Den eviga diod-blinkersfrågan ...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jaha, då var hojen tidigt vårpimpad med streetfighterlampor, miniblinkers, moddat avgassystem, ny vindavvisare, nya dekaler, gaffelväska mm.Ser mer ut som en välvårdad och polerad rat-bike mixning ha ha ... Problemet har väl varit blinkersen som levt sitt eget liv under denna omkoppling där det blinkade okey fram men gick bananas när även bakdelen skulle bytas ut.Då blinkade alla samtidigt som varningsblinkers för att sedan slockna helt.Bytte reläet som då hade lagt av till det nya diodreläet.Kopplade bort bakblinkersen igen men nu blinkade de två fram samtidigt och lika fort !?.Kopplade in en fram och bak på samma sida och nu funkade det helt okey med en normal blinkfrekvens.Någon som har länken till där detta problem tidigare varit diskuterat och jag har för mig att man löste problemet.Annars ger jag fan i att svänga åt fel håll.Thanks ... :crash
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
När jag monterade mina diodblinkers (4st) så använde jag endast två motstånd på visserligen 50w styck..
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Jag satte dit ett motståndsoberoende blinkersrelä från biltema som fungerade utmärkt, 49 kr eller så. Pluspol till vanliga sen minuspol drogs via en kabel till batteriets minuspol.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag satte dit ett motståndsoberoende blinkersrelä från biltema som fungerade utmärkt, 49 kr eller så. Pluspol till vanliga sen minuspol drogs via en kabel till batteriets minuspol.

Har använt ett motståndsberoende blinkersrelä som ger rätt hastighet på blinksignalen när det originalmonterade gav upp men trots detta så blinkar alla fyra samtidigt om jag har mer än två blinkers inkopplade.Spelar heller ingen roll åt vilket håll jag blinkar när t ex vänster bak och framblinkers går igång oavsett om jag för reglaget till vänster eller höger.Därav blinkar naturligtvis alla om samtliga är monterade.Helskumt. :va Har inte strulat och mixat ihop sladdar heller när jag metodiskt bytt var blinkers för sig.Skrattade hejdlöst en period åt hela proceduren (förmodligen mycket pga ölen).Finns ju inget annat än blinkersreläet som kan strejka om nu inte detta nya relä också är kaputt.Hojen är kanske besatt. :crash

Angående din förklaring "Pluspol till vanliga sen minuspol drogs via en kabel till batteriets minuspol." Har jag missuppfattat något eftersom jag trodde att det räckte med enbart ett motståndsrelä utan en extradragning till batteriet !?.
 
Last edited:

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Om du har endast en blinklampa för både höger- och vänsterblink i instrumentpanelen så sitter felet där. Strömmen går helt enkelt genom indikatorlampan och sedan genom andra-sidans-blinkers, till jord. Det är så lite ström att vanliga lampor inte lyser, men med LED funkar det ej. Lösningen kan vara att ta bort indikatorlampan, prova det. Vill du absolut ha den så kan det lösas med ett par dioder (ej lysdioder) före lampan. Det har beskrivits redan i otaliga blinkerstrådar.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om du har endast en blinklampa för både höger- och vänsterblink i instrumentpanelen så sitter felet där. Strömmen går helt enkelt genom indikatorlampan och sedan genom andra-sidans-blinkers, till jord. Det är så lite ström att vanliga lampor inte lyser, men med LED funkar det ej. Lösningen kan vara att ta bort indikatorlampan, prova det. Vill du absolut ha den så kan det lösas med ett par dioder (ej lysdioder) före lampan. Det har beskrivits redan i otaliga blinkerstrådar.

Där ser man, där ser man.Mycket riktigt så slutade den enda blinkersindikatorn i instrumenteringen att lysa i samband med att original blinkersrelä gav upp.Ska ta och prova ditt tips nästa gång jag ska pimpa vidare.Tack för svaret så länge.Synd, då var kanske inte hojen besatt. :hej
 
Last edited:

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Angående din förklaring "Pluspol till vanliga sen minuspol drogs via en kabel till batteriets minuspol." Har jag missuppfattat något eftersom jag trodde att det räckte med enbart ett motståndsrelä utan en extradragning till batteriet !?.

Fick lära mig att den behövde kopplas till minuspolen för att kunna skicka all överflödig ström dit. LED-blinkersen drar ju betydligt mindre än vad frontblinkersen gör. Verkar som ditt problem är löst dock.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top