Depåstöd bygge

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag hade tänkt att jag skulle snickra ihop ett litet depåstöd någon dag framöver, ni vet ett sånt som man sätter under svingen.. :arsele
Känns ju dumt att köpa någon som är så enkelt att bygga själv.

Hade tänkt använda mig av skateboard hjul eller liknande.

Har inte höjdmåttet eftersom jag inte har motorcykeln :rolleyes:

Räcker det med 500mm på längden, eller är det kanske tillochmed för mycket?

För att stödet inte ska välta framlänges räcker det vell med att det övre hjulen är längre bak än de undre?

Har ni tips eller förslag så vill jag gärna höra dom!

Bifogat

• depastall.JPG
    depastall.JPG
    7.2 KB · Visningar: 68

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Slänger upp en bild på mitt som jag gjort i skolan, det är ju rätt enkelt o göra, men fyller sin funktion mer än väl, stabilt tycker jag det blev med...

Mått
60 cm långt
lodräta benen sitter 10 cm in
ca 34 cm högt, innerbredd 28, men det får du ju mäta upp och se vad det ska va på din hoj.

Annordningen som lyfter svingen är helt enkelt bult och muttrar. Borra hål, in med bulten, en mutter på insidan som man svettsar fast och en på utsidan... Solitudes enkla och bra lösning, min fastsvettsade mutter sitter innuti, jag har inte märkt en tendens att det en viker sig ens lite, även om jag sätter mig på hojen.

Nu har jag satt fast skatebordhjulen med, blev bra, det är bättre o göra så, för annars måste hela hojen rulla bak, nu rullar stödet in under hojen... Är man själv och utan hjul blir det lite knepigt om styret viker sig när man ska ta upp den.

En rekomendation från mig är dock att du gör nått slags handtag där bak, jag hann inte, hade bara en vecka estet, gjorde lite obligatioriska uppgifter samt va sjuk en dag så.... Men gör nått hantag, så blir det mycket lättare o ta ner den när stödet ligger mot backen, även så man slipper klämma fingrarna när man ska ställa upp hojen på stödet, detta är specielt viktigt om du ska ha hjul, vilket jag tycker du ska...

Design och idé är till största del Solitudes, så jag inte kommer och glänser med designen som om det vore min egen.

Hoppas det hjälpte nått iaf :tummenupp

Bifogat

• DSC01559 (Large).JPG
    DSC01559 (Large).JPG
    74.2 KB · Visningar: 149

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
NSR_Martin skrev:
Annordningen som lyfter svingen är helt enkelt bult och muttrar. Borra hål, in med bulten, en mutter på insidan som man svettsar fast och en på utsidan... Solitudes enkla och bra lösning, min fastsvettsade mutter sitter innuti, jag har inte märkt en tendens att det en viker sig ens lite, även om jag sätter mig på hojen.

Blir det inte fula märken i svingen av bulten då?
Jag hade tänkt mig att jag skulle ha hjul uppe också..
Annars kan man kanske trä över någon sorts slang över bulten för att skydda svingen.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Svanen skrev:
Blir det inte fula märken i svingen av bulten då?
Jag hade tänkt mig att jag skulle ha hjul uppe också..
Annars kan man kanske trä över någon sorts slang över bulten för att skydda svingen.
Hjul över blir nog TOTALT misslyckat!!! Då lär den bara rulla på svingen så hojen rullar bak, inge bra alls! Skippa det.

Själv har jag surrat lite innerslang som jag fick över o sen satt fast det med buntband, funkar kanon!

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
NSR_Martin skrev:
Hjul över blir nog TOTALT misslyckat!!! Då lär den bara rulla på svingen så hojen rullar bak, inge bra alls! Skippa det.

Själv har jag surrat lite innerslang som jag fick över o sen satt fast det med buntband, funkar kanon!

Ok tack för hjälpen :tummenupp

Edit: Glömde visst ett ord :arsele

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Köp hjul på biltema ist. för att ta några gamla sketna skateboardhjul

Jag skulle bygga stagen mot svingen med en 80 gradersvinkel istället för att byta hjulstorlek

Har du bobiner på din knarr? Annars skulle jag borra och gänga fast ett par.. Bättre lösning

Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Själv körde jag med några skateboard hjul som jag hade sen gammalt, sen så tog jag "långa" bultar och i med dom, och tejpade med el- tejp för att inte få några fyla märken, fungerar hru bra som helst!!! :tummenupp

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Anton_Ljunghusen skrev:
Köp hjul på biltema ist. för att ta några gamla sketna skateboardhjul

Jag skulle bygga stagen mot svingen med en 80 gradersvinkel istället för att byta hjulstorlek

Har du bobiner på din knarr? Annars skulle jag borra och gänga fast ett par.. Bättre lösning
80 graders vinkel, varför? Snyggare, visst, men inte enklare att bygga...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Med en fin vinkelmätare så tar det inte längre tid.. Handlar ju bara om att rita och såga strecket lite snett

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
shoik skrev:
precis en gradskiva så blir det perfa, gjorde så på ramen, när jag skulle ha en vinkel... så att den kom lite högre upp :) utan att bli FÖR hööög

Det finns ett verktyg (Jag kallar den vinkelmätare) som är som en böjbar vinkelhake.. Bättre än gradskiva :)

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Blev i princip klar med stödet idag.

Gjorde som NSR_Martin fast med lite grövre fyrkantsprofiler.

Eftersom jag inte hade några mått så gjorde jag det ställbart i sid och höjdled!

Kommer bilder på tisdag, har inte tagit hem det än.

Har man en kapsåg som det går att ställa in grader på så är det ju lika enkelt att kapa grader som att kapa rakt..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...