Desperat Behov av hjälpl!!

YZF600R R=Rules

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Yamaha YZF600R ThunderCat
Hej!! Jag har en Yamaha YZF600R Thundercat som jag försöker göra wheelies med.. Säsongen är snart slut och då kommer jag inte kunna sova förrän jag kan ta ut den igen om jag inte hinner göra åtminstone en ordentlig.. :(

Så här ligger det till:
Jag kan få upp den på bakhjulet genom att motorbromsa vid 7 tusen varv, rycka upp den samtidigt som jag gasar.. Problemet är att jag kan inte hålla den och att om jag försöker lägga in tvåan så dimper den ner direkt.. Något bra tips?

Går det att få upp den på lägre varv också? Eller i en högre växel? Behöver man koppling då och i så fall hur?

Har prövat allt snart, känns det som och jag har ingen att ta lärdom av =(

Tacksam för alla svar!!! :rolleyes:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Hjälper det att byta hoj för att få upp YZFen på bakhjulet?
Nä, muskler är en kompensation för avsaknad av teknik...
Koppla upp den på lägre varv genom en snabb dutt på kopplingen medans du ger gas.
Ungefär som av/påmetoden fast brutalare, du ger ett "hugg" med kopplingen.
Flytta bak röven också.
Det handlar om teknik, jag trodde inte det skulle finnas en möjlighet att få upp min FZR på tvåan, men jag hade fel.
Ju mer man lär känna hojen desto mer nyttjar man den så att säga.
Bara ut och träna, men skynda långsamt för rätt var det är ligger du och simmar.
//Tobbe

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Dra ivägg på ettan, efter att du ligger i typ 20-30-km/h drar du rullen i botten, när den sticker som värst drar du lite i styret, sen när den börjar närma sig varvstoppet släpp gasen lite lite, och peta i tvåan och fortsätt cruisa på bakan.. träna träna, detta är förövrigt bara ett av alla sätt du kan göra det på..
Kommer den inte snällt med lite ryck i styret där jag sa, prova med av/på gas..

gsxr-sirwan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
gsxr 600-01 såld-gsxR 750 :(
YZF600R R=Rules skrev:
Hej!! Jag har en Yamaha YZF600R Thundercat som jag försöker göra wheelies med.. Säsongen är snart slut och då kommer jag inte kunna sova förrän jag kan ta ut den igen om jag inte hinner göra åtminstone en ordentlig.. :(

Så här ligger det till:
Jag kan få upp den på bakhjulet genom att motorbromsa vid 7 tusen varv, rycka upp den samtidigt som jag gasar.. Problemet är att jag kan inte hålla den och att om jag försöker lägga in tvåan så dimper den ner direkt.. Något bra tips?

Går det att få upp den på lägre varv också? Eller i en högre växel? Behöver man koppling då och i så fall hur?

Lider med dig ,,, :pannkyss jag har inte heller lyckats få upp den , dock har jag fått höra att det ska vara lättast att koppla upp den med kopplingen . man ska ha i 2 dra växeln och dra in kopplingen till strax innan dragläge och gasa och sen släppa ut kopplingen ( allt detta ska gå snabbt ). sen får man själv prova sig fram på vilka varvtal som passar osv... OBS är ej säker på detta ,,, det är vad jag hört
lycka till .... :tummenupp

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
YZF600R R=Rules skrev:

Så här ligger det till:

Hade samma problem själv till och börja med....

enkelt sagt så ligger du för lågt efter som den rammlar ner när du ska växla.. prova att låta den resa sig högre. lite i taget.. känns det som och det blir för högt så är det ju bara o vrida av på rullen för motorbroms har du ....

Lycka till

nu är ju inte jag någon expert direkt men det var så jag gjorde

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
gsxr-sirwan skrev:
Lider med dig ,,, :pannkyss jag har inte heller lyckats få upp den , dock har jag fått höra att det ska vara lättast att koppla upp den med kopplingen . man ska ha i 2 dra växeln och dra in kopplingen till strax innan dragläge och gasa och sen släppa ut kopplingen ( allt detta ska gå snabbt ). sen får man själv prova sig fram på vilka varvtal som passar osv... OBS är ej säker på detta ,,, det är vad jag hört
lycka till .... :tummenupp

Meh....Sirwan då.... Vad håller du på med???? :)

YZF600R R=Rules

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Yamaha YZF600R ThunderCat
Nu har jag tränat lite och jag får upp den på bakhjulet både med och utan koppling men ett stort problem kvarstår.. Att hålla den där..

Räcker det att man håller gasen helt still eller måste man accelerera lite hela tiden? Lyckas fortfarande inte få i tvåan men det är väl helt enkelt för att jag är för rädd för att gå upp tillräckligt högt..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
YZF600R R=Rules skrev:
Nu har jag tränat lite och jag får upp den på bakhjulet både med och utan koppling men ett stort problem kvarstår.. Att hålla den där..

Räcker det att man håller gasen helt still eller måste man accelerera lite hela tiden? Lyckas fortfarande inte få i tvåan men det är väl helt enkelt för att jag är för rädd för att gå upp tillräckligt högt..
Ja rent generellt som nybörjare gäller ju "När du tror att du är högt nog ska du upp lite till".
Tror inte ngn kan tala om för dig hur du ska göra för att hålla den på bakhjulet.
Det är träning, åter träning som gäller.
Men som sagt skynda långsamt!!
//Tobbe

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
YZF600R R=Rules skrev:

Alltså.. Det är ingen exakt vetenskap, men för att få i tvåan så skall du släppa lite på gasen och bara peta i den sen om du måste accelerera eller inte beror ju på om du ligger och balanserar eller inte..

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Koppla upp den genom att hålla nästan full rulle och dutta till kopplingen vid 3000-4000 varv. Sliter väl endel på hojen men det gör alla sätt med en 600

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
gsxr-sirwan skrev:
Lider med dig ,,, :pannkyss jag har inte heller lyckats få upp den , dock har jag fått höra att det ska vara lättast att koppla upp den med kopplingen

Åfan vad det med kopplingen man skulle koppla upp den :D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...