Denna unika gemenskap på två hjul

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Landade på Rosen (Café Rosenhill) idag och stod och snackade lite med mitt resesällskap på parkeringen. Hjälmarna av.

Bredvid stannar en liten röd bil med en farbror bakom ratten. Han behöver råd. Hans hoj har stått i tre år och nu när han provstartat den läcker den bensin. Han undrar om vi känner nån som kan meka. Vi snackar lite och kommer fram till olika möjliga orsaker och tips. Hade jag vetat vad jag pysslar med hade jag åkt hem till honom i Högdalen och hjälpt honom.

Fan, vi motorcyklister är en alldeles speciell grupp trafikanter. Oavsett modell, kromsläde eller sporthoj, ålder, vi hälsar på varann när vi möts, vi snackar med varann i köerna till fik, till färjor... Vi hjälper varandra.... Det är så jävla kul att vara del av denna gemenskap.

Vi ses där ute och ta hand om er och varandra nu.

Det var bara en liten filosofisk betraktelse från min sida.....

Raderad medlem 51742

Guest
Om alla i samhället hade bemött varandra på samma sätt som vi som kör hoj hade vi haft en fantastisk värld att leva i.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Blev stående vid vägkanten med punka en gång, hann knappt ta fram telefonen förren en bil stannar, visar sig vara en mc-åkare som ansåg det som självklart att stanna och hjälpa till. Vid andra tillfällen när jag stått mitt i obygden med halft isärskruvd hoj är det inte en jävel som stannar (faktiskt inte de 2 kromslädarna som körde förbi heller, men det finns ju alltid undantag).
Ett nödrop här resulterade snabbt i både bärgarhjälp och ett begagnat framdäck så jag kunde fortsätta färden. Alla som hjälpte mig vägrade konsekvent att ta emot någon form av ersättning dessutom :Bugar

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
hojlös
Japp...Körde en liten mini touring-weekend till Skåne från Göteborg denna helgen. Kämpade som fan i sidovinden...blir omåkt av en guldvinge....han kör lugnt med en hand på rullen och hälsar med den andra - helt obehindrat medans jag fladdrade som fan med ont i nacken (Det var komiskt). Alla hälsar oavsett cykel eller typ....härligt!

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
"Bredvid stannar en liten röd bil med en farbror bakom ratten."
Innan jag läste vidare tänkte jag; Nu jävlar är Drago i farten igen!

Och säger brytandes på Ryska: " I will now brake the bult record in this Nissan, BRB"

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Innan jag läste vidare tänkte jag; Nu jävlar är Drago i farten igen!

Och säger brytandes på Ryska: " I will now brake the bult record in this Niva, BRB"

Jag fixade ditt inlägg lite.... ;)

Min erfarenhet är att inte bara hojäkare är hjälpsamma mot andra hojåkare. Jag tycker i stort att dom flesta (det finns undantag) är snällare mot hojåkare än mot bilister över lag. Det verkar som att dom flesta inser att vi är mer utsatta och det gör att många är mer villiga att hjälpa till när det händer något. Finns en bok skriven av en brittisk reporter, Ted Simon, på 70-talet. Han drog jorden runt på en Triumph och skrev en bok om det. "Jupiters travels". I en del av boken kör han omkring på den indiska landsbygden då hojen helt plötsligt lägger av. Han parkerar vid sidan av vägen, kliver upp och sätter sig under ett träd och tänker: "Undrar vem som kommer att hjälpa mig nu". Och det tar inte många minuter innan en snubbe ur nyfikenhet kommer fram och börjar prata med honom. Och det tar inte många minuter efter det innan snubben har stoppat en lastbil, fått upp hojen och Ted på flaket och instruerat föraren att köra honom till nästa stad där det finns en meck. Två timmar senare är hojen lagad och Ted på väg igen. Och det utan att någon velat ha en krona i ersättning. Inte en enda rupier heller, för övrigt. Att ingen vill ha betalt är inte alls lika vanligt här i Sverige men mer än ofta är folk förvånansvärt villiga att hjälpa till även om det kan ta längre tid än i utlandet, är min erfarenhet. Intressant passiv teknik det där med att låta ett problem lösa sig själv. "Undrar vem som kommer att hjälpa mig nu....." Funkar bättre än vad man kan tro. Det bästa är ibland att vara lite tålmodig istället för att stressa upp sig och rusa runt som en tokig höna.

Last edited:

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Hoj
SUPERDUKE 1290
Han den där tuffa killen som heter Harley har ju iof jävligt svårt att få upp handen när man hälsar på han.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Minns en snubbe som stod med sin hoj på en trafikerad väg och hade bärgning på väg, jag stannade och frågade om han behövde hjälp och han förklarade läget snabbt och sa till sin polare i telefon "nu är det ännu en som stannat och undrat om jag behöver hjälp".
Klart vi bryr oss om varandra där ute:tummenupp

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Jag lyckades välta med min hoj strax utanför Arboga. Fler bilister körde förbi, men inte en lokal buss, som stannade och vars lite äldre manlige förare hjälpte mig resa cykeln. Kanske väcker vi en del medlidande där
vi står bredvid vårt fallna åkdon. Allvarligt eller inte, men en liggande mc signalerar ju väldigt tydligt att
något är fel.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Peace love and hapiness!:krama:tummenupp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
I ungdomen råkade jag ibland ta mig till sandtaget för en stunds lekande. På den tiden fanns inte bilar med tillhörande släpvagn. I alla fall inte för oss ynglingar helt utan körkort. Man körde således småvägarna bort till sandtaget.

En vacker dag stannade min Suzuki RM125 i djupaste lerhålet och vägrade att starta. Att behöva rulla den kortaste vägen handlade ändå om 1,5 tunga mil. Hinner dock inte långt innan lokala ortsbussen stannar och undrar om jag behöver hjälp!

Sagt och gjort. Chaffisen hjälper mig lyfta in lerhögen i bussen och gör ett extra stopp på min adress.

Japp, chaffisen körde hoj han med.

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Han den där tuffa killen som heter Harley har ju iof jävligt svårt att få upp handen när man hälsar på han.

Det beror nog på att dom ofta fått KK på köpet och nu på äldre dagar drömmer tillbaka till en 40 år gammal film och inte vågar släppa styret då dom tror att dom kommer att köra omkull då ;-)

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det beror nog på att dom ofta fått KK på köpet och nu på äldre dagar drömmer tillbaka till en 40 år gammal film och inte vågar släppa styret då dom tror att dom kommer att köra omkull då ;-)

Ha ha. Bästa svaret hittils på sporthoj. :tummenupp:)

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Så sant Pricken. För ett tag sen stannade jag till för att spana in 2 veteranbilar som stod parkerade vid vägkanten. Dom var så fräna så jag plockade upp kameran för att fotografera dom, precis när jag skall ta kortet så rullar det in en mc och ställer sig framför bilarna, han ser inte mig. Jag låter han hållas, klart att han oxå ska få kolla in kärrorna. Det går flera minuter och till slut känner han nog på sig att någon iakttar honom. Han vänder sig om och får syn på mig, skämtsamt viftar jag att han skall flytta på sig.

Han rullar bort mc:n och kommer fram, vi småsnackar lite och han frågar om jag skall med in på museet, jag visste inte ens att det fanns ett men följer med in. Efteråt frågar jag om vi skall köra ihop, han skall iofs åt andra hållet men det är inte så noga för mig utan vi kör tillsammans några timmar. Lätt att få nya kompisar när man kör mc :)

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Så sant Pricken. För ett tag sen stannade jag till för att spana in 2 veteranbilar som stod parkerade vid vägkanten. Dom var så fräna så jag plockade upp kameran för att fotografera dom, precis när jag skall ta kortet så rullar det in en mc och ställer sig framför bilarna, han ser inte mig. Jag låter han hållas, klart att han oxå ska få kolla in kärrorna. Det går flera minuter och till slut känner han nog på sig att någon iakttar honom. Han vänder sig om och får syn på mig, skämtsamt viftar jag att han skall flytta på sig.

Han rullar bort mc:n och kommer fram, vi småsnackar lite och han frågar om jag skall med in på museet, jag visste inte ens att det fanns ett men följer med in. Efteråt frågar jag om vi skall köra ihop, han skall iofs åt andra hållet men det är inte så noga för mig utan vi kör tillsammans några timmar. Lätt att få nya kompisar när man kör mc :)

Låter ju lite halvbögigt att ställa sig på en parkeringsplats för att få någon att samköra med, ha ha ha ... :crash

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Japp........................ Alla hälsar oavsett cykel eller typ....härligt!

Nja - Det finns EN typ av bågar som inte hälsar. Västklubbarnas HD-killar - Visst.....det är nog mycket en imagesak, och de kanske egentligen VILL hälsa !

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Nja - Det finns EN typ av bågar som inte hälsar. Västklubbarnas HD-killar - Visst.....det är nog mycket en imagesak, och de kanske egentligen VILL hälsa !

Nääää, vissaav dessa hälsar såååå glatt. Fick dessutom hjälp av några tyska HAkillar utanför Köpenhamn. Behövde lite hjälp me hojen-inga problem

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Lustigt! Läser man på harleyforum.se så är det dom på "plastraketerna" som vägrar att hälsa och den vanligaste orsaken är att dom inte vågar släppa styret för att dom är rädda att ramla..

Jag vinkar glatt till alla jag hinner med och skiter fullständigt i om det är en äventyrshoj, sporthoj eller glidare! snobberi överlåter jag till andra.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin