetvis köra hojen med "full effekt" och inte 25kw, förutom om den är reggad som mer.. där skon klämmer.

Sen menar jag, köper jag en suzuki så kanske det kan bli en 750-1000cc med, då är väl insprut redan från -99 på dom? kanske ingen big deal egentligen..

aja får se tror ändå det blir Yamaha R6 :) eller är det värt att gå dirr på R1 o betala några tusen till?:hihi

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
Jag har en Gsx-r 750-96 till salu annars :)
Den är redan stryp till 25kw på pappret men har full effekt, jag körde den när jag hade mellankort :tummenupp

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
jag tackar för såpass seriöst svar. Jag ska ju iofs givetvis köra hojen med "full effekt" och inte 25kw, förutom om den är reggad som mer.. där skon klämmer.

Sen menar jag, köper jag en suzuki så kanske det kan bli en 750-1000cc med, då är väl insprut redan från -99 på dom? kanske ingen big deal egentligen..

aja får se tror ändå det blir Yamaha R6 :) eller är det värt att gå dirr på R1 o betala några tusen till?:hihi

kör lagligt! inte pga snuten utom pga försäkringen, kör du den som 25kw reggad men inte har den strypt kommer din försäkring royally f... you(ursäkta språket) om ngnt händer

r6 går bra strypt, vänta tills du har åldern inne innan du tar av strypningen.

Kolla försäkring först innan du kör iväg o köper, fb går ej efter strypt effekt dem går efter ursprunglig.

Lycka till med hojsökandet :yoparty

Last edited:

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
ingen
Jag har en Gsx-r 750-96 till salu annars :)
Den är redan stryp till 25kw på pappret men har full effekt, jag körde den när jag hade mellankort :tummenupp

gör den ett par år nyare så köper jag dirr :hihi jävla fin för sin ålder annars!

kör lagligt! inte pga snuten utom pga försäkringen, kör du den som 25kw reggad men inte har den strypt kommer din försäkring royally f... you(ursäkta språket) om ngnt händer

r6 går bra strypt, vänta tills du har åldern inne innan du tar av strypningen.

Kolla försäkring först innan du kör iväg o köper, fb går ej efter strypt effekt dem går efter ursprunglig.

Lycka till med hojsökandet :yoparty

Last edited:

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
EXTRA FRÅGA: är det mycket utseéndemässig skillnad på R6 och R1? är R1 mycket snyggare exempelvis??

98-05 är r1 snyggare, 06-09 är r6 snyggare enligt mig.

r1 ser mycket mer aggressiv ut från modeller 98-05 än r6 från typ samma period sen så tycker jag att klivet r6 tog 2006 i sin design är mycket snyggare än r1, (säger nu inte att r1 är ful)

det är en smaksak.

sen om du e outlaw o skiter i strypt osv. så kan du ju prvsitta både r1-r6 o se vilken du sitter bäst på.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti

Givetvis kommer diverse moraltanter och antimoraltanter dycka upp snart och förgylla ännu en tråd.

<Moraltant>Den ända det är en win-win situation för om du kör ostrypt är försäkringsbolaget. Krashar du allvarligt så kommer hojen bli undersökt av verkstad för att säkerställa att den var strypt, är den inte det kommer din självrisk bli "lite höjd". Sen kommer dom höja premien för alla andra.<Moraltant/>

<Antimoraltant:GasaHelvete>Ska du ändå bara ta trafikförsäkring så kom ihåg detta när du gasar helvete: Sikta på nå' billigt. Så du slipper undan o lägga ut massa pengar som du kan lägga på nytt trimrör så du kan skrämma skiten ur soptanten på slingerbulten och göra fuck-you-burnout vid Sveavägen.<Antimoraltant:GasaHelvete/>

:D

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
tack! :) hehe det kommer inte hända att jag kommer köra strypt, det finns liksom inte i min värld, det enda är att jag oftast kör så lugnt o förståndigt som möjligt och inte tar några dumma risker.
har alltid kört ostrypt och jag har ännu inte stött på några svårigheter eller vatt nära krocken eller så.. (ja jag inser själv hur idiotisk jag låter:näsblod)
sen gillar jag inte heller ordet "försäkringar" då jag aldrig fått ut ett öre genom det, ändå om jag borde fått ut ersättning.
Om du nu kör så lugnt och förståndigt, varför känner du att du skulle behöva köra en Yamaha R6? Det är inte en hoj man kör lugnt och förståndigt med. Yamaha XJ 600 Diversion är en hoj man kör lugnt och förståndigt med. Köp en sån istället. Då blir försäkringspremien mycket billigare och du kommer att överleva den här sommaren också.

Det är en viss skillnad mellan att köra en R6 och din lilla lattevisp.

Och varför "borde" du det? För att du själv tycker det?

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
tack! :) hehe det kommer inte hända att jag kommer köra strypt, det finns liksom inte i min värld.
Sen gillar jag inte heller ordet "försäkringar" då jag aldrig fått ut ett öre genom det, ändå om jag borde fått ut ersättning.

Man kan undra varför du aldrig fått ut något. :hihi
Spelar du enligt försäkringsbolagets regler och har relevanta argument till att få ut ersättning får du också det. Jag själv har alltid fått ut pengar för allt jag blivit av med eller krashat.

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
YZF600 Thundercat är föregångaren till R6 och mycket hoj för pengarna samt helt OK försäkringspremie.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Börja med att som innan sagt kolla försäkringspremien på de hojar du kan tänka dig och anpassa därefter listan på alternativa hojar efter vad du(eller farsan din)har råd med.

Inte helt säkert att r6 är det optimala valet,dyrt oavsett åldersgrupp.

Henrik

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Kolla försäkringar bland hojar med. Försök hitta något så "gammalt" som möjligt för att sedan kunna ha extrapengar för att kunna serva osv. ZX6r från 98 kanske? Har insprutning om jag inte har helt fel. Själv kör jag en ZX6r från 97, 14k billigare i försäkring än t.ex. Honda cbr 600f från 98, något som jag blev väldigt förvirrad av. Så kolla upp försäkringarna innan du köper med. Annars en Kawwa Z750 kanske ? Råsnygga, skön sittställning och BRA med krut för en billig försäkringspeng!

Jag kollade ett tag på bågar runt 02-05.. Min uppfattning var att Yamaha och Hondas sportmodeller var väldigt små, Kawwa riktigt feta och Suzuki ett mellanting där jag trivdes bäst. Är själv 188cm.

Lycka till mate! :D

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Som "wilcan" säger. Kawaskaki eller Suzuki:tummenupp
Sitter kanon på min hoj är är också runt 188cm lång.
Har kommit undan med en billig försäkring dock , då jag samlar en massa hos IF.
Min hoj går med styrpningen i satt helt ok faktiskt. (mc-kompaniets strypningsats)

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Jag kör runt på en CBR 600 fs, dom har insprut och ser enligt mig jävligt bra ut :)

Rekomenderar verkligen den hojen, strypsatser kan du hitta på mckompaniet.se

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
köp gixx 750.

Köp rettan, en gammal 600är slö. Står ju R1 på moppen så klart den är snyggare. Till nästa år slänger du på en turbo.

fast gamla rettor är ju faktiskt bra slöa dom också. :hihi

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept