bonde456
Gudomlig sporthojare
Sen jag flyttade in i kåken -98 har jag kanske haft strömavbrott ett 100gånger och max 5 av dom har varit längre än vad jag nu kommer täcka upp med denna lösning så jag är nöjd.Batteriet i UPS'n är på 12V 7Ah dvs 84 Wh låt oss teoretiskt anta att batteriet kan laddas ur totalt
och spänningsomvandlaren har 80% verkningsgrad så har du 67 Wh till förfogande.
Om det bara gäller cirkulationspumpen 21W så blir det 3 timmars drift.
Mekar du shuntventilen med manuell inmatning ?
Eller finns det en styrutrustning, kanske 10W när den bara går.
Då är drifttiden nere på 2 timmar.
Att jämföra med vad har ditt hus för tidskonstant ?
Om du stänger av cirkpumpen hur snabbt / långsamt sjunker temperaturen i huset 10 grader ?
Id'en med UPS, en är god men jag hade nog kopplat in ett batteri med lite större kapacitet parallellt med UPS,ens för att slå huset tidskonstant.
Och ett batteri som verkligen klarar djupurladdning. Typ Golfbilsbatteri.
Jag har haft ett system med ett relä som växlar över vid strömavbrott med dubbla bilbatterier och en omformare från 12/230V tidigare men jag har tagit bort grejorna då batterierna blev dåliga över tid och att dom var platskrävande.
3 timmar är kortare än jag gissat men det jag vill åt var att inte koka pannan när strömmen går och det visste jag att jag skulle uppnå utan att räkna på det.
I Förlängningen så kommer jag antagligen lösa husets el vid strömavbrott med mitt solcellsbatteri och Ö-drift.....Det kostar dock mer än 595kr som jag lade på att lösa det tills vidare.
Hur fort mitt hus sjunker 10 grader är väl lite hur långt är ett snöre, Norrbotten har 0-30 på vintern....-40 i extremfall. Shunten tar i princip endast den effekt som AC adaptern har i förluster så det är försumbart.
Skulle en riktig kris komma så har jag elverk som täcker upp det mesta.
Last edited: