Den stora utmaningen börjar!

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
I morgon börjar jag, Anna och min bror Olov den långa färden från Göteborg till Piteå. Utmaningen ligger i att min bror kör en HD från 1948 som är trimmad och i chopperutförande.
Inget ont om HD-kvalitet, den må va god, men ombyggda saker i kombination med stelben och vibrationer medför en del påfrestningar och upprallade skruvar.
Vi har inte ens börjat köra och vi är redan skitiga under naglarna...
Så håll tummarna för oss, vi siktar på att sova i Umeå efter tre dagars körning.
Full verktygsutrustning, loctite,tejp och buntband är redan packat. :tummenupp

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Allt gick rätt bra till Umeå iaf.Regn sista 15 milen var inte så skoj.
HD:n har gått klanderfritt förutom ett bränsleläckage som resulterade i en liten brand på JET i Falun. Men det fanns pulversläckare där, och Hondabilförsäljaren ställde upp med lån av verkstad. Koppla ur ena tanken och provstart... Funka kanon.
Vilken hoj funkar efter att ha brunnit?

Jag kan säga en sak. Min misstro mot HD-kvalitet har fått en kraftig revidering.
Sen har min bror märkt att stelben funkar bra. Iaf söder om borlänge..... :gnissla

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Var det er två jag såg på fredagkväll svänga ut från baksidan där du bor, ungefär vid 22 tiden i regnet.
Det var ett riktigt skönt ljud i gamm Hd:n. :yoparty

Ante M

Team Mortec
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
fz1-s 06 Såld
Mell skrev:
Allt gick rätt bra till Umeå iaf.Regn sista 15 milen var inte så skoj.
HD:n har gått klanderfritt förutom ett bränsleläckage som resulterade i en liten brand på JET i Falun. Men det fanns pulversläckare där, och Hondabilförsäljaren ställde upp med lån av verkstad. Koppla ur ena tanken och provstart... Funka kanon.
Vilken hoj funkar efter att ha brunnit?

Jag kan säga en sak. Min misstro mot HD-kvalitet har fått en kraftig revidering.
Sen har min bror märkt att stelben funkar bra. Iaf söder om borlänge..... :gnissla
Blir de en HD för dig nästa sommar :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Knutten skrev:

Finns det bilder från roadtripen?

Gammla HD's har ingen modern teknik som kan gå sönder bara sådär (tänk CDI box här), bara antik mekanik som sakta men säkert blir sämre och sämre, så man oftast har tid att åtgärda felen innan dom blir katastrofala.
Vibbar och skruvar som lossnar åtgärdas i förväg med seg loctite eller låsmutter där så är möjligt.
Problemet med stelben löstes för en massa år sedan av en Svensk, som faktiskt byggde en Softtail långt innan fabriken gjorde det, annars får man kompensera med vansinneslågt lufttryck bak, fjädrad sadel och eget sittfläsk.

Route66 är ju en sådan tripp som alla HD fanatiker i USA brukar ge sig ut på, och förvånansvärt många tar sig igenom, sedan verkar HD folket åka mycket på träffar, ofta relativt långt bort, och dom tar sig dit dom ska...

Fast nog litar jag mer på en riskokare i slutet på dan, även om det finns elektronik som kan jäklas....

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Bilder kommer lite senare.
Inte verkar det vara nå fel på tillförlitligheten på HD.
Det ryktet kommer väl från att dom flesta är väldigt gamla, mycket fulmeck av okunniga och Shoveln som var ihopsatt av Kalleankatyper på fabriken under 70-talet.
Nya HD har väl aldrig problem vad jag hört? Sen körs dom väl mest av posers och gubbar.

Knutten

Medlem
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Hayabusa
Sen körs dom väl mest av posers och gubbar.[/QUOTE]

Dax för dej att skaffa en då!! :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO