Så här är det:
Det är en konflikt under uppsegling mellan den nya bukett av besiktningsföretag som vi drabbats av, och SWEDAC (gamla SP) som är den myndighet som har förordnandet att övervaka kvaliteten på besiktningarna som görs.
Varje enskild besiktningsman har tidigare haft rätten/möjligheten att utelämna själva provkörningsdelen i besiktningsprocessen - om yttre omständigheter så påkallat. Snö och halka har väl varit den enda giltiga anledningen att skriva in anmärkningen "ej provkörd pga väderlek" och ändå lämna sitt godkännande för fordonet.
Visst, några tröttmössor här och var har väl tyckt att även regn och blåst varit anledning nog att inte köra hoj, och andra verkar anse att är det bara en enda hoj bokad på hela morgonen så är det för jobbigt att dra på sig hjälm och grejer för en löjlig provkörning.
Men på det hela taget och med ett vettigt utnyttjande så är det sett ur säkerhetsperspektivet för den enskilde besiktningsmannen en bra bail-out:
Är det halt och jävligt så ger en provkörning ändå bara nada, men innebär däremot en betydande risk för både besiktningsman och maskin - en hoj som den som besiktigar dessutom inte är inkörd på.
Men det anser inte SWEDAC.
"Kör för helvete!" säger dom.
En besiktning utan provkörning är inte en besiktning, menar man och jag har lite känslan av att det finns någon slags rating i bakgrunden, där en besiktning utan genomförd provkörning genererar ett sämre betyg åt det specifika besiktningsföretaget.
Alltså sitter nu de besiktigande företagen i Sverige och håller på att snacka ihop sig: man skall inte acceptera att besiktiga motorcyklar alls under "den hala perioden."
Nähä...? Hur fan skall man definiera den?
Jag besiktigade senast december 2014, och fick följande besked:
"Jag kommer inte att provköra idag - som du förstår. (5+, uppehåll men grus på deras egen gård från tidigare halkbekämpning, jag hade själv kört dit)
Men hojen blir godkänd ändå. Du kommer att få nästa inställelsetid senast December månads utgång 2016, men se till att vara ute i god tid under hösten det året - vi kommer inte att besiktiga motorcyklar på vintern i fortsättningen. "
(Besikta heter företaget, och nej!, jag har inte stavat fel eller tappat några bokstäver. Företaget kallar sig verkligen så. Det är väl turkiska ägare, kan tänka. Tror koncernen äger något fotbollslag också...)
Anyway:
Jag larmade SMCs kansli direkt - det här är helt sjukt!
Hur skall man begränsa tiden när man accepterar besiktningar?
Baserat på verklig halka?
Den enskilde hojåkaren kan då boka tid en månad i förväg, men kan komma att bli nobbad på dagen dag?
Eller skall besiktningsföretagen bestämma sig för några datum när det inte går att besiktiga längre, och ett nytt datum när det är säker?
Första frosten här nere hos oss brukar komma i September, men någon enstaka gång redan i Augusti.
Första riktiga halkan typ oktober - eller inte alls.
När skall man dra snöret...?
På vårkanten har vi alla upplevt ishalka och snökaos fram i April och rent av Maj.
...så när är det 'säkert' att acceptera bokningar till MC-besiktningar?
När vägarna är röjda från det grus som stoppade provkörningen av min hoj nu senast?
Juni och Juli som 'säkra månader' att besiktiga hojar på?
Ha ha ha!
Och hur ställer sig besiktningsmannen när någon rullar in en tidig Junimorgon i regn och 5 grader - med en hoj som är skodd med 880 Marathon...?
Personligen kör jag hellre odubbat på snö än 880 i väta - för då kan man ändå påverka färden något litet...
Detta tramset är inget som drabbar endast Veijo, mig och tre till.
Allt fler kör hoj året runt för att det är roligt. Allt fler arbetspendlar på MC.
Bompengar, pendlingsskatt och Jobbskattetillägg styr över allt fler till att köra så länge som klimatet tillåter.
Skall vi inte kunna göra det för att SWEDAC jävlas med besiktningsföretagen?
"Men det är ju bara att vara ute i god tid...?"
Nej nej nej!
Eller, kanske om vi låtsas att man bara har en hoj.
Hur många har det? Ingen jag känner.
Sätter man ihop en vinterhoj, så skall man inte kunna besikta den förrän till våren då?
Sommaren...?
Och, när man torpederas av en biljävel mitt i vintern, då måste man begränsa sin sökning på Blocket till endast de besiktigade hojarna för att kunna komna igång och pendla igen?
Jag har besiktigat på vintern i hela mitt MC-liv. Dubbat, odubbat - oftast kört dit, men fina hojar har fått åka hästakärra när det varit saltslask.
Slut på det nu?
Ännu en avreglering som bara blivit skit!
Dyrare, sämre - och piss-DEKRA som tillåts lobba i
Bryssel för tätare besiktningsintervaller och för att få lägga sina flottiga fingrar på fler typer av fordon.
Tvi vale vilken lekstuga!