Det är sånna här dagar man förstår att man lever

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Det första jag vill säg är att jag har haft en enorm tur, en sådan tur att det är svårt att för mig att förstå att jag kunde klarat mig så pass bra under omständigheterna.

Händesleförlop:
Jag är ute och kör på min favoritrunda som ligger i närheten utav Skånela som ligger i Märsta, Stockholm. Jag kör under min egen gräns och jag känner inte att jag pressar mig själv eller motorcykeln på något vis. Innan jag kom hit hade jag varit ute och kört i ungefär 1 timme, det blåste mycket kraftigt den här dagen(tisdag.15.05.07), men det var annars fint väder, solen sken och det var blå himmel. Jag kom åkandes genom byn i ett lågt tempo eftersom det bor flera i området, det finns många skymda kurvor och det kan komma bilar som skär igenom kurvorna. När jag tagit mig förbi allt detta och kommer till mitt favoritparti på vägen där man har fri sikt genom hela kurvan med stora fällt ut på båda sidor och en lång raksträcka efter kurvan så bestämmer jag mig för att dra på när jag ser att det är fritt från bilar och cyklister. Jag skär igenom kurvan och lägger ner mcn ungefär halvvägs.
Då släpper fästet HELT och jag rammlar av motorcykeln och börjar glida på asfalten, jag hade på mit ett helt racingställ, stövlar, handskar och förstås hjälm. Så jag glider på asfalten ca 18 m, sedan flyger jag ner i ett dike som är ca 1.5 m högt och rullar sedan ut på en åker.
I fallet har jag brutit flera revben och komprimerat 3 kotor. När jag ligger på fältet hinner en bil åka förbi och ser inte mig eftersom motorcykeln åkte ner i diket, och jag ligger på fältet, en gammal man ser mig dok och stannar för att hjälpa mig, sedan kommer även en undersköterska. Det var även flera andra som stannade och hjälpte till.
De ringer sedan 112 och en ambulans kommer först för att säkra mig på en bår. Efter detta anländer en helikopter för att ta mig till karolinska sjukhuset. Där jag stannade tills idag (17.05.07).

Jag vill först och främst tacka mannen som stannade först och Majjsan (undersköterskan) som hjälpte mig och som även tog han om hojjen åt mig, det var mycket generöst och snällt. Sedan vill jag även tacka alla andra och självfallet ambulanspersonalen.

Kontetan av det hela är att jag har haft en enorm tur, jag missade en telefonstolpe och en stålvajer som höll i stolpen med bara ca en halvmeter, och gled ut på en åker utan att träffa någoting annat. Mer tur än så är svårt att få. Hur jag tappade fästet vet jag inte, det kan bero på att kurvan är doserad och jag lutade mig för mycket, eller att vinden tog tag i framhjulet och sköt det framför, men jag kan inte helt säkert säga varför det släppte, hur som helst är jag tacksam för att jag klarade mig så pass bra. Läkaren säger att jag kommer vara fullt återställd om ca 1 månad.
Motorcykeln var bara att köra till skroten.

Slutsatsen till allt detta är att man inte ska gasa på allmänn väg, håll hastighetsgränserna och kör fort på bana istället.

kurvan12lt0.jpg

ramsne2tb0.jpg

motorfaste2vr7.jpg

kurvan22yp2.jpg

Last edited:

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
Ingen just nu..
Ingen rolig läsning! =(
Gött att du klarade dig!
Väl mött i framtiden!

/Martin

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Det var som fan, att det bara släppte så...

Jag vill inte vara osmaklig, men du har inte fler bilder på hojen, så man får en bättre uppfattning av vad som hände.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Vad hade du för däck på? Känner inte igen mönstret..

Bra att du inte skadade dig o hojen går nog att få ihop igen..

Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Skönt att du klarade dig utan bestående men, hoppas man själv har änglavakt när man vurpar:angel

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Underbart att det gick så bra med dig! Det gäller att ha slumpen på sin sida.

Men jahapp, jag som brukar åka runt och upprepa mantrat att det minsann går att lägga ner mer än vad jag tror. Kan det ha varit rullgrus eller någon liknande friktionsminskande faktor som bidrog?

Krya på dig!

/perris

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Men jahapp, jag som brukar åka runt och upprepa mantrat att det minsann går att lägga ner mer än vad jag tror. Kan det ha varit rullgrus eller någon liknande friktionsminskande faktor som bidrog?

Rullgrus fanns det inte , dok så är vägen feldoserad så den lutar "åt fel håll" om man tar den på yttern , dok så tappade jag fästet där den är "rätt " doserad, det som finns kvar att välja emellan är att jag fick punka på bakdäcket, för det var punkterat när dem hämtade den, men det kan ju lika järna berott på smällen, eller att det blåste så kraftigt att jag tappade fästa pga utav detta.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Usch den där vägen kör jag ju ofta och tar den där kurvan i ganska högt fart eftersom det är bra sikt där...
Man får sig en tankeställare...

Hursomhelst, skönt att det inte gick värre, krya på dig!:)

Rundberg

Yo mamma!!!
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000-K6
Vad hade du för däck på? Känner inte igen mönstret..

Bra att du inte skadade dig o hojen går nog att få ihop igen..

ser ut som bt 014 bridgestone alltså, vet av egen erfarenhet att dom kan vara grymt hala jämfört med vissa andra däck!

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Rullgrus fanns det inte , dok så är vägen feldoserad så den lutar "åt fel håll" om man tar den på yttern , dok så tappade jag fästet där den är "rätt " doserad, det som finns kvar att välja emellan är att jag fick punka på bakdäcket, för det var punkterat när dem hämtade den, men det kan ju lika järna berott på smällen, eller att det blåste så kraftigt att jag tappade fästa pga utav detta.
Ok! Jo, punktering låter väl som en vettigt förklaring. Hoppas du kan röna ut exakt vad det var som hände iallafall, jag vet att jag själv vill göra det efter en olycka eller incident. Otäckt hur som!

/perris

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
fan va surt! skönt att du klarade dig så pass ok i alla fall! aldrig roligt med ryggskador! (inte med några skador i o f s)

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Hoj
Blå kawa ZR 7S
skönt att du kommer att bli helt återställd efter den vurpan, kunde gått så fasiken mycket värre. Krya på dig snabbt så du inte missar hela sommarsäsongen nu bara.

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kawasaki ER-6n
Fyhelvete micke, det måste ju varit precis efter att vi snackade... Sitter lealös med en fet jävla tankeställare nu kan jag säga... Lider oerhört med dig, men tur att du klarade dig förhållandevis bra. Hojen går ju alltid att ersätta eller byta ut, men det e värre med kroppen.
Måste vara en vidrig känsla när hjulet bara släpper å man inser att det kommer gå åt helvete.

Krya på dig och hoppas att läkningen går smärtfritt.

Varma hälsningar från Simon

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Holy shit !!!!!!!!

Detta kunde ha slutat bra mycket värre................

Däcken: Bridgestone battlax 014 sitter fabriksmonterat på min S2Ra: med..........
Dock inte länge till

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!

I fallet har jag brutit flera revben och komprimerat 3 kotor.

Läkaren säger att jag kommer vara fullt återställd om ca 1 månad.

Är du säker på att den läkaren vet vad han håller på med! Be om ett utlåtande från en annan läkare, det har du rätt till.

Jag komprimerade (trykte ihop) EN kota i bröstryggen i feb -06 och är inte fullt återställd än. Dessvärre kommer jag aldrig att bli det heller...

Jag är glad att du klarade dig så pass bra som du gjorde! Man SKA ha tur när det behövs som mest...

Majkie

Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Fyhelvete micke, det måste ju varit precis efter att vi snackade... Sitter lealös med en fet jävla tankeställare nu kan jag säga... Lider oerhört med dig, men tur att du klarade dig förhållandevis bra. Hojen går ju alltid att ersätta eller byta ut, men det e värre med kroppen.
Måste vara en vidrig känsla när hjulet bara släpper å man inser att det kommer gå åt helvete.

Krya på dig och hoppas att läkningen går smärtfritt.

Varma hälsningar från Simon

mmm det var precis efter vi snackade som jag åkte hem, bytte till helstället och drog ut och körde, jävlar tur att jag bytte till helstället, det räddade mig nog mycket, den andra kombinationen är för visso godkänd men hade inte räddat mig alls lika bra, skinnstället var nerslitet till plasten på skydden och även lite på den, då förstår man vilka krafter det är som verkar, det här va endå ett dainese racingställ av högsta kvalitet, och det höll precis!! Hela olyckan är för mig overklig, ungefär som att jag hoppat över några dagar och sitter här och skriver nu.

Vi syns nog i skolan på måndag Simon eftersom jag kommer gå runt med en ful "korsett" i plast så lär jag ju synas i folkmängderna :D

Jag komprimerade (trykte ihop) EN kota i bröstryggen i feb -06 och är inte fullt återställd än. Dessvärre kommer jag aldrig att bli det heller...

Jag litar på denna läkare fullt ut, dem kotor jag komprimerat sitter längst ner och är enligt uppgift inte lika farliga att komprimera som dem längre upp, vilket det låter som att "EN kota i bröstryggen" är. Dem jag komprimerat sitter i ländryggen. Dok skall också sägas att jag är uppe och går idag och var det även igår, dagen efter olyckan, så jag tror det beror lite från person till person hur illa det kan bli med en kotkompression.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...