Det längsta ni kört med motard?

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Bucho skrev:
2198320 Vad är den längsta sträcka ni kört med motard? :confused:

Jag ska köra 70 mil på en dag med min inom kort. Några tips förutom öronproppar? :död :hihi

Köra så krokiga vägar som möjligt så du rör dig på cykeln, annars blir det en plågsam tur.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Har tänk köra 100 mil hem till norrland i sommar, men vete katten om man orkar köra så långt. Berätta gärna hur det var om du kör dom där 70 milen,
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har avverkat 30 mil på en dag med 660:n och mer än så vill jag INTE köra. Jävlar vad slut i arslet man va :3freak
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Juha-p skrev:
2198349 Har tänk köra 100 mil hem till norrland i sommar, men vete katten om man orkar köra så långt. Berätta gärna hur det var om du kör dom där 70 milen,

har faktiskt åkt 55 + mil på en dag med min gammla 640..tyckte de va bra mycke skönare än o åka sporthoj så långt iaf..
låg i allt mellan 90-130.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
ozeo skrev:
2198415 har faktiskt åkt 55 + mil på en dag med min gammla 640..tyckte de va bra mycke skönare än o åka sporthoj så långt iaf..
låg i allt mellan 90-130.

Då kanske man ska ge det ett försök, tänkte nästan att man kan övernatta typ i Umeå. Ca 50 mil till Ume o sen ca 50 mil till Lule nästa dag. Eller åka lite mindre vägar o kanske ta det på 3 dagar.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Bucho skrev:
2198320 Vad är den längsta sträcka ni kört med motard? :confused:

Jag ska köra 70 mil på en dag med min inom kort. Några tips förutom öronproppar? :död :hihi

:va inte säker på hur många mil, men många är det...

Om du har ryggsäck. Se till att den är lätt lastad, annars kommer axlarna att döda dig.

Ha ett lagom tempo, 90-120. Beräkna att det tar längre tid än med bilen. Utmana inte tokiga bilister om vägbanan, undvik att ligga i dödavinklen, motorvägsbilister är blinda, döva och dumma i huvet...

Ha koll på trippmätaren...
Tanka heldre ofta än putta efter soppatorsk...

Klä dig varmt om överkroppen. Har du vinterhandskar använd dem (om du inte har gigantiska musöron på hojen, eller touring elvärmda hantag... :hihi )

Stå upp och kör då och då, det är inga större problem att köra i 110 stående, så länge man inte behöver bromsa hårt... :hihi
(alltså, håll avståndet om du står upp...)
Klart, detta funkar inte bra om du har en taskigt ståställning. Min XR är supernajs att stå och köra, som de flesta Enduro maskiner borde vara :)

Kreditkort och sedlar, ifall du kommer till en stenålders mack utan kort, eller korttankning är trasig.

Integralhjälm, eller ta av skärmen...

Träna nackmuslkerna en vecka innan och öva dig på att sitta på spikar... :hihi


Lycka till
:hej
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Bucho skrev:
2198320

Jag ska köra 70 mil på en dag med min inom kort. Några tips förutom öronproppar? :död :hihi
Integralhjälm istället för crosshjälm om du ska åka så långt.Lite behagligare för nackmusklerna....
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
70mil :skrämd

jag som nästan tänkte ta bilen för en sträcka på 3mil, (6 framotillbaks)

Ta bil, tåg, buss istället. 70 mil låter inte trevligt, spec om den pajar på vägen
 

Hi-ho

Guest
Bobby 600 skrev:
2198882 spec om den pajar på vägen

pajar den, så gör den.
Blir väl inte så mycket roligare om man kör bil, och den oxå pajar,,

eller tänker jag fel?
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Om jag inte får tag på nån dragbil så måste jag ta och köra en 660 hem från Umeå om det blir affär på fredag.. 55 mil.
38 mil i sträck var inga problem med mina förra Duke II:a iaf, visserligen var det väl inte det roligaste jag har gjort men fysiskt så var det inga problem...
 

HoOmer

*Husse glömmer dig aldrig*
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Tl1000s
skoteridioten skrev:
2199075 Om jag inte får tag på nån dragbil så måste jag ta och köra en 660 hem från Umeå om det blir affär på fredag.. 55 mil.
38 mil i sträck var inga problem med mina förra Duke II:a iaf, visserligen var det väl inte det roligaste jag har gjort men fysiskt så var det inga problem...

55 mil på 660n låter inte så lockande....
tjoa till när du är i övik så kan du få sällskap en bit, max 5 mil :tungan
 

atex Radeo

..you bet!
Gick med
5 Apr 2006
Ort
G-borg
Hoj
Honda
Äh! Kör säger jag. :)

Det är ju skitkul att köra... nästan hur långt som helst/närsomhelst. Men det kan ju vara bra att räkna med att dela upp det på två dagar (du kanske inte behöver det). Men det är rätt skönt att inte stressa fram utan kunna växla mellan småvägar för att få upp värme (och för att det är roligare!) och sticka ut på större väg ibland för att lägga några mil bakom sig snabbare.

Mina tips (förutom de du redan fått) är regnställ! Både bra om det skulle börja ösa och faktiskt jäkligt gott att slänga på om du börjar bli frusen.

Släng också ner nåt som håller blodsockret uppe (och dricka). Det tar på krafterna att köra såpass länge - så påfyllning vid vägkanten är grymt bra om du skulle vara långt ifrån bebyggelse.

En bra karta på tanken. (Så du enkelt hittar kul småvägar!)

Packa så mycket som möjligt på hojen så du slipper vikt på ryggen.

Mycket mer än så tror jag inte man behöver om hojen är i bra skick. ;)

Lycka till!
 

morrra

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
lund
Hoj
ktm exc 525 04
Hej detta blir lite OT men kanske någon har nytta av det.
Jag ska ta min 525 på släp från umeå nu på fre, åker 30 mil söderut på e4an, kan ta en hoj till om du har lite packning (ska ha hem nästan hela bohaget)
Kan ju va en ide om ni inte vill plåga er själva/mc
Jag drar vid kl 17:00
Mvh Mårten
pm om det är intressant
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Hi-ho skrev:
2198945 pajar den, så gör den.
Blir väl inte så mycket roligare om man kör bil, och den oxå pajar,,

eller tänker jag fel?

Jo men en bil är gjord för sån körning och är minst 4-cylindrig (ett dåligt stift insprut/förg stannar inte bilen) + en motard trivs väll knappast av att ligga konstant på samma varv i 110km/h, går ju köra lite småvägar men de tröttnar man nog på rätt fort när milen går så sakta.

Var så jag menade
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag körde drygt 30 mil / dag i 3 dagar på gotland ring i helgen.... Det sliter något mer än landsväg...

:yoparty

//jaG
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
70 mil känns i kroppen och skallen! men som sagt håll koll på trippen! är det 70mil du skall köra så skall du inte ha mer än 65mil på trippen iaf om hastighetes givaren sitter på framhjulet!

//Mcbbudet
 

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Min kompis tog med sin tjej, 2 packväskor och tankväska på sin KTM 640-01. De åkte ner till Österrike och vände.

Blev bra många hundra mil den turen. Dock inte på en dag, utan på ca 2veckor men ändå.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top