Den eviga frågan: Hjälm och glasögon!

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Hoj
Kawa Z1000 -05
Hej är en sån där glasögonorm och planerade att köpa ny hjälm. Tänkte kanske prisklass runt 3-4k.
NEJ, jag tänker inte skaffa linser.

Dessutom får det gärna vara ganska låg vikt som möjligt då jag får lite problem med nacken annars så en öppningsbar hjälm går fetbort även om det är smidigare.

Ska påpeka att jag sökte innan jag la upp nytt ämne men trådarna jag hittade var flera år gamla så tänkte att jag gör en ny :p .

Bomba gärna med förslag ^^

Med Vänliga Hälsningar Tobbe

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du kan välja de mesta, jag brukade ha solglasögon innan ja skaffade solvisir och inte en enda hjälm har varit omöjlig för detta.
har testat Biltema, LS2 samt Nolan med solglasögon. samtliga utan problem.

Det bästa är nog o dra till en butik o känna på hjälmarna med glasögon. Alla har vi ju våra egna huvudformer så hjälmar passar olika.
T.ex. Ja o kompisen har samma storlek på Nolan (medium) men jag fick välja modell N86 och han N64 för jag kunde inte ha hans hjälm o han inte min. huvudena var helt enkelt formade olika :)

Lycka till i jakten :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En hjälm ska sitta tight på skallen om den ska ge rätt skydd så hur du än gör kommer glasögonen att vara störande. Har ett par glasögon med rätt platt och bred skalm och det funkar fint i min AGV GP-Tech hjälm.

Glasögonens bågar är långt mer avgörande för hur dom funkar att ha på sig när man kör hoj än hjälmen. Ett par glasögon med tunna eller klena bågar kan nog vilja röra på sig mer och "äta sig in" runt öronen lite och skapa obehag. Samma gäller såklart tjockare bågar, men jag upplever då att breda skalmar är bekvämare än tunna.

Åk till en MC handlare och prova diverse hjälmar. Grymt svårt att ge rekommendationer över nätet då huvuden ser väldigt olika ut.

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Hoj
Kawa Z1000 -05
all right, tack för svaren. Har tittat lite på nolan faktiskt verkar vara ganska prisvärda också. Får väl se vad jag hittar :p

Raderad medlem 51742

Guest
Har ibland glasögon när jag kör hoj, men försöker oftast ha linser, mest pga att glasögon lätt immar.
Många hjälmar har "spår" för glasögonen, bl.a. arai som jag kör med och som funkar väldigt bra för mig. En del hjälmar jag provat har dock haft spåren lite fel så glasögonen "svävat" lite ovanför näsan, vilket varit sjukt irriterande.

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns ju t ex skidglasögon med dubbelglas, vilket ger samma princip som pinlock. Gissar att anledningen till att vanliga glasögon inte har denna funktion är att det tar för mycket plats och att glasögonen då skulle bli för tjocka och otympliga. Dessutom påverkas ju de optiska egenskaperna en aning, så det skulle i såna fall vara glasögon man inte vill använda till vardags, utan enbart vid mc-åkning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Behandla glasögen med hydrofobisk spray borde ju rent teoretiskt hjälpa lite mot imma? Typ som den här: http://www.acs.org/content/acs/en/p...nti-frost-and-anti-fog-coating-for-glass.html
Inte för jag testat, trots att jag helt skiter i pinlock för att mina glasögon ändå immar igen, även om visiret inte gör det.

Alla hjälmar jag haft har funkat med glasögon, så det är bara att hitta en som sitter bra på huvudet som sagts tidigare.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping