dB-killer för Aprilia RS 250

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har en RS 250 som vid köp var utrustat med arrows helsystem. Trevligt såklart, men dessvärre följde inget orginalsystem med.

Vi de bankörningar där mätning har förekommit har jag legat på gränsen. Efter att ha trasslat in en massa ståltråd och lite annat skrot fick jag ner ljudnivån såpass att jag fick köra.

Dock vill jag inte ligga på gränsen som jag gör nu. Det vore vansinnigt trist om miljökontorets gråklädda inspektör stoppade en bankörning på grund av mig.

Så, finns det något bra sätt att bygga en dB-killer utan att allt för mycket ändra på avgaspipans mottryck eller är enda metoden att jaga rätt på ett orginalsystem?

Finns det några bra ideer, skisser eller bilder?

Tack.
 

Bifogat

  • IMG_4646.JPG
    IMG_4646.JPG
    157.9 KB · Visningar: 181

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
BorisJR hade i någon annan tråd tips för tvåtaktare, men det gick väl generellt ut på en längre dämpare med fräsch ull i.

Sedan har ju tvåtaktarna annan karaktär på ljudet, så det upplevs "vassare" trots att det är samma dB som på en fyrtaktare.

Har man dessutom tunna/lätta expansionskammare så får man väl ett visst ljud därifrån.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Okej, hemkommen från jobb nu med en nyinköpt dB-mätare från radioshack i Seattle. Alltid lättare att kunna mäta förändringar än att lyssna och tycka.

Att packa om ljuddämparna var givetvis det första som skulle göras. Vidare hade jag fundringar på att ändra utblåset rakt neråt för att ljudet förhoppningsvis skulle tystna något efter att ha studsat i backen.

Först gjordes en referänsmätning. Stativet med dB-mätaren ställdes 2 meter bakom och 2 meter till höger om hojen. Alla mätningarna gjordes med 7000 rpm i friläge.

Först mätte jag med oompackade ljuddämpare utan böjarna. 97 dB.
Böjarna skruvades på och nu mätning gjordes. Fortfarande 97 dB.

Nåja, borra av popnitarna och öppna ljuddämparna. Bilderna illustrerar hur mycket ull där var kvar... :brinnerup

Vaska av dämpardelarna ordentligt och packa om med ny ljuddämparull. Nita ihop och skruva på igen för ett nytt försök.

Med nypackade dämpare, samma plats och samma rpm; 93 dB!
Provade att skruva fast böjarna och lyckades få ner ljudet till 92 dB!


Nu ska man nog våga sig ut på banorna igen utan att oroa sig för att låta för mycket. :)
 

Bifogat

  • resize of IMG_4851.JPG
    resize of IMG_4851.JPG
    216.1 KB · Visningar: 94
  • resize of IMG_4852.JPG
    resize of IMG_4852.JPG
    163.6 KB · Visningar: 87
  • resize of IMG_4853.JPG
    resize of IMG_4853.JPG
    153.3 KB · Visningar: 90
  • resize of IMG_4855.JPG
    resize of IMG_4855.JPG
    106.2 KB · Visningar: 122
  • resize of IMG_4857.JPG
    resize of IMG_4857.JPG
    119.5 KB · Visningar: 101
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Top