Det absolut nödvändigaste inom skyddsutrusting?

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
När jag kör sitter jag framåtlutad, och då är det ju i princip axlarna det som sticker ut ovanför kåpan, dvs det enda som syns är det svarta på jackan... :rolleyes: Och blir jag påkörd bakifrån då så må det nästan vara hänt... :rolleyes: Sen tror jag inte att man kan köpa sig varken säkerhet eller trygghet med färgglada kläder, det ligger i körstil och och förmåga att läsa av trafiken, det blir snarare tvärs om att, att man åker runt i en falsk trygghet och tror att alla ser en bara för att man har varselväst. Tänk om någon ser din varselväst och tänker vägarbetare = till fots = långsam = jag hinner = krock?

Du har ju rätt att beroende på hoj så syns inte t.ex. en varselväst hur mycket folk än försöker förespråka det. Men här kan man ju tänka på hjälmen! Det hade ju gjorts något test angående synlighet och förutom lampor så var hjälmen det som faktiskt syntes. Så kanske inte mattsvart med tonat visir är bäst, hur häftigt det än må vara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du har ju rätt att beroende på hoj så syns inte t.ex. en varselväst hur mycket folk än försöker förespråka det. Men här kan man ju tänka på hjälmen! Det hade ju gjorts något test angående synlighet och förutom lampor så var hjälmen det som faktiskt syntes. Så kanske inte mattsvart med tonat visir är bäst, hur häftigt det än må vara.
Visst, hjälmen sticker "alltid" upp, men om bakgrunden är ljus, då syns ju en svart hjälm väldigt bra, och tvärs om ;)

Jag höll på med segelflyg i 10 år. Segelflygplan är vita, eftersom man inte vill att glasfibern, gelcoaten mm ska värmas upp i onödan av solen, och av hävd har man alltid målat nos, vingspetsar mm orange för att öka synligheten. Men det visade sig att det fungerade som ett kamouflage mot dom spräckliga molnen istället för ett helvitt plan, för helvita former på det sättet finns inte i naturen.

Dvs, hur man än vänder sig så har man :arsele bak. Om du så har 2000lm saftblandare på hjälmen, varselkläder och en hoj målat i självlysande orange så kommer det fortfarande finnas folk som inte ser dig, bryr sig eller tror att dom hinner. Så åker du runt så, och tror att du är säker bara för att du ser ut som en amerikansk julgran så lever du farligare än en person med svart hoj, svart ställ och svart hjälm som är medveten om det och kör med insidan av skallen.

Jag åkte ambulans från Gävle till Uppsala en kväll för en massa år sedan. Jag satt till höger fram som anhörig och vi hade ALLT påslaget, dvs hela världen blinkade blått pga skymningen, hundratals meter åt alla håll, men lik förbannat så var det otroligt många som inte såg att vi kom! :huvet

Så jag tror att det är viktigare att köpa sköna, säkra kläder som man trivs i och alltid har på sig, än att fokusera på väldigt färgglada billiga saker, som kanske inte har samma säkerhet.
 
Last edited:

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Så jag tror att det är viktigare att köpa sköna, säkra kläder som man trivs i och alltid har på sig, än att fokusera på väldigt färgglada billiga saker, som kanske inte har samma säkerhet.

Där har vi den viktigaste meningen hittils i tråden, nämligen att man alltid har på sig grejjerna. Olyckan tycks ju alltid vara framme när man "bara ska" ta en snabbsväng etc och kör i jeans och t-shirt.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det viktigaste skyddet sitter inne i huvet, använder man det för att undvika olyckan så behövs inget annat.
Jag tror att många har en stor övertro på den effekt skydden har. Slår man i nåt hårt i hög fart så finns det inga skydd i världen som kan garantera att man klarar sig.
/Stefan
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Det viktigaste skyddet sitter inne i huvet, använder man det för att undvika olyckan så behövs inget annat.
Jag tror att många har en stor övertro på den effekt skydden har. Slår man i nåt hårt i hög fart så finns det inga skydd i världen som kan garantera att man klarar sig.
/Stefan

nä å det dagen är det skitsamma MEN när det är olyckor i normalfart i trafiken är skydden det som KAN vara skillnaden mellan döden, rullstolen å kanske bara nån dags sjukskrivning med en öm kropp.

Innan min olycka resonerade jag typ så här: smäller jag så dör jag eller så blir det rullstolen å handikappskonverterad hoj.
Nu skulle jag gärna haft en tidsmaskin, åkt tillbaka i tiden å gett mig århundradets pungspark för att ens ha tänkt så.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Angående färg på skydd så tror jag inte riktigt på det. blindstyrena kommer alltid att vara blindstyren. Själv har jag en sån här:
http://images.24mx.se/products/xlar...-miro-xrp-high-visibility-gul-right-front.jpg
och den skär sig mot precis allt. Har inte blivit prejad när jag haft den, å andra sidan har jag inte blivit prejad när jag kört med min gamla svarta hjälm heller sen jag köpte den. Däremot glor folk som ser en rätt mycket mer. :D
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Just det, skydden man har på sig KAN vara skillnaden mellan liv och död eller livslångt lidande.
Med mitt förra inlägg menade jag absolut inte att man inte skall använda skydd utan bara att det viktigaste är att undvika olyckan och det gör man bäst genom att tänka på vad man gör och på vad andra gör runt omkring.
Alla olyckor kan man kanske inte förutse och då är det givetvis bra om man skyddar sig så bra det går.
/Stefan
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu när jag åker till skolan åker jag ALLTID med hjälm, hanskar ryggskydd, stövlar och lindstrands brallor just för att gå runt i helstället känns lite bökigt. Som Stefan säger så är det ju mycket tilll föraren men vissa olycker går ju inte att förutse eller påverka då är det alltid gott med en billig livförsäkring, så snåla inte med skydd en nyare hoj köper ninog rätt snart ändå!:tummenupp
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Angående färg på skydd så tror jag inte riktigt på det. blindstyrena kommer alltid att vara blindstyren. Själv har jag en sån här:
http://images.24mx.se/products/xlar...-miro-xrp-high-visibility-gul-right-front.jpg
och den skär sig mot precis allt. Har inte blivit prejad när jag haft den, å andra sidan har jag inte blivit prejad när jag kört med min gamla svarta hjälm heller sen jag köpte den. Däremot glor folk som ser en rätt mycket mer. :D

Jag märkte skillnad när jag gick från svartgrå hjälm till en med mest vitt. Stor skillnad!
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Eller starta en tråd och köp saker billigt. Det finns alltid folk som har köpt ett par handskar extra osv osv.
Tror att jag själv har ett fullt kitt extra över, och jag lär inte va ensam om det.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Skyddsjacka-82293/

Jag hade satsat på den+handskar och stövlar. Letar du lite så lär du hamna under 1000kr för allt, om än beg.
Sen har du bara skinnställ kvar, vilket du borde hitta för under 5K, nytt som beg. Du har väl ett flertal ställ bara på köp&sälj härinne för runt 3K. Så för under 5K så får du nog ihop ett helt kitt utan att ge avkall på säkerhet.

Har du inte råd med det så undvik att åka hoj, försäkringen täcker inte om du kör utan kläder ändå...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Om du köper hojen från handlare så istället för att pruta på priset så brukar de gå med på att skicka med skyddsutrusning istället för att sännka priset på hojen :) Värt att tänka på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller starta en tråd och köp saker billigt. Det finns alltid folk som har köpt ett par handskar extra osv osv.
Tror att jag själv har ett fullt kitt extra över, och jag lär inte va ensam om det.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Skyddsjacka-82293/


Har du inte råd med det så undvik att åka hoj, försäkringen täcker inte om du kör utan kläder ändå...


Om han är storväxt har jag en extra skinnjacka över som han kan få köpa billigt. :D
Det beror ju lite på vilken försäkring, men de där man kan köra hur man vill kostar ändå så mycket mer än de med vettiga priser att man med lätthet kan betala för alla skydd med bara mellanskillnaden på försäkringen...
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Ingen som har nämnt bröstplatta? Faktiskt vanligare med dödliga skador mot bröstet än ryggen!
Ett suspensoar är inte fel det heller, rätt mycket skador i de regionerna också.

Angående färgglada kläder, om medtrafikanterna inte ser en lysande strålkastare, hur skulle en neonfärgad hjälm hjälpa dem på traven?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag skulle vilja gå mot strömmen och säga att ryggskydd inte kommer på andra plats efter hjälmen, det är snarare en säker jacka och ett par byxor. Det är större sannolikhet att man skrapar i armarna och benen än att göra illa ryggen, det finns inget som säger att man automatiskt skadar ryggen vid en vurpa. Skulle ryggskyddet vara så pass viktigt skulle det kommit mycket tidigare, nu har inte ryggskyddet funnits så värst lång tid. Nu kostar ju inte ryggskydd så värst mycket men jag skulle inte säga att det kommer på andra plats. Snarare efter kläderna. Ryggskydd är bra ja, och visst det kan rädda ens liv men man blir inte glad om man enbart kör med hjälm och ryggskydd och vurpar, då ångrar man klart att man inte hade en skyddande jacka och ett par byxor.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag skulle vilja gå mot strömmen och säga att ryggskydd inte kommer på andra plats efter hjälmen, det är snarare en säker jacka och ett par byxor. Det är större sannolikhet att man skrapar i armarna och benen än att göra illa ryggen, det finns inget som säger att man automatiskt skadar ryggen vid en vurpa. Skulle ryggskyddet vara så pass viktigt skulle det kommit mycket tidigare, nu har inte ryggskyddet funnits så värst lång tid. Nu kostar ju inte ryggskydd så värst mycket men jag skulle inte säga att det kommer på andra plats. Snarare efter kläderna. Ryggskydd är bra ja, och visst det kan rädda ens liv men man blir inte glad om man enbart kör med hjälm och ryggskydd och vurpar, då ångrar man klart att man inte hade en skyddande jacka och ett par byxor.

Skrapad hud läker, skrapad skelett kan funka om det inte är leder, knän armbågar men en fuckad rygg är värst. Men finns inga riktiga svar utan allt handlar om hur man vurpar och hur mycket tur/otur man har från situation till situation :)
 
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top