Depåtält?

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Rookie som man är, fattar inte mycket så frågan lyder som ämnet.

Depåtält.. är det något man ska investera i om man ska tävla lite? :confused:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Nu har jag inte tävlat utan tält, men jag har svårt att se hur man skulle vilja vara utan. I extremfallet regnar det hela helgen, vart ska du då ha alla dina grejer om det inte ska bli blött?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu tävlar inte jag, men det ska köras en del bana i sommar, å det kan ju regna då också :rolleyes: Dock är det lite åtstramningar i budgeten, så jag funderar på Rustas partytält 3*3 meter, kostar 249:- :tummenupp Väggar finns till för 49:- (myggnätsvägg eller vanlig) eller 79:- (vägg med fönster) :tummenupp Snålar man å ställer upp det mot bussen så räcker ju 2 väggar, dvs 350kr :tummenupp

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Nu tävlar inte jag, men det ska köras en del bana i sommar, å det kan ju regna då också :rolleyes: Dock är det lite åtstramningar i budgeten, så jag funderar på Rustas partytält 3*3 meter, kostar 249:- :tummenupp Väggar finns till för 49:- (myggnätsvägg eller vanlig) eller 79:- (vägg med fönster) :tummenupp Snålar man å ställer upp det mot bussen så räcker ju 2 väggar, dvs 350kr :tummenupp

Det kan ju so bekant det!!:gnissla regna alltså!
Hur som helst så tänkte jag mer på tält av lite högre kvalitet.
Jag har hittat en del i staterna o.s.v. men det ultimata skulle va ett svart EZ-up tält 3X4,5meter. Någon som vet?:confused:

Du är säkert medveten om hur kassa de billiga tälten är, men duger kanske till en å annan bandag, men problemet är ju när den dagen med regn å vind kommer å du behöver tältet, då pallar det inte! Då står man där med:arsele

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har hittat en del i staterna o.s.v. men det ultimata skulle va ett svart EZ-up tält 3X4,5meter. Någon som vet?:confused:

Du är säkert medveten om hur kassa de billiga tälten är, men duger kanske till en å annan bandag, men problemet är ju när den dagen med regn å vind kommer å du behöver tältet, då pallar det inte! Då står man där med:arsele
Visst är det så, det kanske går åt lite silvertejp och det kanske blir ett nytt tält till nästa år, men det blir nog iaf billigare i längden, riktiga grejer är ju rätt dyra. Och köper jag ett billigt tält slipper jag va så himla rädd om det :)
Och med en 25-liters vattendunk med spännband runt varje ben så kan man säkert få det att stå kvar om/när det blåser också :)

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R

Väldigt många i depån har tält härifrån http://sids.jetshop.se/

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Visst är det så, det kanske går åt lite silvertejp och det kanske blir ett nytt tält till nästa år, men det blir nog iaf billigare i längden, riktiga grejer är ju rätt dyra. Och köper jag ett billigt tält slipper jag va så himla rädd om det :)
Och med en 25-liters vattendunk med spännband runt varje ben så kan man säkert få det att stå kvar om/när det blåser också :)

Jo men problemet är att själva rören böjer sig.
Jag hade ett biltema förra året och det tältet gick åt h-e på Våler i september. Två av tältbenen var fast skruvade i en vägg och de andra två hängde det lite däck å annat i. Swoooosh sa det å sen var det bara skrot av hela skiten... Sen blev allt blött... Seg helg:D
Fast tältet hade ju klarat sig fram till Sep. så... Köp två så är du säkrad:tummenupp

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo men problemet är att själva rören böjer sig.
Jag hade ett biltema förra året och det tältet gick åt h-e på Våler i september. Två av tältbenen var fast skruvade i en vägg och de andra två hängde det lite däck å annat i. Swoooosh sa det å sen var det bara skrot av hela skiten... Sen blev allt blött... Seg helg:D
Fast tältet hade ju klarat sig fram till Sep. så... Köp två så är du säkrad:tummenupp
Jag får ta med lite 45mm-reglar på bandagarna så jag kan silvertejpa fast dom som stöd om tältet viker ihop sig :) Undrar om jag får plats med nån hoj i bussen? :va Man kanske skulle gå över till minimoto :D Då kan jag lägga hela hojen i däcksvärmarna :D

Väldigt många i depån har tält härifrån http://sids.jetshop.se/
Fast då snackar vi 10ggr Rustapriset, men dom är nog antagligen mycket bättre :)
Edit: Dom där tälten väger 32,5kg, Rustas väger 9,8kg, dock utan väggar, men det är ju bara tunna tygstycken, så säg 11kg då. Säger kanske en del om både smidighet att ta med och styrka på rör och tyg :)

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Räkna med att man får köpa fler rusta-tält också.. Berras tält är klockrena, lätta att sätta upp och håller också. Betydligt mindre saker att hålla reda på också.
Väl investerade pengar säger jag.

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Vilka tält är det som gäller då dom i aluminium eller stål ?...Vilka är vanligast/mest hållbara? Är även stålvarianten easy-up typ ?

Hoztic Skrev:
Man kanske skulle gå över till minimoto Då kan jag lägga hela hojen i däcksvärmarna

Tycker du är inne på rätt spår...Minimoto är också kul...:tummenupp

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15

Depåtält.. är det något man ska investera i om man ska tävla lite?

Oopsjoppe, om du inte är allt för noga med kvaliteten så jag har ett billigt
3 x 6 som du kan få. Lämpar av det i stan vid tillfälle??

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Två av mina hjärnceller studsade just mot varandra :fattartil
Om man köper Rusta-tältet, å sen fyller iaf benrören med betong, borde dom inte dels blir mycket hållbarare, och dels ge lite tyngd så dom inte blåser bort (så lätt)? :va

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
För det första så är ju ett tält nästan ett måste om man inte kan dela med någon som har plats för en hoj till. 3x3 räcker om man är 1 hoj och 6x3 räcker till 2-3 hojar.

Rusta har ju en model mer lite grövre rör som klarar depålivet utmärkt. (ca 45mm rör) Detta är ju lite dyrare än den klena varianten, men det är värt att satsa på ett tält som inte blåser sönder mitt under tävling.

Rusta tälten är ju lite osmidigare att sätta upp och ta ned än de uppfällbara varianterna Sids mm, men är ju å andra sidan billigare.

Stål vs Aluminium (på de uppfällbara): Stål är ju tyngre, men lättare att svetsa. Alu är lättare men går sönder lite lättare. Dessutom så är alu.profilerna till benen inte svenska standardmått på godstjockleken så det är svårt att hitta ersättningsrör om ett ben går av t.ex.

Hoppas att du blev lite klokare :)

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
ZX6R -07 banhoj

Depåtält.. är det något man ska investera i om man ska tävla lite?

Det skulle ju vara hel schysst om du inte ska ha det mera? Du kan ju få tillbaka det annars? :) Hör av dig på 0706964355 så ordnar vi nåt.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Och så spiken i kistan i frågan om tält eller inte tält :)

attachment.php

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...