Det går inte att besikta motorcykel pga av påstått vinterväglag trots 10 plus och torrt på vägen 2023-03-01

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Ingen
Jag har kört på vägen sedan 1991 och alltid varit ute i tidigt på våren men i år går det inte att besikta hojen innan 1 april då det enligt de organ som finns i Norrköping eller Valdemarsvik råder vinterväglag trots att det är soligt 10 plus och torrt. dvs sommar väglag i dag.

Besiktnings organ klagar på att det ligger grus på deras provsträcka.

Enligt körkortsboken finns rutiner om hur man som motorcyklist skall hantera sådana förhållanden

Jag har aldrig sedan 1991 hört maken till byråkrati känns jätte konstigt
Svårt att tro att det finns stöd för detta i lagen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har besiktat hoj i december (africa twin) men var inte helt lätt att hitta en tid, är upp till stationen sen det blev privat. De erbjuder en tjänst ingen rättighet, tyvärr... bättre förr
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag har kört på vägen sedan 1991 och alltid varit ute i tidigt på våren men i år går det inte att besikta hojen innan 1 april då det enligt de organ som finns i Norrköping eller Valdemarsvik råder vinterväglag trots att det är soligt 10 plus och torrt. dvs sommar väglag i dag.

Besiktnings organ klagar på att det ligger grus på deras provsträcka.

Enligt körkortsboken finns rutiner om hur man som motorcyklist skall hantera sådana förhållanden

Jag har aldrig sedan 1991 hört maken till byråkrati känns jätte konstigt
Svårt att tro att det finns stöd för detta i lagen.
Åk förbi besiktningsställen som utför besiktning på MC och snacka med dom. Det funkar och någon besiktningsman med rätt att besiktiga MC kan förbarma sig över dig ?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Åk förbi besiktningsställen som utför besiktning på MC och snacka med dom. Det funkar och någon besiktningsman med rätt att besiktiga MC kan förbarma sig över dig ?
Börjar för övrigt bli ont om sånna över lag, här i Borås är det bara en station av typ 6st som besiktar MC
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Börjar för övrigt bli ont om sånna över lag, här i Borås är det bara en station av typ 6st som besiktar MC
Kanske finns fler där TS bor? Men en räcker ju om man får "napp". Själv har vi en i min MC-grupp som är besiktningsman för MC så vi är lyckligt lottade ? Godkänt medlemskap pga sitt yrke ? Nä, så illa är det inte...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag larmade om detta för snart 10 år sedan.
Post från annat forum:

Så här är det:

Det är en konflikt under uppsegling mellan den nya bukett av besiktningsföretag som vi drabbats av, och SWEDAC (gamla SP) som är den myndighet som har förordnandet att övervaka kvaliteten på besiktningarna som görs.

Varje enskild besiktningsman har tidigare haft rätten/möjligheten att utelämna själva provkörningsdelen i besiktningsprocessen - om yttre omständigheter så påkallat. Snö och halka har väl varit den enda giltiga anledningen att skriva in anmärkningen "ej provkörd pga väderlek" och ändå lämna sitt godkännande för fordonet.

Visst, några tröttmössor här och var har väl tyckt att även regn och blåst varit anledning nog att inte köra hoj, och andra verkar anse att är det bara en enda hoj bokad på hela morgonen så är det för jobbigt att dra på sig hjälm och grejer för en löjlig provkörning.

Men på det hela taget och med ett vettigt utnyttjande så är det sett ur säkerhetsperspektivet för den enskilde besiktningsmannen en bra bail-out:
Är det halt och jävligt så ger en provkörning ändå bara nada, men innebär däremot en betydande risk för både besiktningsman och maskin - en hoj som den som besiktigar dessutom inte är inkörd på.


Men det anser inte SWEDAC.
"Kör för helvete!" säger dom.
En besiktning utan provkörning är inte en besiktning, menar man och jag har lite känslan av att det finns någon slags rating i bakgrunden, där en besiktning utan genomförd provkörning genererar ett sämre betyg åt det specifika besiktningsföretaget.

Alltså sitter nu de besiktigande företagen i Sverige och håller på att snacka ihop sig: man skall inte acceptera att besiktiga motorcyklar alls under "den hala perioden."

Nähä...? Hur fan skall man definiera den?

Jag besiktigade senast december 2014, och fick följande besked:

"Jag kommer inte att provköra idag - som du förstår. (5+, uppehåll men grus på deras egen gård från tidigare halkbekämpning, jag hade själv kört dit)
Men hojen blir godkänd ändå. Du kommer att få nästa inställelsetid senast December månads utgång 2016, men se till att vara ute i god tid under hösten det året - vi kommer inte att besiktiga motorcyklar på vintern i fortsättningen. "
(Besikta heter företaget, och nej!, jag har inte stavat fel eller tappat några bokstäver. Företaget kallar sig verkligen så. Det är väl turkiska ägare, kan tänka. Tror koncernen äger något fotbollslag också...)

Anyway:

Jag larmade SMCs kansli direkt - det här är helt sjukt!
Hur skall man begränsa tiden när man accepterar besiktningar?

Baserat på verklig halka?
Den enskilde hojåkaren kan då boka tid en månad i förväg, men kan komma att bli nobbad på dagen dag?

Eller skall besiktningsföretagen bestämma sig för några datum när det inte går att besiktiga längre, och ett nytt datum när det är säker?
Första frosten här nere hos oss brukar komma i September, men någon enstaka gång redan i Augusti.
Första riktiga halkan typ oktober - eller inte alls.
När skall man dra snöret...?

På vårkanten har vi alla upplevt ishalka och snökaos fram i April och rent av Maj.
...så när är det 'säkert' att acceptera bokningar till MC-besiktningar?
När vägarna är röjda från det grus som stoppade provkörningen av min hoj nu senast?

Juni och Juli som 'säkra månader' att besiktiga hojar på?
Ha ha ha!

Och hur ställer sig besiktningsmannen när någon rullar in en tidig Junimorgon i regn och 5 grader - med en hoj som är skodd med 880 Marathon...?
Personligen kör jag hellre odubbat på snö än 880 i väta - för då kan man ändå påverka färden något litet...


Detta tramset är inget som drabbar endast Veijo, mig och tre till.
Allt fler kör hoj året runt för att det är roligt. Allt fler arbetspendlar på MC.
Bompengar, pendlingsskatt och Jobbskattetillägg styr över allt fler till att köra så länge som klimatet tillåter.
Skall vi inte kunna göra det för att SWEDAC jävlas med besiktningsföretagen?

"Men det är ju bara att vara ute i god tid...?"

Nej nej nej!

Eller, kanske om vi låtsas att man bara har en hoj.
Hur många har det? Ingen jag känner.

Sätter man ihop en vinterhoj, så skall man inte kunna besikta den förrän till våren då?
Sommaren...?

Och, när man torpederas av en biljävel mitt i vintern, då måste man begränsa sin sökning på Blocket till endast de besiktigade hojarna för att kunna komna igång och pendla igen?

Jag har besiktigat på vintern i hela mitt MC-liv. Dubbat, odubbat - oftast kört dit, men fina hojar har fått åka hästakärra när det varit saltslask.
Slut på det nu?

Ännu en avreglering som bara blivit skit!
Dyrare, sämre - och piss-DEKRA som tillåts lobba i
Bryssel för tätare besiktningsintervaller och för att få lägga sina flottiga fingrar på fler typer av fordon.

Tvi vale vilken lekstuga!



Lekstugan tillåts fortsätta.
Fan vad jag hatar att få rätt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
klippklipp*

Varje enskild besiktningsman har tidigare haft rätten/möjligheten att utelämna själva provkörningsdelen i besiktningsprocessen - om yttre omständigheter så påkallat. Snö och halka har väl varit den enda giltiga anledningen att skriva in anmärkningen "ej provkörd pga väderlek" och ändå lämna sitt godkännande för fordonet.

När jag besiktade min Husaberg 450 så provkörde inte tjejen som besikta den för hon tyckte den var för hög, men var ett par år sedan.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Besiktigade min hoj (med helt nya sportdäck) 2022-03-15 hos Besikta i Sävsjö, +5 grader och solsken mitt på dagen. De lite större vägarna var delvis torra medan mindre vägar samt bilprovningens gårdsplan var grusade. Provkörningen var inga problem för den besiktningskillen, lite grusigt på vägen och kallt ute sa han bara.
De bjöd på kaffe under tiden :)

Kanske olika regler för olika besiktningsföretag?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag besiktade i snöstorm, det enda var att dom skrev "provkörning inte utförd på grund av snö" jag hade 1½ mil till besiktningen och körde dit och hem.

Jag tror jag mötte alla jag känner på den resan, jag hade en massa textmeddelanden när jag kom hem
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Ingen
Jag besiktade i snöstorm, det enda var att dom skrev "provkörning inte utförd på grund av snö" jag hade 1½ mil till besiktningen och körde dit och hem.

Jag tror jag mötte alla jag känner på den resan, jag hade en massa textmeddelanden när jag kom hem
Precis som jag alltid gjort förr med ..... Jag har pratat / skrivit till Swedac de tycker det var mkt dåligt, hoppas det blir förändring tänk på alla löjliga äventyrshojar
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag åkte förbi besiktning och pratade med dem , -besiktigade hojen i januari (endurohoj med dubbar)
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är nog väldigt mycket upp till aktuell station. Tillgången på behörig personal är som jag förstått det en stor flaskhals.

Bästa tipset hittills var nog att fara in och fråga, en hojbesiktning kan man ju klämma in på kul för att få lite variation om man bara har tiden.

Har även hänt mig så det funkar absolut. Trots anslag på dörren att MC-besiktning inte görs... :)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
någon besiktningsgubbe har garanterat vurpat någons hoj i gruset och därav har det inneburit kostnader för företaget. egentligen inget konstigt att företagsägarna säger nej till besiktning om det ligger grus på vägarna där deras anställda ska köra andras cyklar. håller dock med om att det är ett otroligt dåligt system där vissa hojar riskerar att få körförbud när man är som mest sugen på att ta en tur.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Svårt att tro att det finns stöd för detta i lagen.

Det finns definitivt stöd för detta i lagen. Om man inte kan hänvisa till baaaarnen så funkar det alltid med arbetsmiljön och passa dig så att ingen blir kränkt...

Jag skulle nog fortfarande vara mer orolig över vad besiktningssnubben hittar på med min hoj på rullgruset...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns definitivt stöd för detta i lagen. Om man inte kan hänvisa till baaaarnen så funkar det alltid med arbetsmiljön och passa dig så att ingen blir kränkt...

Jag skulle nog fortfarande vara mer orolig över vad besiktningssnubben hittar på med min hoj på rullgruset...
Men då åker man till happis och besiktar, som bonus får man en förevisning av modifierad förgasaruppsättning till turbo-Katana... :) Skulle inte vara så orolig för rullgruset där.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
någon besiktningsgubbe har garanterat vurpat någons hoj i gruset och därav har det inneburit kostnader för företaget. egentligen inget konstigt att företagsägarna säger nej till besiktning om det ligger grus på vägarna där deras anställda ska köra andras cyklar. håller dock med om att det är ett otroligt dåligt system där vissa hojar riskerar att få körförbud när man är som mest sugen på att ta en tur.


Nej, det är precis som jag skriver i inlägg #7:



Somliga av de avreglerade aktörerna började skära hörnen och överanvände möjigheten att hoppa över provkörningen.
Snöd vinning eller lathet?

Tja: kläder på -> provkörning -> kläder av tar ungefär lika lång tid eller rent av längre tid än momenten inne i hallen. Det klart att det är lockande att hinna med dubbelt så många jobb när det finns chans.
Eller att sitta och fika lite extra...

SWEDAC upptäckte fusket och slog ner på det.
En besiktning utan provkörning är ingen besiktning, och därför grund till anmärkning. Tillräckligt många och/eller allvarliga anmärkning gör att SWEDAC drar in ackrediteringen = sänker företaget.
Det har redan hänt flera gånger, dock med andra anledningar som grund.

Jag kan absolut förstå besiktningspersonal som inte är sugna på att göra bromsprov i ishalka. Jag kan förstå irritationen över att bli tvingad till det - när förnuftet plockas bort ur ekvationen. Alltså möjligheten att själv få avgöra när det är lämpligt att pallnita en främmande hoj.


Det jag inte kan förstå är hur Staten med ena handen kan kräva att våra motorcyklar skall besiktigas - och med andra handen tillåta besiktningsföretagen att vägra besiktiga motorcyklar.

Som jag skrev för snart 10 år sedan: allt fler kör en större del av året, alltfler kör på vintern, allt fler använder återigen motorcykel som pendlingsforfon eller rent av som hushållets enda motorfordon.
Besiktningsmöjligheten måste följa behovet.
Det håller inte att boka tid i Skåne om 2 veckor, köra ner och bli nobbad för att "det var lite frost i morse."

Det är en sådant uppenbart uttryck för hur myndigheterna ser på motorcyklismen: en hobby, någon man kan (borde?) avstå, något som det inte är så noga med.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Eftersom det är 24 månader mellan besiktningstillfällena men tillåtet att besiktiga hur ofta man vill så är det väl bara ett problem en gång, sedan lite tidigare nästa gång medan det är vackert höstväder.

Anekdot on: Besiktade en DR800 och tjejen som besiktigade hade knappt näsan över sadeln.
Provkörning utgick, jag hade ju tagit mig dit. Bromsprov blev att jag rullade den framåt och bromsade. Hon kollade tutan. Anekdot off.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
För 4-5 år sedan frågade jag på bilprovningen i Lännersta när jag kunde besiktiga hojen tidigast. Så fort gruset var uppsopat på planen utanför.

Jag besiktigade Kawan där under pandemin. Det var under sommaren. Då hade de en container uppställd utanför med bägge gavlarna öppna. Varken hojen före mig eller min provkördes. Jag frågade inte varför. Han kanske inte hade körkort.

Gången innan besiktade jag Kawan i Arlandastad. Första bästa tid eftersom jag just upptäckte att corden tittade fram på bakdäcket på TDMen. Kawan var lite fladdrig på vägen dit trots bra mönsterdjup kvar på däcken.
Besiktingskillen åkte hoj själv såg jag.
Soppakranen läckte så det droppade. En två tänkte jag. Närå den gick igenom. Kollade hjul och gaffel när jag kom hem. Skruven mellan styrhuvud och gaffelbryggan var lös och M8an som låser den var också lös. Inte konstigt att hojen gick som den gick. Det är sådant de ska kontrollera. Nu är Kawan besiktningsbefriad. Och bergstadig som japanska customhojar ju är. :)

D79F0AF2-DAC5-4FA0-AD17-9129311B7262.jpeg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top