Dela med er, hur kuggade ni uppkörning?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vägrar svara på frågan då det lär vara många som "bräker" ut att "jag minsann aldrig blivit kuggad". Men läser med nöje det dom som delger svaret på frågan ?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har kuggat två gånger. Ena gånger var för att jag körde upp privat och besiktningsnissen hade väl inte kuggat sin kvot den veckan. Andra gången var egentligen för jävlig. Ni får sitta ner för denna för det är en lång och eländig historia.
Jag hade blivit av med körkortet när jag var 21 för jag körde med dåliga däck på bilen och efter att jag åkt dit för olovlig körning två gånger så tog jag en paus från bil och mc-körande på ett år, men sen var det dags igen och jag körde upp för bil och det gick bra och skulle sen köra upp för MC. Jag hade lånat min kompis FZR600 och övningskört en del med denna för att få in manöverproven. Jag körde upp, allt gick bra och jag skulle få mitt tillfälliga körkort då jag och min polare skulle köra upp till hultsfredsfestivalen samma dag. Då säger besiktningsnissan att jag inte klarade det för att jag körde för fort. Jag förklarade att jag INTE körde för fort, jag höll mig på gränsen hela tiden och att bara en idiot skulle köra för fort på en uppkörning. Jag hade även kört MC sen jag var 16 så jag var ingen nybörjare direkt. Men det var Nej där.
Senare testade vi hastighetsmätaren på polarens hoj och den visade fel så vi kontaktade besiktningseländet med denna information men det sket de i. Jag fick köra upp igen helt enkelt och anpassa hastigheten efter vad jag visste om felet med mätaren. Jag var tvungen att vänta i 1,5 månad och sen skulle jag köra upp igen. Jag kom dit och skulle nu visa upp en reg.bevis. Jag hade inget då detta inte varit aktuellt tidigare, det var nya regler. Så det var bara att åka hem igen. Jag fick en ny besiktningstid veckan efter och åkte fem mil i ösregn för denna och när jag kom dit fick jag veta att jag inte fick köra upp på polarens FZR600 med 98hk för den var ju strypt på pappret till 32 Kw, och gränsen låg på 35 Kw. Jag blev fly förbannad och åkte hem och bestämde mig för att körkort för Mc behövdes inte utan jag kunde gott köra utan.
Efter en stund besinnades jag av mina släktingar så jag kontaktade en trafikskola och körde ett par lektioner på deras gamla skrutt och så körde jag upp på den istället. Dess hastighetsmätare visade OCKSÅ fel men då jag fick veta det redan från början så gick det bra ändå, samma uppkörningsnissa som första gången och jag fick till slut mitt körkort.
The End.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Mins att högfartsbanan var längre på uppkörningen så jag missbedömde konerna som också var väldigt mörka och nötta, det regnade så det blev lite extra svårt att bedöma. Bromsa runt lite sisådär och svängde tillbaka till uppkörningsgöbben och förklarade jag missbedömde banan, det var lugnt och nästa försöket gick det bra. Jag kuggade aldrig men hade säkert kunnat det om han var en sur prick. Vilket man läst här. Dock var jag inte nervös så kanske det spelade roll. Hade haft lätt mc sen 16 och moppe och det här var uppkörning för tung mc, var jag 22 då? Kanske tror det var 22 år om man hade mc kort innan annars är det 24 år? Är så dålig på ”paragrafer” zoonat ut på sånt ?. Är ju 33 nu så det var ett tag sen. Aldrig varit läshuvud så skrivningen för lätt mc tog två gånger. Men det slapp man för tung om man hade i mitt fall a1 innan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Själv född -59 tog A-kortet 44 år efter B-kortet. Enkelt? Nej, dett blir inte lättare med åren, jag lovar!!! Men det gick bra, vid första försökt.
Förra året!!! Gratulerar, men varför just då?? Var fanns hojintresset innan? (kvävt i sin linda av karriär, familj, ekonomi????)
Som du säger - det borde inte bli lättare med åren så du måste ha varit väldigt motiverad.
När jag tog AB-kortet hade "alla" haft moppe så vägen till mc via uppkörning för bil var helt naturlig. Några - med god ekonomi och positivt inställda föräldrar - tog körkort för lätt mc vid 16 och köpte en Silverpil eller KS100. "Vi andra" fulkörde mc på kompisarnas hojar. Sedan vid 18 så blev det snabbt hojköp efter diverse sommarjobb - och därefter har det fortsatt med diverse avbrott av olika skäl. Räknade igenom alla hojar genom åren och det blev snabbt en rad av roliga minnen o dåliga affärer...........
(tog bort förra inlägget, det blev lite mycket OT)
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Saxar in min historia här också:
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Min körteknik var skit på första uppkörningen. Usel.

Hade noll spårval, ingen som helst plan om det skulle nypa i en kurva.
Hade inte en susning om motstyrning.
Ingen schwung genom kurvor.
Låg i mitten på enkelriktade gator.

En del av mig tyckte han som förrättade var en idiot där och då.
Med distans så inser jag hur jäkla mycket jag utvecklat körningen sen dess och att han onekligen hade rätt.

Därför ställer jag mig alltid i förrättarens hörna när det är såna diskussioner. De vet vad de letar efter. De vet vad de inte vill se.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Glömmer aldrig när jag kuggade första uppkörningen 16år och några dagar gammal. Min kurvteknik passade nog bättre på bana, jag tog ut svängarna och skar snyggt in till apex. ?
Dålig placering och yviga svängar tyckte körkortsförättaren. ?
 

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Jag körde Husqvarna 258A i lumpen och fick förarbevis på det men fick även möjligheten att köra upp för körkort vilket (bara) hade gett mig kort för lätt mc. När dagen väl kom hade det snöat och vid ngt broms- eller slalomprov gled jag såklart omkull och gled förbi inspektören på låg höjd i nivå med hans knän. Efter det struntade jag i hojkortet i det militära men det som var trist är att jag även hade kört upp för E-kort med lyckat resultat men det försvann någonstans i det militära systemet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top