Det här med ljud i bilen...

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag har nyligen investerat i en liten skåpbil, närmare bestämt en lagom sliten peugeot expert som faktiskt blev riktigt fin efter lite puts och kärlek. Dock är ljudet i hytten väldans tråkigt. Det sitter någon slags eftermarknadsspelare i och en 6,5" 2-vägs GAS-högtalare i var dörr. Jag har inte så höga krav och kan inget om ljudbygge. Jag vill bara för en billig peng få ett trevlig ljud. Det är inte meningen att det ska dåna och väsnas utanför bilen utan det ska vara gött att lyssna på när jag sitter själv i bilen på vägen till och från jobbet.

Som sagt, det ska vara billigt men ändå helt ok liksom. Nu skulle jag önska lite tips och råd om vad jag ska köpa. Jag tänker att högtalarna i dörrarna kan vara kvar och att jag kanske kan komplettera med en baslåda med inbyggd förstäkare. Typ den här, eller den här.

Vidare vill jag ha bluetooth till stereon och funderar då på den här, fast jag skulle gärna ha blått ljus.

Och så slutligen ett par sådana här på hatthyllan vid taket?

Som sagt, jag kan absolut inget om sånt här så rätta mig gärna om jag har fel. Vill helst inte lägga mer än 2k.

Tack på förhand. :)

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Alla ser ju inte bra ljud på samma sätt. Men baslåda brukar inte vara de första man behöver för att få bra ljud men visst ger de poäng vid korvmojjen.
För att får bra ljud i en bil är 70% hur du installerar högtalarna de ska sitta stadigt i slutna lådor. Därav är nästa alla högtalare med plastlådor SKIT!
Du har en ganska snäv budget och att få till något kan bli svårt. Om du snålar på spelaren så kommer den inte orka driva något mer en dina 6,5 du redan har att då lägga på bakhögtalare försämrar bara allt ljud.
Hur är dina dörr högtalare installerade sitter diskanten vid sidan av eller uppe vid instrumentbrädan?
Om jag vore dig skulle jag skippa baslåda (om du inte är basfreak och skiter i om du hör musiken)
lägg 1000kr på spelaren 500kr bakhögtalare 500kr övrigt material bygg ordentliga lådor till bakhögtalarna. Isolera plåten bakom dörrinredningen och försök fästa dörrhögtalaren ordentligt inte i inredningen.
http://biltema.se/sv/Sok/?query=d%C3%A4mpmatta
Kolla blocket finns drivor med billiga men bra bilstereos.
Apline och DLS var några av mina favorit märket när jag byggde ljud.
Om du har vägarna förbi Nyköping har jag ett par DLS 6x9 du kan får köpa för 200kr
Fan nu blev ju jag sugen på att bygga ljud :huvet fråga på så ska jag svara.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Tack! Precis sådan här info vill jag ha! :)

Ingen är gladare än jag om jag slipper baslåda. Nu sitter där en clarion DXZ428R. Bifogar även bild på ena högtalaren.

Kanske ska jag börja med att isolera dörrarna och fästa högtalarna ordentligt? Nu "skorrar" det lite när jag spelar. Antar att det beror på att de inte sitter fast ordentligt?

Dina högtalare, skulle jag ha dem som bakhögtalare då? Om du tycker de är bra för mitt ändamål och du har ork att gå till posten så köper jag dem gärna. :)

20131015_072326_zpsa6dfd467.jpg

20131015_072350_zpsb7deeaf2.jpg

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Ang. diskanten så sitter väl den ihop med högtalaren? Har ingen koll alls som du märker... :)

Edit: Isolera dorren, innebar det att plocka ned inredningen och isolera hela dorren, eller bara att isolera det jag kommer at genom halet for hogtalaren? Vill garna kunna anvanda fonsterhissarna. (saknar vissa tangenter pa datorn till lasern har pa jobbet) :)

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ibland orkar inte stereon driva ett par "vanliga" högtalare. jag prova o koppla in ett steg på nåra 6,5 som jag hade och vilken skillnad! rent o fint med bra bas för o vara 6,5.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är inte halva grejen med ljud, att omgivningen ska höra vad man lyssnar på = fetinglåda i skuffen med ett ljudmembran av elefant-öras storlek? :D

Nä, men generellt så vill man ha så goda marginaler på drivningen av högtalarna, att det inte blir distorderat och överlastat (som "ozeo" beskriver ovan). En klen men bra bilstereo, en eller ett par förstärkare av hyfsad kvalitet och sprid ut det på ett flertal högtalare anpassade för olika frekvensområden. Sedan ska det ju helst matcha kupén också och då kan det bli hur avancerat som helst - och dyrt (finns inget tak för det perfekta ljudet). Men leta begagnade prylar om kvaliteten spelar roll.

På den tiden jag höll på med sånt här, användes Belinda Carlisles debutskiva som demomusik - så det var ju ett tag sedan... :brynad

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Kanske ska jag börja med att isolera dörrarna och fästa högtalarna ordentligt? Nu "skorrar" det lite när jag spelar. Antar att det beror på att de inte sitter fast ordentligt?
japp låter som en plan. Kontrollera hur högtalare sitter fast om den sitter fast i inredningen. Lyft bort dörrsidan och montera distanser som du fäster direkt i plåten sedan fäster du högtalaren där. Det finns att köpa färdiga men går precis lika enkelt att göra själv av mdf/plyfa bilden nedanför är detta gjort fast med en färdig ring i plast:näsblod
Isolera kan man inte gör för mycket men jag skulle sätta på plåten innanför inredningen. på bilden ser du de sitter grå matta sätt isoleringen under den över hela dörren.
dorr6.jpg

Ang. diskanten så sitter väl den ihop med högtalaren? Har ingen koll alls som du märker... :)

Var bara en tanke i vissa kit system sitter diskanten löst vilket är önskvärt då man kan flytta upp den högre. Ljudet från diskanten sprids mest rakt fram. Så spelar den rakt in i benet försvinner mycket av ljudet.

Bifogat

• IMG_8451.jpg
    IMG_8451.jpg
    39.1 KB · Visningar: 227

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Han behöver en (5:00) BOOSTER! :yoparty

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Känns som att vogge har bra koll.
Kan bara eka att oftast så sitter ljudet i detaljer man oftast snålar på. En bra spelare är viktigt eftersom själva signalen startar där. Skit i början gör att det blir skit hela vägen. Clarion är ju ett kvalitetsmärke, men det finns mycket på blocket att titta på. Personligen gillar jag Blaupunkt, men smaken är som baken. Bra att välja en spelare som kan spela MP3 från skiva eller USB minne, samt har minst en lågnivåutgång. För budgetbyggen så skulle jag säga, titta också på uteffekten på den inbyggda förstärkaren. 4x40W innebär oftast 4x20w i verkligheten och det räcker gott för 5.25" och 3.5", men är lite snålt för 6.5" om man inte filtrerar bort de lägre frekvenserna (och kör baslåda med separat slutsteg). Oftast är kondensatorn i billiga bilstereos akilleshälen. Kan tilll viss del avhjälpas om man kör en extra kondensator på permanentströmmen till spelaren.

Om dina nuvarande högtalare skorrar så kan de vara blåsta också.. Just saying. Ett kit med nya 6,5 och separata diskanter kan vara ett alternativ. Vet inte riktigt om jag skulle investera i "bakre" högtalare i en liten skåpbil.. Kanske hellre lägga pengarna på ett par 3,5 eller liknande mitthögtalare för att få bra mellanregister. Glöm inte att ta i när det gäller storleken på högtalarkablar och att vara nogrann med kontaktstift och liknande. Jag brukara vara stenhård med att löda alla stift för att säkra anslutningar. Det är så j*vla enerverande med kontakter som vibrerar loss!

Folk snackar mycket baslåda och visst är det skönt att kunna dunka på, men bygger man fast 6,5:eek:rna bra med isolering så de kan spela ordentligt så brukar det räcka. Annars skulle jag personligen bygga en mindre baslåda själv eller köpa en fäördig med typ en 6.5" eller 8" element som kan sättas så den inte är ivägen. Under stolen eller bakom ryggstödet. Alla stuvutrymmen i hytten blir oftast hårdvaluta när man är ute och åker.

Att slänga in isolermatta är en bra idé. Ska du ändå ta av dörrsidorna så limma fast asfaltsmatta eller skumgummimatta på insidan av dörrarna. Den ska sitta på plåten för att göra nytta. Jag "klädde" in hela insidan på mina gamla bilar efter att ha plockat ur inredningsdelarna som dörrsidor, mot hjulhus osv. SBlev en stor skillnad även på vägljud/buller.

Jag skulle nog bygga:
Bra bilstereo
Tweeter/diskanter och mitthögtalare 3.5 drivna av bilstereons förstärkare (passiva delningsfilter)
Separat slutsteg för 6.5" dörrhögtalare och en liten 6.5 eller lite större baslåda, men förstärkaren i 3-kanals läge. Finns oftast delningfilter inbyggda i den typen av förstärkare.
Ev. så kan man välja att köra tweetrarna på steget också. Behöver intye vara något herrejösses steg. 4x80w eller så räcker mer än väl. Finnns garanterat på blocket. Sony brukar vara bra.

Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag tackar för alla tips och glada tillrop. Otroligt att ingen lustigkurre länkat till Farbror Barbro än. Det finns ju som bekant "Inga genvägar till det perfekta ljudet" Kanske borde jag investera i ett Dennis-paket? Jag sparar ju ändå 1000:- och får då en cd-spelare som jag kan bygga ut i inte mindre än två steg eller hur det nu var. :)

Hur som, skåpbilar är ganska trevliga i sin enkelhet. Tre stora skruv och två små, sen ramlade dörrsidan bort av sig självt. Gummimattan eller vad man nu ska kalla det var ännu lättare att få bort. Kasserar jag den, eller fyller den någon funktion? Vad är det nu jag ska isolera, den inre eller den yttre plåten så att säga?

Jag hittade någon slags självhäftande gummiduk på jobbet som vi tydligen använt för att isolera ventilation till tåg eller hur det nu var. Skulle vara ungefär samma som asfaltsmatta sades det på jobbet. Något oklart om den var till för att dämpa ljud eller vibrationer dock. Om jag använder den, är det klart sedan eller ska jag komplettera med ljuddämpningsplattor från biltema som länkades till tidigare i tråden?

Lyckades köra sönder lasern på jobbet idag, men så snart den är fixad får jag köra ut några distanser att skruva fast i plåten och fästa högtalarna i.

Jag ber om ursäkt för min inkompetens men jag behöver verkligen steg-för-steg-instruktioner här som ni märker. :)

Tack igen!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag gjorde ett mesigt försök i Ford Transit Connect jag hade som allt-i-allo bil.
Biltema var första stoppet. Där inhandlades:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljudisoleringsfilt-369222/
Sen proppades alla skrymslen jag kunde komma åt med dessa material.
Lade till och med ett lager mellan plåttaket och innertaket.
Visst blev det bättre, men det blev aldrig personbilsbra.
Största ljudkällan var fortfarande golv och torpedvägg.
Hade jag rivit ut golvet och lagt ljudmattor under kanske det hade gått att få vettigt men orka...
Min lösning blev istället mera ljud från stereon. Baslåda och slutsteg gjorde att basen i varje fall hördes.
Resten gick väl sådär....

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Tak och golv låter välan jobbigt att isolera. Någon måtta får det vara. För att förtydliga mina ambitioner något. Jag hade tills alldeles nyligen en saab 9-5 -02 med originalljud och det upplevde jag som helt ok. Får jag bättre ljud än så ser jag det som en seger. Jag tänker att jag börjar med dörrarna och sen fortsätter steg för steg tills jag är nöjd/tröttnar. :)

Vet inte om det säger så mycket men här är mattan jag hittade på jobbet.

20131017_062556_zpsf2e1bf76.jpg

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...