Den första "långa" resan!

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Tjena! Vet inte om jag skriver på rätt forum del men men...
Det är så att jag har köpt en MC som jag ska hämta ifrån Jönköping (ca 4tim ifrån Sthlm) och ska ta tåget ner och sedan köra MC:n tillbaka.
Det jag vill komma fram till är; Vad för redskap är viktiga att ta med sig på denna resa då vad som helst kan hända på vägen upp, exempelvis punka, motorhaveri etc.

Tacksam för svar!
:)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
visakort, körkort, mobil så klarar du allt. Kolla hojjen noga innan du kör så du vet att allt är okej. Regnar det skadar det inte med regnställ/goretex. Blir du riktigt blöt blir det snabbt kallt och 20mil i blött skinnställ suger! Pausa hellre ofta om du känner dig osäker på en så lång resa!
 

stockis89

Medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Söderköping, Emmaboda
Hoj
Yamaha MT07
OM du redan har motorhaveri i tankarna så borde du nog ha följebil :)

Naej men beror ju på vad det är för hoj. Jag skulle nog bara ta med en liten verktygslåda, körkort och mobil.
Lycka till :hej
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Beror väl på om däcken mm är fräscha eller inte, om allt ser ok ut så skulle iallafalla jag inte ladda upp med ngt speciellt, bara stanna och rör på dig lite om det börjar kännas stelt.

Och Jönköping är trots allt normalt inte längre bort än runt 2,5 timme och den tiden är man också ute på en normal kvällstur utan ngn större planering, du kommer att klara dig fint, njut av den nya hojen så passerar milen utan problem...:)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Äsch men lika bra. Ta med din en polare som kör upp med pickup, som noggrant följer efter dig med 2-4 meters avstånd. Ha med bensindriven elgenerator, dator, mikrovågsugn, 24 dagars matranson mm...

Nej skämt åsido. Allt löser sig, du behöver inte ha mer än hojen och ditt visa kort. Du kommer komma hem endå :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Oj, jag trodde du skulle till Kapstaden eller nåt:confused:

Hur långt är det mellan Jkp o Sthlm? 30 mil? Du kanske skulle ta med dig ett tält :)
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Oj, jag trodde du skulle till Kapstaden eller nåt:confused:

Hur långt är det mellan Jkp o Sthlm? 30 mil? Du kanske skulle ta med dig ett tält :)

Haha :) är bara lite nojig då det är min första hoj och första resa :D Men som sagt det ska nog gå finfint!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Deras tankväska fungerar bra, om det är plåttank, står sig mot skyfall och lagom stor för mobil, plånbok etc.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Tankvaska-mini-82610/


Kom ihåg att magnetväskor hemskt gärna avmagnetiserar bankkort.
Jag trodde det var kvaliten på korten som var kass, när de bara funkade i några månader, innan jag fattade att det var tankväskan som ställde till det.

Annars låter det som en skön utflykt på nya hojen, på trettio mil ska väl inget behöva hända!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Först tänkte jag att "nej, nu får du skärpa dig... det är bara en vanlig hojtripp"... men så läste jag Ducati. :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du ska nog ha kontokort så du kan tanka, körkort att visa för polisen om de vill se det, samt mobil. 30 mil är ingen sträcka att tala om, men E4 är helt sanslöst tråkigt på hoj. (Plus att om det är din första hoj kommer du vara stel i nacken, ha ont i röven och ryggen)
Du kommer nog att få tanka en gång på vägen med, men vet inte hur långt man tar sig med en monster på en full tank riktigt.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Haha :) är bara lite nojig då det är min första hoj och första resa :D Men som sagt det ska nog gå finfint!

Du ska inte ut i en öken helt ensam. Även om något går åt skogen så finns folk som hjälper dig. Ha med dig ett parsolbrillor och fundera istället på var du ska stanna och köpa glass på vägen hem

Sen så är 30 mil absolut ingenting :D det är ju en vanlig söndagstur. En långtripp är nog egentligen över 200 mil (i mitt tycke)

Förutsatt att du inte är en sån MC kille som kommer köra till mc donalds för att ragga brudar och sen köra hem igen. Då kanske 30 mil är rätt långt
 
Last edited:

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Du ska inte ut i en öken helt ensam. Även om något går åt skogen så finns folk som hjälper dig. Ha med dig ett parsolbrillor och fundera istället på var du ska stanna och köpa glass på vägen hem

Sen så är 30 mil absolut ingenting :D det är ju en vanlig söndagstur. En långtripp är nog egentligen över 200 mil (i mitt tycke)

Förutsatt att du inte är en sån MC kille som kommer köra till mc donalds för att ragga brudar och sen köra hem igen. Då kanske 30 mil är rätt långt

Nä sån är jag definitivt inte :lol
Jag är ganska van med långa turer så 30mil kommer nog inte kännas mycket, och så har man ju det roligt när man kör, gentemot med att köra bil
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kom ihåg att magnetväskor hemskt gärna avmagnetiserar bankkort.
Jag trodde det var kvaliten på korten som var kass, när de bara funkade i några månader, innan jag fattade att det var tankväskan som ställde till det.

Annars låter det som en skön utflykt på nya hojen, på trettio mil ska väl inget behöva hända!

Biltemas tankväska är bankkortcertifierad :tummenupp

Nä men jag har inte haft något strul med det iaf efter några tusen mils användning.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Som andra sagt. Visakort, körkort och mobil. Härifrån till stockholm är ju knappt nått avstånd även om man tar den lite roligare turistvägen utmed vättern första biten.

Vet inte hur stor tank hojen har men extremt högt räknat i lands/motorvägsfarter är ju 1 liter milen.

Själv kommer jag 36 mil från fullt till akutlågt men så har förmodligen min hoj större tank också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Biltemas tankväska är bankkortcertifierad :tummenupp

Nä men jag har inte haft något strul med det iaf efter några tusen mils användning.

Haha, "bankkortcertifierad"... Nej, då är det såklart inga problem!

Faktum är att jag aldrig haft plånkan i väskan, utan bara i innerfickan.
Mina bekymmer beror nog på att jag har ovanan att lägga armbågarna på knäna (och bröstet på tankväskan) på motorvägskörningar, då hamnar plånkan inge bra...
Synd bara att det tog mig år av irritation innan jag förstod sambandet!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä sån är jag definitivt inte :lol
Jag är ganska van med långa turer så 30mil kommer nog inte kännas mycket, och så har man ju det roligt när man kör, gentemot med att köra bil

Hehe, kör småvägarna och inte E4 om du vill ha roligt på vägen. Det är en mördande tråkig väg, och man börjar alldeles för lätt ligga och mosa på i lite väl höga hastigheter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top