DB-Killer ohälsosamt för hojjen ??

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Hej

Jag sitter och funderar på att skaffa ett nytt helsystem. Jag hade tidigare ett Ixil l3x till min Yamaha XJ6, köpte den ny med systemet på, hann köra lite drygt 80 mil innan hojjen tappade allt komp och de slutade med att jag fick en ny motor. Firman jag köpte hojjen av köpte tillbaka Ixil systemet då de inte ville sätta på de igen med tanke på att de inte visste om systemet var felorsaken. Om jag förstod rätt så hade kolvarna gett upp helt, olja i avgaskanal osv.

En fundering jag har haft enda sedan är om de kan vara DB-killern som på sätt och vis kvävde motorn så att den gick sönder?

Vad tror ni, är de helt säkert att köra med DB-Killer? :confused:

Tänkte köpa mig ett IXrace system alt ett Termignoni eller Arrow, inte riktigt bestämt mig ännu.

http://www.youtube.com/watch?v=hXWfCFVSTXU
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Högst tveksam till att det var avgassystemet som var orsaken, på 80 mil får det göra något djävulskt illa om det ska få kolvarna att ge upp helt osv.
Låter väl mer som materialfel på kolvarna eller något annat eller grava handhavandefel.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Eftersom du gillar att dra den mot varvstopet så kanske du gör det lite för väll ofta och motorn tycker inte om det ;)
 

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Tack för alla svar,

Jag är också mycket tveksam till att 80 mil räcker för att ett avgassystem ska påverka motorn såpass mycket. men som sagt detta var mer av nyfikenhet.

Har för övrigt kört 80 mycket lugna mil, man ska ju köra in skönheten i lugn takt :)

Givetvis blir det att mappa samt PCV denna gång, någon som har ett tipps på prisvärda och duktiga personer/företag i stockholm för mappning när man väl kommer dit?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej du eldar inte din motor med ett helsystem+dBkiller.

Jag har ett minne av ett ERF där Mikael Nilsson var tvungen att trycka i en dBkiller i sin pipa, och efteråt vara TVÄRSÄKER på att den var orsaken till att motorn dog.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag vill reka andersson turbo finns på forumet. Sök och du hittar hans namn i flera trådar. Är mycket noggrann och vet vad han gör. Har själv erfarenhet av honom och känner många som har varit där :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har ett minne av ett ERF där Mikael Nilsson var tvungen att trycka i en dBkiller i sin pipa, och efteråt vara TVÄRSÄKER på att den var orsaken till att motorn dog.

Fast det måste jag kalla bullshit från en förare som vill skylla ifrån sig.:D

En dB-killer orsakar i viss mån ökat avgasmottryck, ökat mottryck på toppvarv leder till ökad avgastemp och därmed ökad risk att bränna avgasventilerna. Så i teorin absolut rimligt. Haken är bara att cykeln uppenbarligen tål att gå med original avgassystem med katalysator och det har ofantligt mycket högre mottryck än ett helsystem med dB-killer monterad.

Enda rimliga förklaringen är i så fall att cykeln var väldigt hårt preppad. Höjer man kompet och maxar ut tändningsmappen så att man ligger precis på gränsen till detonationer och stoppar i en dB-killer som höjer tempen på avgasventilerna så kan man gå över gränsen och få grymma detonationer som skadar motorn. Men då är man väldigt långt ifrån en standardmotor....
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Min gamla RSV mille gick betydligt sämre över 7-8000 varv med slip-on+dbkiller än med original ljuddämpare.
DB-killern ströp helt enkelt betydligt mer än originalsystemet.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
min Bmw F800 har acra dämpare och med det följde det med en Db killer som hade en platta precis före avgas utblåset.
det resulterade i att under 4000rpm så va motorn lite stingslig väldigt svag och svarade väldigt dåligt. provade montera bort db killern och då kunde jag köra på 4ans växel på 1200rpm utan att motorn protesterade förutom olje lampan då.
skillnad med och utan på toppvarv kan jag inte märka direkt.
nu kör jag med en annan öppen Db killer som resulterar i protester lite strax under 2200rpm
nu är ju f800 väldigt mager i blandningen så de är extremt känsliga så på min så märks det då tydligt på val utav db killer men bara vid lägre varv.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top