Dela hoj med farsan, bor ej hemma.

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
.
Vad är det för skillnader mellan bil och mc-försäkringar när det gäller sånthär egentligen?
Farsan står som ägare på en bil, som han aldrig använder. Morsan kör den kortare sträckor till jobbet...men oftast är det jag som lånar den. Bor inte längre hemma och står skriven på annan adress. När det gäller bilen så har jag för mig att det inte ska vara några problem, det är ju inget ovanligt med att jag skulle låna föräldrarnas bil.
Om farsan nu köper en motorcykel, som han antagligen inte skulle använda speciellt ofta, och jag skrotar den? vad gäller då? måste vill finnas någon slags försäkring som tillåter detta? :3freak

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Sök på skenförsäkring så hittar du säkert en massa trevlig information.... :tummenupp

John84

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
.
Fast nu handlar det ju inte om skenförsäkring iom. att farsan både betalar för cykeln och försäkringen? Jag lånar den bara... Samma sak som med bilen.

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
A© skrev:
2071857 Sök på skenförsäkring så hittar du säkert en massa trevlig information.... :tummenupp

förstår inte varför allas inställning till detta är så aggresiv? min pappa har hojen jag använder på sitt namn... nu bor jag hemma, så det är inget problem.. men han kör den ibland med.. så om jag hade haft den på mitt namn sen när jag flyttar, så är det han som kör på skenförsäkring? ähh..
ärligt talat så gör det inget, kan dom inte bevissa att det endast är du som kör den på någon annans namn så har bolagen inget att komma med... inte de som kör bredvid heller enligt mig.

ja det finns försäkringar, enligt folksam så är det alla som tillåter att man lånar ut fordonet.

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
John84 skrev:
2071865 Fast nu handlar det ju inte om skenförsäkring iom. att farsan både betalar för cykeln och försäkringen? Jag lånar den bara... Samma sak som med bilen.

:corn

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
John84 skrev:
2071865 Fast nu handlar det ju inte om skenförsäkring iom. att farsan både betalar för cykeln och försäkringen? Jag lånar den bara... Samma sak som med bilen.

Då låter det inte som att du skenförsäkrar. Då låter det bara som att du är bortskämd :rolleyes:

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
fahrenheit skrev:
2071876
ja det finns försäkringar, enligt folksam så är det alla som tillåter att man lånar ut fordonet.

dock så brukar det vara en förhöjd självrisk på 10k om något händer.

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
SirBarret skrev:
2071887 dock så brukar det vara en förhöjd självrisk på 10k om något händer.

beror nog på... så är det iaf på bilsport & mc.. vert inte hur det är på dom andra.. men det är inte skenförsäkring iaf..

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
fahrenheit skrev:
2071890 beror nog på... så är det iaf på bilsport & mc.. vert inte hur det är på dom andra.. men det är inte skenförsäkring iaf..

Vet inte vilka bolag som har det så. Det är skenfösäkring om det inte är den huvusaklige brukaren som står för hojen, :7peta lånar man hojen av sin farsa någon gång då o då så är det inte skenförsäkring. så tycker jag iaf, men många har OLIKA, VÄLDIGT OLIKA åsikter om det här på SH. :tummenupp

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
SirBarret skrev:
2071898 Vet inte vilka bolag som har det så. Det är skenfösäkring om det inte är den huvusaklige brukaren som står för hojen, :7peta lånar man hojen av sin farsa någon gång då o då så är det inte skenförsäkring. så tycker jag iaf, men många har OLIKA, VÄLDIGT OLIKA åsikter om det här på SH. :tummenupp

jovisst, jag har märkt detta.. men är inte det upp till bolagen att göra en förklaring på vad ordet innebär för dom?

EDIT: ring bolaget man ska försäkra och förklara sitiuationen för dom, då kan dom säga om vad dom tycker om detta.

Last edited:

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
fahrenheit skrev:
2071904 jovisst, jag har märkt detta.. men är inte det upp till bolagen att göra en förklaring på vad ordet innebär för dom?

Jo klart att det är det, och det gör som oxå när dom säger "huvusaklige brukaren som står för hojen" om betalar premien. Men detta gäller ju ändast vid Hel försäkring. Samt att om du lånart hojen sen kör omkull så är det ordinarie självrisk + en högsumma...

Men håller med dig att det är helt upp till FB o avgöra vad man ska få i ersättning.

fahrenheit skrev:
2071904
EDIT: ring bolaget man ska försäkra och förklara sitiuationen för dom, då kan dom säga om vad dom tycker om detta.

:tummenupp

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
SC50 SSMH
grabbar, kolla med f-bolaget om den gäller när du kör, för min egen del står farsan som ägare till min hoj för att försökringen kräver det men eftersom jag vill kunna köra så har vi sagt det till bolaget och premien blir högre, men det är iaf ingen skenförsäkring.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024