Den mest menlösa musikstilen?

• Thread starter Merovingian
  • Start date

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Techno tycker jag är väldigt meningslöst, fast det är ju inte musik. :brinnerup

Tvärtom. Techno, alltså musikstilen techno som knappt någon av dem som säger sig ogilla techno har hört, är en av de musikstilar som brutit helt ny mark och skapat oräkneliga undergenrer. Att det inte är just din favoritstil förändrar inte detta. :)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ni har fel allihop. :mattias

Saken är den att om jag så stoppar upp en blockflöjt i rektum och drar på en rökare och det påverkar någon, vem som helst på något som helst sätt så är det inte meningslöst.
Allt annat är bara era personliga referenser.

Jag har pysslat med musik i över 25 år och lyssnat intresserat på musik sedan jag låg i pungen, allt från The Beatles till Morbid Angel till Thore Skogman och är man inte en av de där kukhövdade ständiga kritikerna som ALLTID lyckas hitta nåt att klandra på så finns det nånting att hämta ur all musik.
Om du befinner dig i en situation när du inte tycker om en musikstil så förstår du den troligen inte.
Ta Blues till exempel, de flesta kan väl lyssna till en blueslåt utan att kräkas, men ska du verkligen uppleva blues så måste du ta åt dig musiken ordentligt. Det handlar om sinnesstämning.

En sak jag har märkt bland kreti och pleti jämfört med oss lite finare människor som begriper sig på musik mer än att lyssna på skrålradio är att vi LYSSNAR på musiken på ett helt annat sätt. Det är lite som talesättet "man åker bil men man KÖR motorcykel" så att ni har nåt att relatera till.
När det gäller dansband och "techno" (dunka dunka) så kan man väl generalisera med att de flesta "lyssnarna" egentligen inte är ute efter det klassiska musikaliska värde som en person som lyssnar på tex Mozart är ute efter. De vill helt enkelt ha nånting som det passar sig att slänga runt de lurviga arbetarbenen åt så att de kan locka nåt medelålders rov isäng på snabbast enklaste vis.

Faktiskt till med fri improviserad trumpetjazz har en mening, det är bara det att 99,9% av jordens befolkning inte har en aning om vad som egentligen försigår.

:)

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Music is like candy, you've got to remove the rapper.

:rofl
Håller med. Dansband är så himla glättigt, och tralligt, och "livet-är-helt-underbart-i-vår-villa-med-volvon-vovven-och-våra-2.5-barn". Det riktigt kryper i skinnet på mej när jag hör dansbandsmusik. :gnissla
Inte för att jag älskar dansband, men du har fel. :fakta
[YOUTUBE-ID]orSndVeHaDI[/YOUTUBE-ID]

Man börjar ju grinahahaaa, så sorgligt är det.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Finns en jag kommer på: dödsmetall, jag har aldrig förstått meningen att lyssna på folk som bara skriker i mikrofonen med massviss med elgitarrer i bakgrunden i någon kass takt. Det värsta är när dom tar en känd låt och "dödsmetalliserar" den, fy tusan. Inte blir det bättre att det finns en radiokanal i Stockholm som spelar en del av denna musik :gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag föredrar det mesta elektroniskt skapade som på någotvis kan härledas åt Techno. Även om det har en massa andra namn beroende på diverse faktorer, i jämförelse med det som spelas på populärradiostationer som Rix,mix och allt vafan de kallar sig...
"Populärmusiken", ja alltså den som säljs mest, torde vara mest WT för övrigt... Eftersom majorieten är just WT. Ende.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hmm, bara en som nämnt emo hittills. Jag tycker dock det är jävligt bra.. lyssnar på det mesta inom "emo core" förutom dead by april. Dom kan äta mig.

Men den musikstil som är riktigt jävla kass är sån här viking rock. Det är nog det mest WT som finns.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Finns en jag kommer på: dödsmetall, jag har aldrig förstått meningen att lyssna på folk som bara skriker i mikrofonen med massviss med elgitarrer i bakgrunden i någon kass takt. Det värsta är när dom tar en känd låt och "dödsmetalliserar" den, fy tusan. Inte blir det bättre att det finns en radiokanal i Stockholm som spelar en del av denna musik :gnissla

Jag brukar alltid ratta in Bandit när jag är i eller i närheten av Tok-holmen. Enda bra radiokanalen. :D

Ni har fel allihop. :mattias

Saken är den att om jag så stoppar ***KLIPPA***

:)

Jo, men nu handlade TS fråga om vad folk tycker, och det finns lika många åsikter om musik som det finns användare på SH... minst... :D
Sen är det en jävulusisk skillnad på att lyssna på musik och på att höra musik. Där förstår jag din jämförelse mellan att åka bil och att köra motorcykel.

Kan du inte göra en inspelning med anal blockflöjt så vi får höra hur det låter? :gnissla :gnissla

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Helt klart reggaeton! Annars har det de senaste åren kommit en rad pretentiös musik med kvinnliga sångerskor som medvetet sjunger dåligt likt ett tafatt plagiatförsök av Björk 15 år efter. Bland annat hon Veronika Fromage eller vad hon heter. Jag hatar allt detta!

:mad:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Helt klart reggaeton! Annars har det de senaste åren kommit en rad pretentiös musik med kvinnliga sångerskor som medvetet sjunger dåligt likt ett tafatt plagiatförsök av Björk 15 år efter. Bland annat hon Veronika Fromage eller vad hon heter. Jag hatar allt detta!

:mad:

Veronika Fromage? Haha, vad framför hon för sorts musik?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag har en till. Rockabilly. ALLA som lyssnar på rockabilly är wt. :3freak

Näe, det där håller jag inte med om. Även om hiphop inte är just din favoritmusik kan man ju inte blunda för hiphopens roll som samhällskritiker.

Nu känner mig jag mig nödgad att ingripa i detta förkastliga uttalande.

Rockabilly = WT? Knappast.

Som Fettsnok skrev så är det mest WT-aktiga musik som finns skiten som sänds i radio dagarna i ända. Det är tamefan WT deluxe!
Det har ingen mening egentligen, mycket låter likadant och det handlar om att pumpa ut så mycket av denna dynga som det bara går för att tjäna pengar. Pengar pengar pengar.

Rockabilly har ju förankring i bil/motorkultur sen 50-talet och jag inte riktigt se vad som är WT med det?

Dessutom finns det mycket bra rockabilly även idag, men du lär knappast se det på en sketen reklamslinga på TV5 en onsdagkväll.

The firebirds, Brian Setzer (även fast tiden med Stray Cats var bättre), Eva Eastwood (kanske mest rock o ballader, men det finns några bra rockabillylåtar med henne också), Black Nights (svenskar) för att nämna några.

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jag är allätare och för att bevisa detta tänker jag ta upp lite exempel på det jag lyssnar på:

Trance: Alltid gillat kommer alltid att göra (Tiesto, Lange, Paul van Dyk m.fl)

Metal: Metallica, In Flames, Dimmu Borgir

Alt. Rock/pop/visa: Lars Winnerbäck, Håkan Hellström och Björn Afzelius

Opera: Andrea Bocelli, sarah brightman, Con te Partiro, Fantomen på operan (vet att det är en musikal), Nesun dorma

Klassiskt: Bach Air, Beethoven für elise, vivaldi de fyra årstiderna

Punk: Blink 182, Greenday, The Offspring.

Finns det något däremot som jag inte klarar av så är det Hiphop och Rnb eller hur fan man nu stavar det. Vi har hört låtarna från det manliga könet "I grew up in dah hood-I was poor-life was tough-now im rich-with my bitches and homies-chill'n in my crib yo" och tjejernas versioner "the dancefloor is crowded-I'm dancing and I'm sexy-the guys can't tough me cuz I'm cool- It's hot in here- I'm so sexy but just here to have a good time yo".

Sen finns det något som heter speedcore som bara går ut på att spela ett o samma beat så snabbt som möjligt, den som spelar snabbast vinner, eller nått...

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag är allätare och för att bevisa detta tänker jag ta upp lite exempel på det jag lyssnar på:

Trance: Alltid gillat kommer alltid att göra (Tiesto, Lange, Paul van Dyk m.fl)

Metal: Metallica, In Flames, Dimmu Borgir

Alt. Rock/pop/visa: Lars Winnerbäck, Håkan Hellström och Björn Afzelius

Opera: Andrea Bocelli, sarah brightman, Con te Partiro, Fantomen på operan (vet att det är en musikal), Nesun dorma

Klassiskt: Bach Air, Beethoven für elise, vivaldi de fyra årstiderna

Punk: Blink 182, Greenday, The Offspring.

Finns det något däremot som jag inte klarar av så är det Hiphop och Rnb eller hur fan man nu stavar det. Vi har hört låtarna från det manliga könet "I grew up in dah hood-I was poor-life was tough-now im rich-with my bitches and homies-chill'n in my crib yo" och tjejernas versioner "the dancefloor is crowded-I'm dancing and I'm sexy-the guys can't tough me cuz I'm cool- It's hot in here- I'm so sexy but just here to have a good time yo".

Sen finns det något som heter speedcore som bara går ut på att spela ett o samma beat så snabbt som möjligt, den som spelar snabbast vinner, eller nått...

Är av samma åsikter som dig...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Att stryka hiphop just pga att man bara hört hjärndöda 50 cent är som att stryka all form av rock för att ha hört Lordi, okunnigt.

Jag kan nog inte säga en musikstil som är menlös riktigt, det är syftet med en låt som avgör mer. Därför är allt skräp från Idol och liknande direktkvalificerat. När det inte finns något budskap eller konstnärligt kvar utan allt bara handlar om att sälja, då är det illa. Detta oavsett om det kommer inom reggaeton, hiphop, blues, schlager eller rock.

Sen är ju vissa genrer överrepresenterade när det kommer till detta, t ex schlager...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år