Dela vevparti/pressa i nya ramlager YZF 426

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har nu äntligen delat på mitt YZF 426 01 block.
Behöver tips på firma som kan hjälpa till att pressa ur vevparti/ramlager samt montera ny vev med rätt toleranser etc.

Tips på bra firma/person i Stockholmstrakten?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipset, men det blir ett jäkla meck då jag inte kan få ur vevpartiet ur blocket utan en hydraulpress. Måste således skicka iväg hela blockhalvan vilket känns lite dyrt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ingen annan med tips?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tack för tipset, men det blir ett jäkla meck då jag inte kan få ur vevpartiet ur blocket utan en hydraulpress. Måste således skicka iväg hela blockhalvan vilket känns lite dyrt.

Varför sitter veven fast såpass att den inte går att få ur, är det inte vanliga kullager som ramlager på en sådan?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen :)
Får kika from nästa vecka då.

Hela vevpartiet sitter pressat i ena blockhalvan. Enligt manualen skall man använda "crank removal tool", något som jag ej har tillgång till. Blocket är enkelt att dela, men vevfan sitter pressat i andra blockhalvan. Ramlagren är enkla att montera/demontera med kylning/värmning. Klart enklast med press om man har tillgång till dito.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
426:an har väl Kullager i båda halvorna? = Du måste pressa i/ur veven ur båda halvorna!

2-takts crossarna har samma princip för att inte veven ska rotera inuti kullagret = vevaxeln slits ut i lagerläget. Det har jag varit med om 2 gånger och fått byta komplett vevaxel. Ej kul!

Jag har tillverkat verktyg för att pressa ihop allt. Frågar du snällt och bjuder på en öl får du låna det, bara du kommer ihåg avsändaren! =)

För att pressa isär allt kan du bonne tillverka nånting. Blocken sitter ihop hårt, men det är inte omöjligt med hemmabyggen! Jag har byggt en egen "jigg" för att pressa isär. Inte alls avancerat!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tack för tipsen :)
Får kika from nästa vecka då.

Hela vevpartiet sitter pressat i ena blockhalvan. Enligt manualen skall man använda "crank removal tool", något som jag ej har tillgång till. Blocket uär enkelt att dela, men vevfan sitter pressat i andra blockhalvan. Ramlagren är enkla att montera/demontera med kylning/värmning. Klart enklast med press om man har tillgång till dito.

Prova att värma med värmepistol eller gasol på utsidan runt lagersätet. Har du flyt ramlar veven ut av sig själv.

Var försiktig om du använder gas så du inte eldar på för hårt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Att splitta blockhalvorna är inte svårt alls. Ramlager sitter i båda blockhalvorna, men är endast pressat i den ena, fråga mig inte varför? Lånar jättegärna verktyg Micke :)
Men hur fasen får man ihop allt igen? Det behövs väl indikatorklockor/jigg för att få ihop allting igen?

Bifogar en bild så att ni kan se blockhalvorna.
 

Bifogat

  • 523910_10151914886955314_1489145540_n.jpg
    523910_10151914886955314_1489145540_n.jpg
    73.9 KB · Visningar: 243
  • 292347_10151914885630314_424539750_n.jpg
    292347_10151914885630314_424539750_n.jpg
    51.3 KB · Visningar: 233

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skall tilläggas att det ena ramlagret inte var svårt att få ur alls. Värme av blocket med gas+kylning av lagret med is + lite knackande så kom det ur rätt så enkelt.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tror allt att ramlagret ska ha pressfattning på transmissions sidan oxå. Kan va slitet lagerläge i blocket, hög belastning där från transmisionen och flexande vevaxel. Kolla om vev och lagerläge har släpspår från lagerrotation.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Såg nu att du värmt ur lagret från blocket men veven kan fortfarande va sliten på axeln
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Skall tilläggas att det ena ramlagret inte var svårt att få ur alls. Värme av blocket med gas+kylning av lagret med is + lite knackande så kom det ur rätt så enkelt.

Så skall det släppa på andra sidan oxå, men någon kan ju ha limmat om läget är slitet.

Slå hårdare...............
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det märkliga är att i Yammas servicemanual så anges det att blocket kan delas utan "casesplitter", dvs den kan tas isär utan att dra isär med specialverktyg.

Kika på denna video i slutet + 8 min, förvisso en YZF250, men motoruppbyggnaden är densamma.
http://www.youtube.com/watch?v=H2L2xQ48-7s&feature=relmfu
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har jagat som fan idag på nätet efter ramlager till hojen, men lyckas inte finna några. Tips?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top