"Det här köpte jag idag!"-tråden

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Batteriet i UPS'n är på 12V 7Ah dvs 84 Wh låt oss teoretiskt anta att batteriet kan laddas ur totalt
och spänningsomvandlaren har 80% verkningsgrad så har du 67 Wh till förfogande.
Om det bara gäller cirkulationspumpen 21W så blir det 3 timmars drift.
Mekar du shuntventilen med manuell inmatning ?
Eller finns det en styrutrustning, kanske 10W när den bara går.
Då är drifttiden nere på 2 timmar.
Att jämföra med vad har ditt hus för tidskonstant ?
Om du stänger av cirkpumpen hur snabbt / långsamt sjunker temperaturen i huset 10 grader ?
Id'en med UPS, en är god men jag hade nog kopplat in ett batteri med lite större kapacitet parallellt med UPS,ens för att slå huset tidskonstant.
Och ett batteri som verkligen klarar djupurladdning. Typ Golfbilsbatteri.
Sen jag flyttade in i kåken -98 har jag kanske haft strömavbrott ett 100gånger och max 5 av dom har varit längre än vad jag nu kommer täcka upp med denna lösning så jag är nöjd.
Jag har haft ett system med ett relä som växlar över vid strömavbrott med dubbla bilbatterier och en omformare från 12/230V tidigare men jag har tagit bort grejorna då batterierna blev dåliga över tid och att dom var platskrävande.
3 timmar är kortare än jag gissat men det jag vill åt var att inte koka pannan när strömmen går och det visste jag att jag skulle uppnå utan att räkna på det.
I Förlängningen så kommer jag antagligen lösa husets el vid strömavbrott med mitt solcellsbatteri och Ö-drift.....Det kostar dock mer än 595kr som jag lade på att lösa det tills vidare.
Hur fort mitt hus sjunker 10 grader är väl lite hur långt är ett snöre, Norrbotten har 0-30 på vintern....-40 i extremfall. Shunten tar i princip endast den effekt som AC adaptern har i förluster så det är försumbart.

Skulle en riktig kris komma så har jag elverk som täcker upp det mesta.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Takfläkt, långsamtgående med långa blad, reverserad så den trycker är oöverträffat. Det har inte jag. Min ser ut som en propeller på nåt plan i en tecknad barnfilm och snurrar hysteriskt, men nytta gör den.

Fast du vet nog vad du vill ha. Kul att laborera med det där!
Fläkten levererar efter önskemål. Flyttar inte supermycket luft men flyttar luft hela tiden. Den delen av huset som jag ville styra luftflöde till ökade 2 grader när kaminen var igång ock fläkten gick.
Frun tyckte dock att den var ful...

När jag ställde mig framför fläkten och den var igång kände jag mig dock blåst...
5867f1cde5790ad430258abc586f85ed.jpg

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fläkten levererar efter önskemål. Flyttar inte supermycket luft men flyttar luft hela tiden. Den delen av huset som jag ville styra luftflöde till ökade 2 grader när kaminen var igång ock fläkten gick.

När jag ställde mig framför fläkten och den var igång kände jag mig dock blåst...

Är du nöjd med blåsjobbet?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Är den lite mindre klumpig än denna?(Frågar åt en som har mycket milwaukee.)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag håller med frun, den var förbannat ful.
Jag tycker att det känns som att du har letat ett problem till en lösning här.
Du vill köpa en till gadget till ditt batteridrivna ekosystem helt enkelt.

Jag har en 240V golvfläkt som jag använder när det är varmt, den går precis lika bra att flytta kaminvärmen med, och den är inte spygrön och ser ut som ungarnas transformersleksaker....

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Är den lite mindre klumpig än denna?(Frågar åt en som har mycket milwaukee.)

Den du länkar till verkar vara större än den jag köpte.
Modellen jag har är faktiskt ganska liten och har goda möjligheter att rikta luftflödet. Har även ett ganska fiffigt inbyggt klämfäste.
Fläktdiametern är ganska liten så om den skall flytta mycket luft får den gå med högt varvtal och väsnas en del.

ef4af28c175aa645c8fdc045d7b05e45.jpg

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Jag håller med frun, den var förbannat ful.
Jag tycker att det känns som att du har letat ett problem till en lösning här.
Du vill köpa en till gadget till ditt batteridrivna ekosystem helt enkelt.

Jag har en 240V golvfläkt som jag använder när det är varmt, den går precis lika bra att flytta kaminvärmen med, och den är inte spygrön och ser ut som ungarnas transformersleksaker....
Tanken om en nätdriven bordsfläkt fanns. Dock, där jag ville ha möjlighet att ha den fanns ingen bra möjlighet till att koppla in en sådan annat än med en förlängningssladd.
Snyggare batteridrivna fläktar finns naturligtvis men mitt val föll på denna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns dock en hel del problem med sådana nymodigheter så var försiktig.
Här får du en introduktion så du kan undvika de värsta fällorna. :tummenupp

Värst är väl när man har kört vilse och inte får upp någon plutt som visar var man är, då står man där i skogen och försöker tvåfingerzooma för att få upp mer detaljer....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Värst är väl när man har kört vilse och inte får upp någon plutt som visar var man är, då står man där i skogen och försöker tvåfingerzooma för att få upp mer detaljer....
Jag såg en liten parvel runt året som satt i knät på sin mamma i ett flygplan.
Mamman satt och läste en vanlig tidning när jag såg parveln försöka "svajpa" bilderna i tidningen.
Varken jag eller mamman förstod vad han gjorde först men sen började vi asgarva så flygvärdinnan oroligt kom förbi. :hihi

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
12st Red Stripe, 2st cava Star (god faktiskt), en dunk Tomassi och en flaska Baileys.

Julen räddad, hjärtat har kokat lakritsshot till sillen också.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Har tjöpt ett nytt högpresterande batteri så nu äntligen ska det underdimensionerade batteriet i bruks-Astran bytas ut.
Helt vansinnigt att originalutrusta en modern bil med alla sina elektroniska system med ett sketet SMF-batteri på 50Ah… Lämna lyset på en halvminut och bilen plingar o varnar för kass batterispänning. Har hänt ett par gånger att den vägrat starta, då får man ta till jump-startern som alltid ligger redo i skuffen efter gammal bitter erfarenhet.

Hoppas det är mer kräm o uthållighet i ett AGM-batteri, skulle gärna stoppa i ett ännu större men det är lite begränsat med plats.

1671790802696.jpeg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...