Det absolut nödvändigaste inom skyddsutrusting?

kittemm

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
GSX-R 750 96
Hej, ska köpa en hoj nu till veckan. Har väldigt lite pengar att röra mig med så kommer inte ha råd att köpa så mycket skyddsutrustning till att börja med. Så vad ska jag köpa först när jag får lite klirr i kassan? Hjälm har jag naturligtvis, men vad är nästa steg?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Man behöver inte alltid nya grejer utan kan göra bra kap på blocket eller här på SH, förutom hjälm är ryggskydd viktigt, med dyrast är inte alltid bäst så hellre köpa en biltema ryggskydd och ett beggat skinnställ än inget alls.

Själv har jag gjort många fynd på nästan nya grejer blocket och här på SH så det inte ens har slutat på hälften av kostnaden av vad det skulle kosta i butik.

Finns mycket att handla utomlands ifall man kan sina storlekar på de olika märkena.

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
Zx6r
Hjälm, handskar, ryggskydd och skor. Sen beroende på ekonomi och körstil/hoj så köper du antingen ett goretex-ställ eller ett skinnställ. Ska du köpa ett goretex-ställ rekommenderar jag att byta ut ryggskyddet mot en skyddsjacka.
Vill du ha skinn så fort som möjligt kan du alltid börja med att köpa en skinnjacka eller skinnbyxa.
Även 2-delat skinnställ finns.

X_Vanquish

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2010
Hoj
zx750r
Om du har rätt storlek så kanske du kan fynda på fyndhörnan (mc-varuhuset i sthlm, lelles mc uppsala *grym service de har) fick en 2 delat skinställ ny för 4000 kr, billigt skulle jag säga :p
samt så har lelles mc rea på skor nu, :p
Men hjälm samt ryggskydd är viktigast!

mojja83

Guest
Du frågar vilken skyddsutrustning som är viktigast.. All som går att köpa för pengar skulle jag vilja påstå.:fakta:hej

kittemm

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
GSX-R 750 96
Tack så mycket för alla svar. :Bugar Ryggskydd var inte så farligt dyrt, har nog råd med det innan jag skaffar hojen. :) Ska ta och kolla in begagnade saker sen efter hojköpet när jag vet hur mycket pengar jag kan lägga.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vore jag dig skulle jag nog avvakta ett tag till och skramla ihop mer pengar!

Handskar är, efter hjälm och ryggskydd, väldigt viktigt, händerna tar lätt stryk när man vurpar och dom är både känsliga och svårlagade. Det är svårt att laga nerslipade knogar tex...

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Men som många redan säger. Kolla efter begagnat.
Jag hade tur o hittade ett ställ som passade helt perfekt och fick det för en billig peng.
Men köp inget som du är hyfsat nöjd med. det är bara till att kasta pengar i sjön

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Fötter och händer bör man skydda, de är krångliga att läka. Jag har provat att skada händer, tar lång tid.. :(

Självklart går huvud och rygg före ovanstående..

Sedan tycker jag nog man ska alla skydd, svårt att tumma på vilket som är minst viktigt.. Svårt att veta hur man landar vid en eventuell vurpa.

Last edited:

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Precis som Hotzic sa. vänta hellre lite å spara ihop till utrustningen. olyckan är ALLTID framme när någon "bara skulle" köra hoj är för jävla gött men att vara långtidssjuktskriven suger stor hårig ¤&/.

Köp det mesta av skyddsutr. på biltema (har kraschtestat det mesta där å ger skyddsutr. tummen upp). Jag tog mitt körkort när jag studerade så jag köpte utrustningen först i omgångar innan hojen.

Lycka till med hojköpet å ha en underbar sommar!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Första steget efter det är en jacka som syns. Så du minskar antalet gånger bilister som inte ser dig kör ut rakt framför dig.
http://www.jula.se/mc-jacka-varsel-641047
Den har inbyggt ryggskydd men det ger jag inte många kronor för så nästa steg ett ryggskydd som testats och uppfyller kraven.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/
Jag är 173cm lång och har lång rygg och har 7 plattor. Tänk på att 1 platta för kort är bättre än 1 platta för långt för är det för långt tar det lätt i hjälmens bakkant och trycker hjälmen framåt nedåt så du inte kan se långt fram. Och att inte se långt fram => krasch.
Ben, knä och armskydd.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Kna--och-armbagsskydd-82291/
används av en vän som testat dem skarpt med godkänt resultat ett stort antal gånger när han håller på och stuntar.
Handskar, tex de här, testade med bra resultat i Bike och jag har dem själv. Mitt 2a par. Det första paret stulet.
http://www.handelsboden.com/gp-p-997-c-119.aspx
Men självklart är vilka skinnhandskar som helst bättre än att ha oskyddade händer.
På benen har jag
http://www.handelsboden.com/worker-pants-p-281-c-106.aspx
på fötterna ett par Alpinestar stövlar som inte kommer in i avdelning lågpris.....så ingen länk.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Ser att du bor i stockholm. En tripp till Funbike i Vås kan kanske löna sig. Kolla på hemsidan under flik 3 som ett förslag, ingen aning om det finns i din storlek men de har iallafall utförsäljning.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Har du inte råd med utrustningen så bör du nog vänta med hojköp. Prio 1 måste väl ALLTID vara ens personliga säkerhet, med dagens taskiga statistik som hojförare har gällande olyckor.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Första steget efter det är en jacka som syns. Så du minskar antalet gånger bilister som inte ser dig kör ut rakt framför dig.
http://www.jula.se/mc-jacka-varsel-641047
När jag kör sitter jag framåtlutad, och då är det ju i princip axlarna det som sticker ut ovanför kåpan, dvs det enda som syns är det svarta på jackan... :rolleyes: Och blir jag påkörd bakifrån då så må det nästan vara hänt... :rolleyes: Sen tror jag inte att man kan köpa sig varken säkerhet eller trygghet med färgglada kläder, det ligger i körstil och och förmåga att läsa av trafiken, det blir snarare tvärs om att, att man åker runt i en falsk trygghet och tror att alla ser en bara för att man har varselväst. Tänk om någon ser din varselväst och tänker vägarbetare = till fots = långsam = jag hinner = krock?

Tänk på att 1 platta för kort är bättre än 1 platta för långt för är det för långt tar det lätt i hjälmens bakkant och trycker hjälmen framåt nedåt så du inte kan se långt fram. Och att inte se långt fram => krasch.
Ett betydligt mycket större problem är om hjälmen trycks mot ryggskyddet vid en vurpa, det blir som en hängning, dvs nacken knäcks av :död

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Regnkappa!
Som du säkert vet så blir man som hojägare överröst med villiga söta brudar.
Ben går att laga men rabies Aids och historien går det sämre med .
Lycka till

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Tja

Kan tipsa om FC-Moto.de om du inte är bekant med dem. Kolla under "Hot deals" där du kan hitta allt från skor till skinnställ för minst sagt humana priser. Följ storleksguiden så kan du inte bli besviken. Skulle du behöva byta så är processen både enkel och snabb.

Min budgetutrustning:

- Hjälm, Icon Variant, 3500 sek
- Skinnställ, Buse Jerez, 3000 sek
- Skor, Buse Sport Boot, 1200 sek
- Ryggskydd, UFO, 800 sek
- Handskar , Alpinestars SP-8, 700 sek

Priserna är ungefärliga, men väldigt humana. :tummenupp

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hjälm räcker! Spara pengarna till ett effektsystem, pc 5 och en mappning... Mer nöje per krona än skyddsutrustning :yoparty

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife