Det här med kläder under kläderna... (Kontorsråttor)

Muster

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM EXC-F 2008 & Triumph Tiger 800 2011 & Yamha XT600e 1989
Ska ta kortet i vår och har börjat kika på kläder. Men jag förstår inte (eller vill inte förstå) hur MC förare som pendlar till jobbet bär sig åt riktigt.

Min arbetsklädsel består av skjorta, kavaj och jeans. Jag har förstått att detta ska man inte ha under för då blir passformen på mc kläderna för dålig. Men gör ni andra så att ni packar ner kläder och skor i en ryggsäck varje dag och tar upp en skrynklig skjorta på jobbet, in på muggen och byter om?

Jag åker dessutom till kunder på dagarna, ibland 3-4 resor varje dag, ska denna procedur då upprepas, väska med till kunden, in på muggen och byta om... Då blir mitt MC liv väldigt omständigt, så pass att MC till jobbet inte är ett alternativ vilket ju känns urtrist.

Så, hur gör ni?
 

oso_08streets

STOCKHOLM STREETS
Gick med
13 Nov 2011
Ort
sthlm streets
Hoj
Zx6r
Nu åker jag inte runt till kunder emellanåt på arbetsdagarna men jag kör bil varje måndag (tråkmåndag..) och har med mig ombyte för överdelen av kroppen för tisdag-fredag. Då kan jag lätt köra mc i full mundering tis-fredag med endast en liten ryggväska med alla lås, skor och en byxa varje dag. Sen på tråk-måndagen tar jag även hem kläderna jag haft på jobbet veckan innan. En deo skadar inte att ha med i lilla ryggväskan då man oftast är rätt varm när man anländer till kontoret.
Jobbar förvisso inom klädbranschen så har ju lätt att galga mina vecko-kläder på jobbet också.

Nackdel? -Inget hojköra på den värsta veckodagen av dem alla.. Men man ska väl ändå inte köra hoj halvt onykter:tummenupp
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
köp en goldwing.

så kan du ta med hela garderoben och kylskåpet om det skulle behövas
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Skippa kavaj och skjorta. Finns snygga tröjor. En god vän till mig var i samma sits och köpte snygga tröjor. Hans chef tyckte först inte om det för det var inte fint nog men han förklarade att det såg bättre ut om man kom i tröja på mc än att se dum ut med mc och kavaj. 2 veckor senare fick dom en chock på kontoret när VD:N kom i jeans och tröja. Ja han hade börjat köra sin mc till jobbet.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja jobbar på Bank, kostymish alltså. Inga problem...alltid ett gäng skjortor och 2-3 kostymer hängandes i skåpe på jobbet så byter jag. Skort har jag där också. Dessutom ger dig mig en ursäkt att inte tvätta och stryka skjorta själv utan lämna in det till tvätten via jobbet ...åtm under hojsäsongen. Då slipper jag ta med grejorna hem.
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag har kavaj och skor stående på jobbet. Dock kör jag inte MC till jobbet men tycker det är fresh att ha rena skor och inte ute-sneakers typ.
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Jag skulle säga som andra att lämna kavaj och skor på jobbet. Själv slänger jag på mig brallor och en tröja, skippar skyddsbrallor och kör så. Behöver visserligen inte ha kostym på mig då jag jobbar i grotta, men skulle nog funka på det sättet.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
måste vara ett helsicke om det börjar regna på väg till jobbet.... om man har kläderna under skyddskläderna
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag drar ned på säkerhetstänket "nedtill" och kör i enbart jeans/byxa. Alternativt kör med Draggings svarta kevlarbyxa, utan skydden i. Ev med regnbyxor som överdrag om vädret är dåligt.

Och har köpt en extra lång textiljacka upptill, som är (nästan) lika lång som en kavaj. Hjälm och handskar ligger i toppboxen under kundmötet.

Det är hopplöst att köra fullt skyddsställ och kombinera det med kavaj/kostym. I så fall får man göra som Stålmannen - ständigt byta om. I telefonkiosken eller på toaletten hos kunden. Inga bra alternativ något av dem.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Måste du åka till kund och vara representativ så känns hoj lite fel för mina ögon. Även om den aktiva restiden blir kortare (och roligare) så är det så mkt runtom att det sällan går snabbare att ta hoj istället för bil iaf.

Jag åkte hoj till jobbet ibland (imperfekt: plugg nu) men hade inte kunder 5 dar i veckan och en skön företagskultur så jag kunde se ut hur fan jag ville om jag skulle ha en kontorsdag. Även om man fick gömma sig lite på kontoret om nån annan fick besök. :D
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Har jag möten är det oftast bilen som gäller - men som tur är är man IT-snubbe i SAP och sitter och myser i bakgrunden, så det är inte ofta jag måste vara kostymad.

Jag kör i Draggin-jeans, finns några riktigt schyssta "dressade" modeller som inte skäms för sig på kontor alls. Sen har jag min vanliga Rukka-jacka med piké eller skjorta under. Dainese halvhöga stövlar, ser ut som ett par vanliga skor (nästan). På sommaren har jag ibland med mig ett par vanliga jeans i ryggan som jag ändå måste ha alltid (datorn...). Posöråker bara till jobbet = regnar det så kör jag bil. Funkar fint!
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Kavajen har du hängande på din kontorsstol, skorna står parkerade under skrivbordet
En bra skjorta - rätt vikt klarar en färd tillsammans med jeans i ryggsäcken.
In på toan iklädd skinnställ med ryggan i handen.
Ut från toan iklädd jeans och skjorta med skinnställ och rygga i handen
Pang på med kavaj och skor...all done :tummenupp

ps. ska du gymträna eller motsvarande på lunchen, måste du ha en generös ryggsäck...tänk minst 50 liter.
 

bigtree

Mullrar...
Gick med
3 May 2010
Ort
Sthlm/Uppsala
Hoj
TL1000R
Jobbar också i kostym oftast, men det är faktiskt inte några problem att vika och "rulla ihop" en skjorta och kavaj så de inte är skrynkliga efter en resa i ryggsäck, är nog mer att du får prova dig fram.

Annars kan det ju som alla säger inte misslyckas om de redan hänger på jobbet.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Ser väl inte så dumt ut?

iStock_000002580741Small.jpg
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Har du långt till jobbet? Vilken typ av vägar kör du på? Det är ju en viktig faktor när du väljer skyddsnivå.

Jag har max 70-vägar in till stan, i rusning mest köer så hastigheterna är oftast relativt låga. Har som grundregel att alltid ha hjälm, ryggplatta och handskar. Oftast mc-jacka. När temperaturen är såpass låg som den varit senaste dagarna (-5 => +5) så kör jag med långkallingar. Över 5 grader är långkallingarna lyx. Är det lite regnigt så har jag ett par vattenavvisande överdragsbyxor - det är inte direkt gore tex men håller för lättare regn.

Vissa dagar är klädeskravet lite högre, inga problem att dra på sig kostym, finskor och trench, med axelband till portföljen så åker den upp på ryggen, funkar klockrent. Kundmöten inga problem, ryggplattan lätt att dra på och oftast är det ju bara att hänga av sig i receptionen innan mötet så slipper man kånka omkring på prylarna inför kunden.

Det blir aldrig svårare än man gör det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top