Det fanns en gång ett flygvapen....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om du inte får bestämma då?

Finns det en kompetent person som tar tag i spakarna och som dessutom kan motivera sina beslut ("Vi gör såhär så därför att...". "Jag har tänk så här, därför ska vi...." osv) så är det inga problem. Annars skiter jag faktiskt i att jobba i grupp.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Smart eller desperation? Känns som att Saab ger upp Sverige och försöker flytta till Brasilien.

Nej så tolkar jag det inte, det här i mina ögon normalt tillvägagångssätt för att vinna statliga försvarsupphandlingar. Så gott som alltid stora inslag av motköp.

Med ditt resonemang skulle dessutom tex Scania ha "gett upp Sverige" för Brasilien redan på 70-talet.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
II övrigt verkar det ju här som att samtliga med positiva hågkomster från FM tjänstgjort i Marinen och Flygvapnet, inte Armen :banana

Japp, ens uppfattning om värnplikten beror nog till stor del om man fått göra något meningsfullt eller inte. Personligen gjorde jag bara gröntjänsten och det fanns inget med den som var meningsfullt. Min fritid var full av friluftsliv ändå, och jag hade inget intresse av att lära mig hantera vapen. Är/var inte vapenvägrare på nåt sätt, det kändes bara helt värdelöst det vi höll på med.
Mulleskola för vuxna typ.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Japp, ens uppfattning om värnplikten beror nog till stor del om man fått göra något meningsfullt eller inte. Personligen gjorde jag bara gröntjänsten och det fanns inget med den som var meningsfullt. Min fritid var full av friluftsliv ändå, och jag hade inget intresse av att lära mig hantera vapen. Är/var inte vapenvägrare på nåt sätt, det kändes bara helt värdelöst det vi höll på med.

Mmm och eftersom det var så för dig så var det så för alla. Och det gör hela försvaret direkt värdelöst, vilket i sin tur innebär att Sverige inte haft en chans om så Grönland invaderat.
Sammanfattar det din åsikt? :rolleyes:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nä jag betackar mig för din anställning, jag tror inte jag vill jobba i en firma som går omkull innan den ens har startat.
Det enda tecken en person som ifrågasätter allt ger är att ingenting nånsin blir gjort. Keep it up!

Jotack, mitt AB går bra! Hur går ditt?

Jag till skillnad från dig var ju där och upplevde det med egna ögon. Så vem är det som är "itutad" saker egentligen?

Well, om du läst ovan så hade du sett att jag låg inne i 10v. Det var vad som behövdes för att övertyga mig om att det var fel ställe för folk som har förmågan att och vill tänka själva.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Jotack, mitt AB går bra! Hur går ditt?

Jotack, inte ett förlustår sedan det startade, trots kriser och lågkonjunkturer! :tummenupp

Well, om du läst ovan så hade du sett att jag låg inne i 10v. Det var vad som behövdes för att övertyga mig om att det var fel ställe för folk som har förmågan att och vill tänka själva.

I rest my case. Försvarsexperten med 10 veckors erfarenhet har talat. Hade du stannat lite längre hade du fattat att det går alldeles bra att tänka själv, det har aldrig handlat om det, utan vad det handlar om är att när du väl ska få allt från 10 till 1000 personer att utföra en hyfsat komplicerad och förbannat viktig uppgift under extrem tidspress så är det nog bättre om de som ska ifrågasätta allt bara stannar hemma istället.

Eller du kanske var besviken för att ni inte var ett elitförband inom 10 veckor?

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Nej så tolkar jag det inte, det här i mina ögon normalt tillvägagångssätt för att vinna statliga försvarsupphandlingar. Så gott som alltid stora inslag av motköp.

Med ditt resonemang skulle dessutom tex Scania ha "gett upp Sverige" för Brasilien redan på 70-talet.

Nu kommer jag inte ihåg hur stor del av Scania, utveckling och produktion, som flyttade till Brasilien då på 70-talet, men att NG-utvecklingen till 40% ska hamna där, att 80% av flygkroppen likaså samt att göra motköpsaffärer till 175% dvs "vi köper 63 st plan för att sälja 36 st" känns lite märkligt.

Jag vet att motköpsaffärer alltid krävs men är det vi som säljer JAS eller är det Brassarna som säljer sina prylar egentligen?

Det framgår tyvärr inte vem som ska tillverka planen som ska försöka säljas på den Latinamerikanska marknaden map ensamrätten.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Ja rekryt- och gröntjänsten var en standardiserad period man bara skulle igenom. Korvstoppning av gradbeteckningar och olika saker man skulle klara i mörker osv. Tyckte inte heller det var så kul.

När jag själv som ung kadett skulle ha min första egna rekrytomgång såg jag därför inte fram emot det alls. Jag försökte därför använda en mindre auktoritär stil men med samma krav på deras prestationer. Det funkade förstås bättre. Men det berodde nog mycket på att jag hade bra vpl då. Många var tex kockar och hade som sådana redan hunnit jobba innan och var därför vana vid press, lite sömn och att ta ansvar och sånt. Så fort ingen såg oss under tex förflyttninger till fots fick de tex gå hur fan de ville. Men när vi tex kom tillbaks från en dag på skjutbanan och in på bataljonsområdet så marscherade de så taktat och snyggt att skolchefen vart paff när han hörde att det var kockar och inte tex blivande röjdykare eller andra traditionellt sett mer hängivna vpl.

Rekryterna fick även lämna feed back till mig, vilket man ju iaf då för 18 år sedan, normalt inte tillämpade under just rekryten. Jag tror att det ledarskap man tillämpar mycket speglar sin egen självbild. Är det stor diff mellan den egna självbilden och omgivningens, då hemfaller man lätt till ett auktoritärt ledarskap. Likaså kan man förstås tvingas till autoritärt maktbaserat ledarskap pga av en dålig organisation, eller i sällsynta fall av underställda som har en dold agenda.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Eller du kanske var besviken för att ni inte var ett elitförband inom 10 veckor?

Nix. Fanns inte en chans att det skulle bli nåt av den där gruppen, ens efter att jag stack. Visst, det fanns några duktiga killar, men de blev snabbt nedtagna på jorden och ihopklumpade med fbu-grabbarna.

De stängde hela Lv3 senare, förmodligen för att de aldrig lyckades leverera dugligt folk :D

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jag tycker att det är anskrämligt att man nedrustar till den grad att försvaret är bara en symbol utan praktisk funktion.

Varför?
Jag anser att om man tycker att ens land har ett värde och ett existensberättigande som fristående nation så är man för trovärdighetens skull (om inte annat) skyldig att visa att man är beredd att försvara sitt territorium.
Det var möjligtvis någon gång på urtiden som Sverige faktiskt hade en äkta chans att framgångsrikt slå tillbaka en större angripare, det lär vi inte ha idag vad vi än gör.
Men att ha ett försvar som faktiskt innebär att det finns en kostnad att ta hänsyn till för en eventuell angripare tycker jag är helt självklart!

Ang hyr-en-armé-vid-behov tjänster så har ju t ex USA provat det ganska friskt, ta och läs på lite kring blackwater etc så får man en bra bild av vilket bottenlöst hål sånt är i form av utgifter och skandaler.

Försvarsindustrin då?
Rent företagsekonomiskt bör man ju inte driva en industri som inte har några köpare av slutprodukterna, det är självklart. Men ur nationellt intresse kan man ju tycka att det finns ett mervärde i att själv kunna hålla med reservdelar och komponenter till den tekniska kärna som landets försvar bygger på. Ponera att vi bara för att det är billigt köper in några lådor Mig29 och några Kilo ubåtar eller dylikt från Ryssland i stället för JAS då det råkade vara utförsäljning på det under en period.
Sen får (skugg)Presidenten för sig att säkra Gotland + Öland som skyddzon för gasledningarna, hur bra support får vi då på ubåtsvapnet och flyget?

Att köpa från USA lär nog kosta ett NATO-medlemsskap och det lär aldrig våra politiker få bollar stora nog för att göra...

Värnplikten avstår jag från att kommentera annat än att jag har upplevt både suveräna befäl och totala stolpskott som maximalt borde haft befäl över en ensam kossa i stället...

/D

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Jag tycker att det är anskrämligt att man nedrustar till den grad att försvaret är bara en symbol utan praktisk funktion.

Varför?
Jag anser att om man tycker att ens land har ett värde och ett existensberättigande som fristående nation så är man för trovärdighetens skull (om inte annat) skyldig att visa att man är beredd att försvara sitt territorium.
Det var möjligtvis någon gång på urtiden som Sverige faktiskt hade en äkta chans att framgångsrikt slå tillbaka en större angripare, det lär vi inte ha idag vad vi än gör.
Men att ha ett försvar som faktiskt innebär att det finns en kostnad att ta hänsyn till för en eventuell angripare tycker jag är helt självklart!

Ang hyr-en-armé-vid-behov tjänster så har ju t ex USA provat det ganska friskt, ta och läs på lite kring blackwater etc så får man en bra bild av vilket bottenlöst hål sånt är i form av utgifter och skandaler.

Försvarsindustrin då?
Rent företagsekonomiskt bör man ju inte driva en industri som inte har några köpare av slutprodukterna, det är självklart. Men ur nationellt intresse kan man ju tycka att det finns ett mervärde i att själv kunna hålla med reservdelar och komponenter till den tekniska kärna som landets försvar bygger på. Ponera att vi bara för att det är billigt köper in några lådor Mig29 och några Kilo ubåtar eller dylikt från Ryssland i stället för JAS då det råkade vara utförsäljning på det under en period.
Sen får (skugg)Presidenten för sig att säkra Gotland + Öland som skyddzon för gasledningarna, hur bra support får vi då på ubåtsvapnet och flyget?

Att köpa från USA lär nog kosta ett NATO-medlemsskap och det lär aldrig våra politiker få bollar stora nog för att göra...

Värnplikten avstår jag från att kommentera annat än att jag har upplevt både suveräna befäl och totala stolpskott som maximalt borde haft befäl över en ensam kossa i stället...

/D

Det har aldrig någonsin tidigare i historien varit några som helst problem för svenska företag att producera försvarsmaterial till Svenska staten. Men det var på den tiden innan de "ryggradslösa" började gasta om att det är oetiskt och bla bla att exportera försvarsmaterial till andra länder. Ja, för privata företag alltså, om staten gör det så är det inga problems. Det gick faktiskt till och med så bra att vi kunde stoltsera med några av de bästa vapensystem som fanns.
Ett härligt exempel var när ett av våra stora vapenföretag hade för avsikt att sälja kustartilleri och kanoner för båtar till Bangladesh, ett av världens fattigaste länder. Naturligtvis skrek de ryggradslösa sig hesa om hur oetiskt det var att sälja vapen till ett så fattigt land.
Vad man inte begrundade var att Bangladesh har i princip EN ENDA naturtillgång, nämligen fiske i Gangesdeltat. Problemet var att Indien var där och snodde varenda liten snorjärs på Bangladeshiskt territorie, så där satt man utan. Med hjälp av våra kanoner hade de kunnat försvara sitt eget territorie, fiskat sin egen fisk, fått ordning på sina egna fiskeindustrier och gjort sina egna dollars. Istället sitter vi och skickar biståndspengar dit som inte hjälper landet ett skit och indierna fortsätter med sina gränsövertträdelser. Bra va?

En annan sak som ni som tycker att man ska importera vapen istället för att tillverka egna kan fundera på: Tror ni att ett land på allvar skulle exportera de absolut bästa och effektivaste vapnen till nåt annat land?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Den som på fullt allvar tror att man inte kan ha ett effektivt försvar för att man är ett litet land med begränsade resurser kan ju kolla upp Israel, visserligen ett extremt exempel men IDF torde vara världens mest väldrillade och slagkraftiga krigsmakt per capitita trots en storlek ungefär som Danmarks. Jag skulle tveka något enormt innan jag försökte ge mig på den ens om jag hade haft hela ryska krigsmakten till mitt förfogande.

Man ska betänka att Warszawapaktens huvudfiende var NATO, man kunde alltså inte avdela obegränsade resurser på Sverige/Finland utan att sänka garden betydligt. De förband som avdelades för Skandinavien var långt ifrån några elit eller gardesdivisioner med toppmodern utrustning, en Division typ Nord (Avsedd att framrycka landvägen genom Norrland/Finska lappland) var bara delvis mekaniserad ända fram till murens fall.

De ryska styrkor som i princip förintades av rebeller i slaget om Grozny 1994 framstår på intet vis som några "ta Sverige på 10 minuter"-förband.

Sen att hela den sovjetiska krigsmakten naturligtvis var ofantligt överlägsen den svenska, det förstår vilken stolpe som helst, faktum är att den hade en så stor numerär överlägsenhet visavi NATO:s europeiska styrkor på 1960 talet att de flesta krigsspel ofelbart ledde till att ett stort antal svampmoln hade förintat det som världen då kände som Västtyskland....

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Den som på fullt allvar tror att man inte kan ha ett effektivt försvar för att man är ett litet land med begränsade resurser kan ju kolla upp Israel, visserligen ett extremt exempel men IDF torde vara världens mest väldrillade och slagkraftiga krigsmakt per capitita trots en storlek ungefär som Danmarks. Jag skulle tveka något enormt innan jag försökte ge mig på den ens om jag hade haft hela ryska krigsmakten till mitt förfogande.

Såg någon gammal siffra att Israel satsade 35% av sin BNP på försvarsutgifter... Jag är naiv och tror att ifall de satsade på charmkurser o attitydsförändringar hos sig själva så skulle de inte behöva bränna så mycket pengar på krigsmaterial. :tungan

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Såg någon gammal siffra att Israel satsade 35% av sin BNP på försvarsutgifter... Jag är naiv och tror att ifall de satsade på charmkurser o attitydsförändringar hos sig själva så skulle de inte behöva bränna så mycket pengar på krigsmaterial. :tungan

Eller kanske såga bort landet och transportera det till ett område som inte så sent som på 70-talet officiellt uttryckte folkmordsdrömmar.

Men, struntsamma, självklart satsar de (och USA) mycket pengar på IDF, 35% är dock för mycket, den riktiga siffran ligger vanligen runt 8-10 %

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Eller kanske såga bort landet och transportera det till ett område som inte så sent som på 70-talet officiellt uttryckte folkmordsdrömmar.

Men, struntsamma, självklart satsar de (och USA) mycket pengar på IDF, 35% är dock för mycket, den riktiga siffran ligger vanligen runt 8-10 %

Det var som sagt en gammal siffra, från typ 80talet. Det mest tragiska är att de använder sin material istället för som Sverige lägger det på mobbförråd.

Vet inte vad Sveriges andel ligger på, antar att du vet det.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vafan man kan inte lämna den här tråden i mer än nån timme innan det ryggradslösa slemmet kryper fram från sina kommunistgömmor.

Vart ska vi börja?
Starstriker, Fudpucker och Maverick_ou812 kan vi börja med. Jag tycker det är hemskt tråkigt att just ni 3 fick göra en totalt värdelös värnplikt. Eftersom ni bevisligen inte har nån ryggrad så är det väl inte så konstigt att mönstringförättaren placerade er ihop med ett gäng andra likasinnade. Ni har ju under de 10-12 månader ni gjorde värnplikten totalt lyckats missa vad det handlar om. Jag ska försöka förklara för er.
Det där kan du bespara dig, av det jag läst hitintills av dina inlägg så skulle du inte kunna förklara för en höna hur man lägger ägg. Maken till enkelspårighet har jag sällan upplevt. :dummer
Jag muckade med 10 - 9 - 9 så snacka mindre och lyssna mer.
Om du behöver en förklaring så betyder det att jag tog mig igenom min utbildning med mer än godkända resultat. Det var mer än de flesta av mina "brothers in arms" klarade av.

Det jag sett av det svenska försvaret är inte mycket att hurra för, 80% av yrkesbefälen är riktiga stolpskott, såna som jag skulle satt först kulan i om det blivit krig. Mig skulle de iallafall inte fått skicka ut på nåt meningslöst oplanerat ogenomförbart uppdrag. Dessutom med utrustning som passar bäst på museum.

De snorisar som låg inne som PB och KB (jo, de ville att jag skulle bli sån också) hade en merit för att hamna där, dom gillade att vara klädda i grönt och att ge order. Att de sen var underbegåvade spelade mindre roll, "de var ju motiverade." Man undrar hur pliktverket tänkte. Misstänker att du är en av de som dregglade över möjligheten att få hunsa folk och att du i övrigt stämmer in på beskrivningen. Grattis... :rolleyes:

20% är (var) mycket bra ledare som nu jobbar i den privata sektorn då de också insett menigslösheten i att satsa sin tid och kompetens på att leka krig.
Att lära sig att bädda sängen, marschera, stå på led, städa och vårda utrustning är inte pga att ni ska sova gott om nätterna utan skrynkel i lakanen, att lära er att sätta höger fot framför vänster etc, utan det handlar om disciplin, rutin och att ORKA utföra uppgifter utan att varken ifrågasätta eller gnälla. Ni kanske kan begripa att bara för att just ni 3 inte ens klarade av att fatta vad ni gjorde där så finns det tiotusentals svenskar som fick göra en vettig värnplikt, som fattade vad de höll på med och kom ut i andra ändan som riktigt elaka, slipade, i fysiskt topptrim och effektiva förband.
Jomen seruatt... krigspittar med basker menar du? Såna som slutat tänka själv och tycker muskler är mer användbart än hjärna? Jo dom kan vi verkligen ha till mycket, dom kan t.ex. bli dörrvakter och p-lisor.

Utan att veta så tycker du nog även att monarkin är nåt vi skall bevara. Den har ju sina rötter i militären och det bekymrar dig inte det minsta att Sveriges stadsöverhuvud är ett riktigt stolpskott?

P.S. Jag har aldrig blivit kallad kommunist innan, det var ganska kul och bevisar bara hur jävla lite du begriper. Trähatt. D.S.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Vem har vi näst? BostonGurka. Du vet att det är lite skillnad på ett försvar och en attackstyrka va?

Jag är lite osäker. Kan du förklara skillnaden?

Krig är jättehemskt. Jag tror att alla begriper det. Nu har ju Sverige de senaste århundradena inte haft attackstyrkor utan ett försvar.

Är det så? Var har du lärt dig det?

Det är lite skillnad. Du vet det är lite som att någon med våld bryter sig in i ditt hem och våldtar din fru. Jag tror inte de nöjer sig med att vi ger dom blommor i gevärspiporna. De vill antagligen inte kramas. Ska jag rita en bild så du förstår?

Ja det skulle kanske hjälpa mig att förstå.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det var som sagt en gammal siffra, från typ 80talet. Det mest tragiska är att de använder sin material istället för som Sverige lägger det på mobbförråd.

Vet inte vad Sveriges andel ligger på, antar att du vet det.

Drygt 1 %, 35% kan inte vara annat än under brinnande krig....sådana belastningar överlever inte en ekonomi spec länge och förklarar varför Israels strategi alltid har utgått från att de har låg strategisk uthållighet och måste slå tillbaka blixtsnabbt och stenhårt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år