Demontera cykel

Gick med
29 Sep 2007
Håller som bäst på att försöka montera isär min gamla trotjänare till cykel som efter många års trogen tjänst behöver en genomgång. Två problem har dock satt stopp för det fortsatta arbetet. 1. Jag får inte loss vevarna från deras infästningar i vevlagret. 2. Jag får inte loss kuggkransen bak.

Allt är Shimano standardprylar (Deore-vevar och Acera-växel)

Hur lossar jag dessa och går det att göra med standardverktyg?

Är det standard fyrkants-presspassning på vevarmarna mot lagret kan det vara ett smärre helvete att få loss den skiten.

Kör med ett riktigt vevarmsverktyg för att försöka få loss det på bästa sätt. Tillsammans med en varmluftspistol finns det viss möjlighet att du får loss det.

Om du har tänkt att byta vevarmar samt lager hade jag gått loss med hårdare grejer (strunta i att sakerna gått sönder, läs: vinkelslip) och slängt på ett ISIS-lager istället med "splajnade" vevarmar.

Ena pedalen är vänstergängad. Verktyg för lossning av armar å kassett köper du för en hundring på biltema.

Last edited:
Vevarna sitter på en konisk fyrkantig tapp och dras loss med en avdragare som gängas in i centrum på vevarmen, absolut inte kloavdragare!

Kransen lossas med en hylsa som passar splinesen i låsringen samtidigt som man håller kransen med en kedjepiska, alternativt har du en gängad krans då håller man inte kransen med kedjepiska och man använder en annan hylsa (som man enklast sätter i skruvstycket och sedan lägger man hjulet på och vrider)

Rev på min Cannondale mtb, det satt bra. Köpte verktyg och hade mekställning sedan tidigare, min knakade friskt helt plötsligt o därför rev jag, läste på lite och som tipsen lydde räckte det med att fetta in skiten runt lagret så höll den käft sen. Nu några år senare är den fortfarande lugn.

Verktygen kostar inget speciellt men hoppa över de billigaste för detta jobb samt att ställning är bekvämt och kostar några kr till. Eller så lämnar du in dräparen, förvånansvärt billigt att serva cyklar i mina ögon. Lämnade in bakfälgen, Crossmax SL med helvetesekrar, till en lokal cykelräv för riktning. Han bara sucka "-Vi får se om det går." och gick gjorde det :tummenupp Har för mig att jag pröjsa 120:- med kvitto.

mavic-crossmax-sl-disc-mtb-rear-wheel.jpg

Last edited:
Biltema har hylsor för att lossa kuggkransen bak. Skulle gissa att dom även har avdragare för vevpartiet.

Med tanke på hur sällan man behöver dessa verkyg så håller dom nog flera livstider trots att det är biltema-skit.

Njae, om Biltemas verktyg går att låsa fast så visst, annars skulle jag kosta på dom extra slantarna på ett som faktiskt går att skruva fast, ett exempel:

http://www.cykelkraft.se/Produktlis.../QBTL-20/False/QBTL-20/D1001_Artikelkod.dhtml

Verktyget jag har gick inte att låsa (hade inga prylar att konstruera eget med) och jag slant nog tre ggr innan jag fick loss skiten, var nära på att ge upp för att inte sabba för mycket. Tillslut tog jag en hammare o tjonga till medans jag drog så löste det sig men ovan verkar enklare :)

Nu blev jag småsugen på cykeläventyr igen, jäkligt skönt när man fått upp kondisen rent allmänt och jag kan (typ) inte springa. Lite inspirerande (nåja) bilder för samhällsnyttan:

24861504.jpg

24861490.jpg

19729509.jpg

27451501.jpg

27451497.jpg

20421583.jpg

20421566.jpg

Men låt er inte luras, vi har "Pacific blue"-snutar hemma i Svedala också, han såg oroväckande snabb ut :tummenupp
27450907.jpg

Bara gå in på biltema och handla...

54017
27023
54019

Sen e det bara köra igång ;) (Kolla bara så att du får rätt hylsa till ditt vevlager!)

//Tapper

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...