Den ultimata pendlarhojen för motorväg??

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Dags att skippa bilen och börja hojpendla men vad ska man satsa på?
Kommer köra Stenungsund-GBG varje dag dvs ca 9 mil motorväg. Vill inte ha nåt som stressas av farter runt 140-150km/h.
Har kollat Blackbird och GSXR 1100, får inte kosta över 50 000:-
Fler förslag??

Mvh

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
hayabusa under 50 går o hitta också men ja blackbird is the shit för detta ärende.. GSXR1100 har dock billigare försäkring om du hittar innan 89 så du får 1700-2000 hel/hel hos bilsport

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Är inte denna hoj ett givet val?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46771

En Kawasaki ZZR 1100 kan också kanske vara något? Finns på blocket för cirka 30' och brukar vara billiga att försäkra. En rätt skön hoj att avverka motorvägsmil med. Dock något tung och klumpig för att kallas sporthoj. En sporttourer i samma anda som blackbirden helt enkelt.

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jag kör en Z1000 iofs. en 08:a mellan Borås-Hisingen 7,2 mil enkel väg varje dag och trivs som fisken i vatten.
Finns säkert en hel del 03-04:eek:r för dem pengarna.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
ZZR:en känns lite daterad jämfört med en BB, lite billigare men det är väl egentligen enda fördelen.
Z1000....hmmm kåplöst...njae

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
blackbird å vfr e nog fina hojjar för de ändamålet.. vtr1000f även den fin. finna la massor av hojjar. bandit? etc.... bara provåka å känna efter

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Bandit, ultimat alround. Finns i alla prisklasser och är klart ekonomitrimmad = evighetsmaskin. Dem testade en sån efter 5000 mil i nån tidning och den hade nästan 0 slitage (ok lite men inget som behövdes fixas).
Snabb som sporthojjar i ax och ekonomiska i bränsle 0,5 testade jag på en 25 milare för nån vecka sen...
Nu har jag iofs den nya me insprut men den gamla är inte så dålig den heller. Toppfart så det räcker för dem flesta +250
Dock inte för den som vill rejsa järnet men dem flesta vägar (utom banor) så hänger man me och får vänta in en del sportknarrar också..

peppureikä

Guest
Min gamla trotjänare fz 750,har BARA gått 9500 mil:confused:och fortfarande som ny i motorn....:tummenupp

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Jo, skallen säger väl BB men det är ju inte ballaste hojen direkt, har inte mycket att sätta emot en sån här pärla:
http://www.blocket.se/jonkoping/Gsxr_1100_21382153.htm?ca=15&w=3

Har hittills aldrig sett nån ball BB.....packväskor är det som gäller på dom.[/QUOTE]

Nej nej nej, det är ju en sporthoj... Bandit sa jag, den passar in i ditt önskemål, givetvis en 1200-1250:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Motorväg är fan inte kul på någon hoj, en zyx RR leder bara till att du kör för fort, en för klen hoj som du får idiotvarva i 110 leder bara till irritation, en stånka vibrerar för mycket...

Jag lägger nog också en röst åt touring/sporttouring hållet, fast väldigt många glidaråkare åker långt, ofta och mycket (det är bekvämt att sitta så, tro det eller ej), men det kanske inte är din kaka.
Äventyrshojarna borde ju funka, kan folk åka genom hela Afrika på dom så borde du stå ut med tio mil, fast motorväg är ju inte direkt hemmabana...

Banditen sitter jag bra på, GSX likaså, men Banditen med kåpa är nog att föredra, eller givetvis andra märkens liknande hojar, men dom har jag dålig koll på.

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Motorväg är fan inte kul på någon hoj, en zyx RR leder bara till att du kör för fort, en för klen hoj som du får idiotvarva i 110 leder bara till irritation, en stånka vibrerar för mycket...

Jag lägger nog också en röst åt touring/sporttouring hållet, fast väldigt många glidaråkare åker långt, ofta och mycket (det är bekvämt att sitta så, tro det eller ej), men det kanske inte är din kaka.
Äventyrshojarna borde ju funka, kan folk åka genom hela Afrika på dom så borde du stå ut med tio mil, fast motorväg är ju inte direkt hemmabana...

Banditen sitter jag bra på, GSX likaså, men Banditen med kåpa är nog att föredra, eller givetvis andra märkens liknande hojar, men dom har jag dålig koll på.

Tack för den, broder!

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07

Dr.Bike

Guest
I min värld - och eftersom du antagligen vill ha någon form av komfort - så finns bara EN hoj: Honda Blackbird.
Enda konkurrenter är Yamaha FJR 1300 och BMW K12/1300.

Min egen bird har bland mkt annat) fått en högre ruta, VFR:ens handtag (5cm högre) handtagsvärme, och är därmed en rätt bra commuter-scooter för just snabbtouring.

Den har oxå (för mig och min lilla förmåga) tillräckliga prestanda samt väghållning för att klara av lite halvsportig landsvägskörning.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...